Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Micke »

Här kan ni lägga vilka problem ni har haft.. :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
NisseE
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 23:06
Ort: Stockholm, Enskede

Inlägg av NisseE »

Nissetibs beskrivning över problem med pellex-slangen vid "sidomontering" och optovakten bör redovisas här. Se inlägget från 7 April 2006 i tråden "Även min EcoFlex ...." (Går det att länka?) /NisseE
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Du menar denna?
Det som gäller specifikt för Ecoflexen är frågan om man vill ta in slangen ovanifrån i kåpan eller från sidan. Han nämner också svårigheten med att ta av och sätta på slangen (enligt André gäller detta speciellt när slangen är ny), att optovakten sotade igen bör orsakats att han körde ojusterad ett slag.


Ett annat tips som framkommit är att man kanske skall välja en längre skruv än 2 metersskruven om man vill ha möjlighet att ta in slangen från sidan.

Sedan finns det allmänna frågor som att man ska vänta ett slag innan man askar ut :roll: som möjligtvis kan bero på brist på rutin?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det går att nollställa historisk driftinfo genom att trycka in "+" och "-" knapparna samtidigt i några sekunder. OBS att hela menyn nollas på detta sätt. Detta står ej i CTCs manual.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

De här problemen hade jag vid monteringen:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... d813866baf

Det här konstruktionsfelet har jag drabbats av:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... d813866baf


De här kvalitets problemen har andra haft:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... d813866baf
Skåne
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 00:51
Ort: Lund

Inlägg av Skåne »

Följande fel har jag hittat på min panna (Ecoflex).

1) Varmvattnet funkade inte när jag först körde igång pannan. Det var sensorn som slår på/av värmeväxlarens cirkulationspump som var trasig. Om man knackade (hårt) på sensorn så gick dock cirkpumpen igång. Skickade tillbaka sensorn till CTC och fick en ny (fungerande) hemskickad, utan kostnad.

2) Det läckte vid shunten. Var bara att dra åt så slutade det att läcka.

3) Den långa viskan tappade alla borst vid andra sotningen. Ska ringa CTC och be att få en ny.

4) Dålig "passform" mellan brännare, panna och skenorna som brännaren glider på. Skenorna för lågt så brännaren glider inte på bultarna som sticker ut från pannan. Man får hålla på och joxa och lyfta för att få brännaren på plats. Och när man ska dra ut brännaren. Går förmodligen att justera med en eller två extra brickor mellan brännaren och skenorna. Men så långt har jag inte kommit ännu. Ett irritationsmoment hur som helst.

5) Pannan sotar nåt förfärligt med fabriksinställningarna. Massor av aska och halvförkolnade pellets i askan. Ökade fläkten med tio procentenheter både på hög- och lågeffektsläge efter tips av André, och nu funkar det mycket bättre. Fast frågan är hur det funkar när det är riktigt kallt ute. Det har jag inte provat ännu. Se denna tråd: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6013

6) Vid kallstart efter sotning så fyller den på för mycket pellets innan brännaren kommit igång. Det blir ett par nävar pellets som svämmar över och ramlar ner i asklådan. Vet inte vad detta beror på eller om det ens är ett fel.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6354

7) Jo, en sak till. Pannans klocka saktar sig nån timme i veckan. Jag har testat nattsänkningsfunktionen, men den är ju inte användbar med en så kass klocka.

/Mats
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Skåne skrev:Följande fel har jag hittat på min panna (Ecoflex).

4) Dålig "passform" mellan brännare, panna och skenorna som brännaren glider på. Skenorna för lågt så brännaren glider inte på bultarna som sticker ut från pannan. Man får hålla på och joxa och lyfta för att få brännaren på plats. Och när man ska dra ut brännaren. Går förmodligen att justera med en eller två extra brickor mellan brännaren och skenorna. Men så långt har jag inte kommit ännu. Ett irritationsmoment hur som helst.

/Mats
Fästet har ovala hål, i alla fall det som kommer med montageplåten för Bio. Så förmodligen är det kassa toleranser vid montering du har problem med.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Tanddrevet utslitet

Inlägg av ardbeg »

Efter att nu ha eldat upp 7 pall (sedan 22 augusti 2006) är tanddrevet som tidigare omnämnts här såpass slitet (på vissa tänder - inte alla!) att jag i helgen fått ständiga driftstopp. Det har fungerat utan problem tidigare men just i fredags så måste den sista lilla micrometern slipats bort så att det hela stannar. Har kontaktat installatören som skall komma på torsdag - de kunde tyvärr inte tidigare. Så det blir till att köra på elpatronen några dagar…

Övrigt fel som jag har haft är ju igensotning som nämnts här: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15, men det fungerar bra med de nya inställningarna.
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
ardbeg
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 26 apr, 2006 13:30
Ort: Mölndal

Inlägg av ardbeg »

ja, nu är tanddrevet utbytt mot ett nytt som skall vara i ett annat material än det första originaldrevet. Servicekillen från Värmesupport hade talat med CTC som rådde honom att även byta ut den övre skruven. Den nya ser ut att vara lite "glesare" eller mer flack samt något smalare… ja, jag vet inte säkert efter att ha stått och hängt över axeln på servicekillen, men den är i alla fall utbytt. Och just nu fungerar allt som det skall igen - hoppas att det fortsatter så…
I love deadlines.
I especially like the whooshing sound they make as they go flying by.
___
CTC EcoFlex + Mafa Midi
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Som inlägget ovan. Efter knappt två år problem med tandhjulet. Fick nytt hjul, doserskruv och grövre rörpinnar hemskickade av Ctc på garantin.
I övrigt en spis helt i min smak!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Stette
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 13 dec, 2008 08:17
Ort: Garphyttan

Shunt fungerade ej

Inlägg av Stette »

Shunten rörde sig inte

Shunten hade kärvat ihop

Skruvde isär sprayade med maskinkomponent spray . Tryckte några ggr på pinnen eller vad den ska kallas .

Satte tillbaka funkar super nu .
Okunnigt Nybliven husägare
Janfire Flex-a
CTC Total-82
98-113 kvm 1956 2-glasfönster
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Satt shunten fast på en ny Ecoflexpanna eller var det en äldre CTC du hade?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
mike_the_spike
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 mar, 2009 11:49

fel

Inlägg av mike_the_spike »

Jag har en ny ctc ecoflexpanna,satt in den 22-10-2009.

Shunten var felkopplad så den stängde när den skulle öppna och givetsvis åt andrahållet samma sak.En kabel till displayen satt inte i.

Sen fattades luckan till rökröret + sotviskor,detta var känt kan man säga.

Ctc va trevliga som vanligt,fick tigex draglucka med fäste för problemen.
Senast redigerad av mike_the_spike den tis 12 jan, 2010 18:22, redigerad totalt 1 gånger.
Tegelhus från -45
Boyta ca 115 + källare 65.

Ctc ecoflexpanna från 09
Wilo cirkpump
Tigex draglucka
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

På min shunt (på CTC V20) kunde man vända den så man kunde ha tillopp till vänster eller höger. Tog dock ett tag att komma på att att man kunde ändra på den. Fick ett tips av en på forumet här.

Jag vet inte om du menar samma problem eller att det är ett helt annat? :?:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Skriv svar