Håll koll på el o pelletsförbrukning,beräknad förbrukning mm

JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Jomil skrev:1000kg eller 12/5% av årsförbukningen (8000) i Januari låter lite lite.
Grundat på 8000kgs årförbrukning så bör Januaris förbrukning ligga på
runt 1200-1350kg skulle ja gissa.

Vilket gör ca 39-43kg om dagen. Låter som du ligger ganska rätt
tycker jag.

/Micke
Ok, vi får se vad det blir efter en längre tid. Det enda jag har att jämföra med är oljeförbruknigen, den var på ca 3.5 m3/året. När jag nu efter några dagar ligger på 40 kg/dygnet känns det lite mycket. 40 kg/dygn borde ju ge ca 1200 kg/månaden, det kanske är normalt. Tycker att en förbrukning på 6 kg/m2 i månaden låter mycket jämfört med vad jag sett andra ha. Deras siffror är ifs inte från januari.

Men men, jag hoppas att bytet till pellets skall löna sig rejält. Naturen vinner ju på det men jag skulle vilja tjäna lite på det jag också. Det tar ju trots allt på ryggen att bära säckarna.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

JohanKD skrev:
Ok, vi får se vad det blir efter en längre tid. Det enda jag har att jämföra med är oljeförbruknigen, den var på ca 3.5 m3/året. När jag nu efter några dagar ligger på 40 kg/dygnet känns det lite mycket. 40 kg/dygn borde ju ge ca 1200 kg/månaden, det kanske är normalt.
Tidigare va här olje förbrukningen 3,2-3,3 m3/år o med samma panna o med pellet gick det 1 ton/mån i dec o jan... Årsförbrukningen blev 6,7 ton men de trodde jag inte då jag såg dec o jan förbrukningen.. :wink:

Så din förbrukning kan nog stämma..
Räknar man på din tidigare oljeförbrukning så ska din förbrukning bli ca 7,3 ton..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

André skrev: Tidigare va här olje förbrukningen 3,2-3,3 m3/år o med samma panna o med pellet gick det 1 ton/mån i dec o jan... Årsförbrukningen blev 6,7 ton men de trodde jag inte då jag såg dec o jan förbrukningen.. :wink:

Så din förbrukning kan nog stämma..
Räknar man på din tidigare oljeförbrukning så ska din förbrukning bli ca 7,3 ton..
Tack, det var lugnande besked. Då får jag låta månaderna gå så får vi se längre fram om det blir så billigt som jag hoppats. Har som jag sagt tidigare räknat med 8 ton/år, det hoppas jag är högt räknat.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
HansJ
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 18 feb, 2005 12:24
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av HansJ »

Jag hade tidigare en oljeförbrukning på ca 3,5 m3. Ca 170 m2 att värma.
I December gick det åt 976 Kg. Knappt 7 ton/år
Bor i Karskoga, så klimatet är väl ungefär samma som för JohanKD.
Kolla mitt lilla Excel-ark.
http://www.jungberg.net/pelletsuppf.xls
/Hasse
Janfire Flex-a, Effecta
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

HansJ skrev: Bor i Karskoga, så klimatet är väl ungefär samma som för JohanKD.
/Hasse
Inte en chans. Vi har ju sola i Kallsta :wink:

Skojjade bara, vi borde ha samma temperatur. Tack för ditt svar, det verkar allt mer som om jag inte har en så konstig förbrukning.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

JohanKD skrev:
André skrev: Tidigare va här olje förbrukningen 3,2-3,3 m3/år o med samma panna o med pellet gick det 1 ton/mån i dec o jan... Årsförbrukningen blev 6,7 ton men de trodde jag inte då jag såg dec o jan förbrukningen.. :wink:

Så din förbrukning kan nog stämma..
Räknar man på din tidigare oljeförbrukning så ska din förbrukning bli ca 7,3 ton..
Tack, det var lugnande besked. Då får jag låta månaderna gå så får vi se längre fram om det blir så billigt som jag hoppats. Har som jag sagt tidigare räknat med 8 ton/år, det hoppas jag är högt räknat.
Det går mycket mer jan-juni än juli-dec..
Du kan räkna med att de går 60-65% av årsförbrukningen första halvåret.. De gör det då hos mej..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vilket fint hus du har, JohanKD!
Förstår att det går åt mycket pellets!
Det måste vara jättemånga rum!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev:Vilket fint hus du har, JohanKD!
Förstår att det går åt mycket pellets!
Det måste vara jättemånga rum!
Ska nog inte klaga på 40 kg/dygn.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

Allan skrev:Vilket fint hus du har, JohanKD!
Förstår att det går åt mycket pellets!
Det måste vara jättemånga rum!
Nja, det är inte riktigt så. Bilden föreställer mitt sommartorp, där har jag direktverkande el.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
pixi
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 00:20
Ort: Gånghester (Borås)

Inlägg av pixi »

var någon stans kan man välja säck eller bulk???

MVH
EcoTec A3
CTC 265 Från stenåldern (1965)
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Ny version, ver 25, av dokumentet. Denna version klarar säck eller bulk.

http://pellets.buskas.org/Pelletsforbrukning2006.xls

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
perbjorkvbg
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 07 mar, 2005 21:28

Re: Håll koll på el o pelletsförbrukning,beräknad förbruknin

Inlägg av perbjorkvbg »

Tjena,
jag eldar med småsäck och varje gång jag fyller på skriver jag upp hur många säckar jag fyllt på. Sedan är det lätt att göra en tabell i excel där man ser förbrukningen per månad. Tittade på dokumentet som ni pratar om men förstår inte riktigt vad det är för vits med att gissa sin förbrukning.
Ha det. Per
André skrev:Fireman har skickat mej ett exel dokument som han gjort för att hålla koll på el o pelletsförbrukning, beräknad förbrukning, verklig förbrukning, kostnad mm.mm..
De är riktikt bra gjort.. :D

Men hur gör man för att lägga ut de på forumet så att om intresse finns ta del av detta??
Ecotec A3, klafreströms panna -64. Feb -05
JohanKD
Entusiast!
Inlägg: 115
Blev medlem: sön 01 jan, 2006 20:55
Ort: Karlstad

Inlägg av JohanKD »

pitch skrev:Ny version, ver 25, av dokumentet. Denna version klarar säck eller bulk.

http://pellets.buskas.org/Pelletsforbrukning2006.xls

/Pitch
Det jag saknar, i ett annars utmärkt excelark, är en jämförelse mot oljeförbrukning. Som det är nu jämför man bara mot en tidigare förbrukning av el om jag fattat allt rätt.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Hejhopp, tack för ett skönt exeldokument.... Har själv antecknat lite förbrukningssiffror sen jag skaffade min anläggning i septeber -05. Undrar om det på något sett går att ändra årtal, så man får in mina gamla data oxå, och om det på nått sett går att samköra med 2006 sedan... Nån som vet?
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Danneman
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 22:12
Ort: Ekerö, Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

... Skulle vilja utöka dokumentet så det spänner över flera år. Synd bara att jag suger så benhårt på exel, kan knappt göra en telefonlista :lol:
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Skriv svar