Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av EmiloKarin »

ska bygga eget förråd i garaget o leda in det till ett litet förråd i pannrummet det handlar om 5m kanske,
Är det jag som e dum men harinte fattat riktigt hur det funkar, måste jag ha en skruv i bulkförrådet? O sughinken i pannrummet tänkte jag bygga själv, någon som kan förklara hur en sån e uppbyggd? Jobbar med plåt så har tillgång till material o maskiner måste bara förstå hur den funkar? :-)
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av Roli »

Sök på forumet så hittar du beskrivningar. Jag har t.ex beskrivit mitt system i några trådar ett antal år bakåt i tiden.

Sök bland mina inlägg, när du läst dessa så får du gärna fråga mer.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av EmiloKarin »

Har sökt runt lite men har inte riktigt förstått skulla va bättre med lite bilder :-) tex hur är det gjort vid anslutningen vid bulkförrådet med sugslangen? Måste jag ha skruv i botten på förrådet? Måtten på den blir ca 1m bred o 4,5m långt 3m i takhöjd. Kanske 5-6m till lilla förrådet i pannrummet
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av Rol-bi »

Det är normalt att man har en skruvutmatning i förrådet som leder pellets ut till sugslangen.
Vid korta transportavstånder kan skruvlösning helt fram vara rimligare än sugsystem.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av danei »

Är det bara 5m skulle jag köra skruv hela vägen.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av psau »

Hellu,
Är det bara 5 meter så skulle även jag fundera på en skruvlösning.

Jag landar på drygt 10 mtr så jag kommer köra vaccum men om man inte köper ett färdigt system så är det inte trivialt att få till ett bra fungerande vaccum system.

Kolla på olika färdiga vaccum system innan du sätter igång du har; Pellvac, Ulma, Mafa, mfl. Pellvac har den bästa sidan tycker jag där man faktiskt ser systemet.
Gällande skruvlösningar så har du flera alternativ, KMP Feedo, Mafa MAflex, Matene. Matene är mitt förstahandsval gällande skruvlösningar då Rol-bi själv finns på forumet...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

Jag har Pellvac. Har gjort som så här, har ett stort bulkförråd, varifrån jag suger pelletsen mha Pellvac till en "låda" som har en skruv som förser pannan med pellets. Lådan, beroende på hur kallt det är ute, räcker ca 2-3 veckor innan det är dags att fylla på igen. Mitt system är inte automatiskt men jag är iaf nöjd med den lilla arbetsinsats jag behöver göra för att ha fått till det så här bra. Pellvac är dyrt men det är bra grejor.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av psau »

Hellu,
Då har du en stooor låda. Mitt pannrumsförråd räcker vid 0grader ca 1dygn.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

Lådan är hyfsat stor. En vanlig EUR-pall med ett antal pallkragar. Fixade den lådan när jag körde med säckad pellets för och slippa fylla på så ofta. Det behöver jag ju inte nu heller :D dessutom är det enkelt, roligt och lättsamt att fylla på med pellets.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av psau »

Hellu,
Det förklarar saken, jag bytte till vaccumtransport för jag tyckte mitt mafa förråd var lite stort att ha inne samt att jag hellre tömmer säckarna i garaget så just nu har jag ett mafa 700l i garaget med höjda väggar en 60cm matarskruv till vaccum systemet och inne har jag en pellvac hink, ett litet förråd stort nog till en säck drygt och en kort skruv till brännaren.
So far är jag helnöjd med mitt system, ska byta matarskruven som sitter i mafa förrådet till en som matar lite mer så fyllningen går fortare.
Eftersom jag gillar PLC så fixade jag ett litet styr prog som triggar en fyllningscykel när inneföörådet ropar tomt. Ska komplettera med en funktion som om förrådet är mindre än halvfullt klockan "kväll" kör en fyllningscykel. Detta för att slippa köra fyllning nattetid.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av Jakob »

Psau,

Hur mycket dammar det? Hur mycket bullrar det? Vad kostar det? Kör du en liten tight doserskruv nu som jag eller kör du en std-skruv 1-1,5m?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av psau »

Hellu,

Dammar inte mycket alls, har ingen föravskiljare än mellan pellvac och dammsugare ska skaffa...

Låter det slamrar en del när pelletsen flyger in i den tomma pellvac tunnan och dammsugaren låter som, hmm ja typ en dammsugare :-)

Lite inspirerad har jag numera oxå en relativt tight skruv, har kapat en std skruv. bara metalldelen sticker ut från inneförrådets utmatning. Den kan vara i häradet 40-60 cm matningen har aldrig varit så jämn som nu...

Kan mäta lite noggrannare när jag kommer hem, är bortrest och har ca 35grader ute, drink vid poolen ikväll?!?! Japp!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
frelle
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 02:14
Ort: Snättringe

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av frelle »

Jag kör Mafas vaccumsug Mavac.
Det funkar perfekt. Jag har 35 meter slang från bulkförrådet till pannrummet.
Bulkförrådet är Mafas Villa utomhus förråd som står i en hörna på tomten nära vägen
så det blir kort slang från bulkbilen. Sedan har jag grävt ner en sugslang (inuti ett avloppsrör)
i marken som är 35 meter till pannrummet.
I pannrummet sitter en avskiljare ovanpå Mafas Microförråd.
Den låter en del, men jag har satt en timer på den så den startar en gång per dygn. Då kör den
max 30 minuter när det är som kallast.
Det som låter är dels dammsugarmotorn, men också när pelletsen kommer in i avskiljaren.
Avskiljaren är som en plåthink och när pelletsen slår mot plåten låter det. Jag märkte att jag
hade en del spån i avskiljaren trots att jag fyllde bulkförrådet med säckad pellets(när förrådet tog slut
innan bulkleveransen).
Så jag tänkte att det kan vara så att pelletsen går sönder när den slår mot plåten i avskiljaren.
Jag har nu provat att sätta en mjuk matta runt väggen i avskiljaren som jag bara klämde fast i locket.
Då försvann ljudet från pelletsen när den kommer in i avskiljaren.
Och jag tycker det ser ut som att det inte blir något spån heller.
Jag ska vänta några dagar till och se om spånet verkligen är borta.

/ Fredrik
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av jan004 »

Jag har Ulmas "Air-Move" vaccumsug i pannrummet. AirMove består av en sugdel och en (dygns-)förråddel, varifrån en normal skruv matar pannan. Suger cirka 10 m från ett bulkförråd, MafaVilla som rymmer drygt 3 ton. Skruven i botten på bulkförrådet matar pellets fram till sugslangen. Avstånd från bulkbil till bulkförråd cirka 5 m. Det dammar vid avslutningen av påfyllningen av bulkförrådet men det gör ingen (jag kör ut bilen när fyllning sker). I pannrummet dammar det ytterst lite, det syns om man drar ett finger på pannan, t ex.
Vaccumsugen hörs i vardagsrummet som ligger ovanför pannrummet, dock inte så det stör. När pellets rusar genom sugslangen hörs det dock tydligt i vardagsrummet. Om man ser det från den positiva sidan kan man kalla det för ljuv musik, ett kvitto på att allt fungerar!
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av hajof70 »

Någon som törs göra en jämförelse/rekommendation mellan Ulma och Pellvac?
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Skriv svar