Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

Vet ej hur Ulma är men den är iaf betydligt dyrare. Vi snackar nästan 9000:- i prisskillnad. Då är ej någon frakt inräknad.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av hajof70 »

Ähum, som jag förstått det skiljer inte priset så där otroligt mycket. Men det kanske beror på vilka delar du har med i Pellvac'n (sughink, cyklon, dammsugare, 3st givare, styrcentral, slang och pellsafe)?!
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

Jag har Pellvacs startpaket som nu kostar 11250:- plus ev frakt. Ulmas Airmover, iofs inkl en förrådsskruv kostar 19900 med frakt.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av hajof70 »

De priser jag har på pellvac är på den helt automatiska lösningen, dvs med styrcentral, pellsafe etc och då är priserna tämligen lika. Givet detta så styrs mitt val mer av vad som kan tänkas funka bäst och tillförlitligast, vad som är tystat, hur leverantörskontakten fungerar, kommer de vara kvar på marknaden, och vad det nu kan vara...
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

Jag tror Du kan få svårt och få ett bra svar. Jag menar hur stor är chansen att det finns någon som har provat bägge systemen i alla olika slags situationer som kan göra en objektiv bedömning, osv?

Givetvis förespråkar jag ju pellvac då jag inte har något annat att jämföra med och dessutom också är nöjd över systemet. Kanske är Ulmas system ännu bättre, vad vet jag.

Lycka till med Ditt val och har Du någon fundering över Pellvac så fråga på så skall jag , efter bästa förmåga, försöka att svara Dig.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av hajof70 »

Nissetib, tack för svaret!

Skulle man kunna tänka sig att Pellvac'en som ju består av ett antal separatat välbeprövade (?) delar är mer tillförlitligt och enklare att serva och reparera till skillnad från Ulma's integrerade torn?

Ingen med en Ulma som har några erfarenheter att dela med sig?
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av Roli »

Synd att du befinner dig så långt borta Swehjo, annars så hade du gärna fått komma hem till mig och tittat på mitt vakuumsystem. Nu är det verken tillverkat av Pellvac eller Ulma utan ett system från E.K.Teknik som gått i KK och köptes av Sahlins och blev EcoTec. Slutade dock att tillverkas efter KK:n då Sahlins satsade på skruvmatning.

Men funktionen är nog densamma på samtliga system.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av jan004 »

Jag har Ulmas system och beskrev mina erfarenheter i februari 2012 i denna tråd. Håller med den som skrev ett tidigare inlägg att det är nog få - om än någon - som har erfarenheter av båda systemen. Mitt system fungerar dock till belåtenhet.
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av hajof70 »

Jan004, tolkar det som om att din a Ulma har tickat och gått sedan du skaffade den!? Är den lätt att hantera och serva (om man nu behöver det...) och känns robust eller är det rappligt och plastigt!?
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av jan004 »

Swejo! Du tolkar mig rätt. Har fungerat klanderfritt. Det enda jag gjort är att ha tagit loss filtret ett par, tre gånger - enl. bruksanvisningen - och "dammat av" det. Plastigt? Nä, det tycker jag inte.
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av hajof70 »

Tackar :mrgreen:
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
beren
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 09:59

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av beren »

Att göra en "doserare" själv för pelletssugning behöver inte vara någon större ingenjörskonst.
Vitsen är att ta pelletsen uppifrån inte nerifrån, då tar sugen upp det den klarar och sällan eller aldrig mer.
Det är ganska enkelt att testa för hand och det jag kom fram till är att röret i alla fall skall skall stå mer rätt upp än pelletsens naturliga rasvinkel som alla pratar om, lutar röret mer måste man dosera pelletsen till lagom mängd. En högst ovetenskaplig test dock.
Har man ett slutet bulkförråd kanske det är ett problem att ta pelletsen uppifrån beroende på takhöjd och sådant, men för öppna förråd eller direkt från säck borde det fungera det hur bra som helst.

Problemet vid sugning uppifrån är inte att det kommer för mycket pellets i slangen utan att det redan efter någon sekund slutar komma pellets alls.
Detta beror på att det snart byggs upp en tom luftficka runt rörmynningen beroende på pelletsens "staplingbarhet".
Det kan åtgärdas genom att slang/rörmynningen rör sig en aning i pelletsen.
Själv har jag löst problemet med en låda av plankstumpar med ett hål genom för röret.
Inne i lådan har man en medbringarbricka om röret och en gammal vindrutetorkarmotor som lyfter medbringaren och därmed även röret någon centimeter. Röret får själv falla tillbaka om det vill/kan.
Rörmynningen kommer då att vandra upp mot ytan eller strax under men det gör ju inget.
Vid test med långt rör och mycket pellets i bingen kom slangen att ta i taket, men det gjorde inget för att slangen fungerade som fjäder och tryckte tillbaka röret ner i pelletsen, huvudsaken rörmynningen fick röra sig lite så fungerade allt.
Jag gjorde först en stationär en i lexan som test men eftersom det fungerade så pass bra gjorde jag en mobil/flyttbar en av nämnda träplankor för att få bättre stabilitet när den placeras på pelletshögen.
Vill man vara säker på att pelletsen inte stockar igen röret kan man med en enkel timer låta torkarmotorn göra uppehåll några sekunder då och då för att rensa slangen.
En ännu enklare timer vid kontakten med stor röd knapp, för att även gamla mor skall pricka den, startar allt och låter den gå en halvtimme vilket brukar räcka för att fylla lilla förrådet till hälften (Har inte hittat någon entimmas timer med stor röd knapp ännu).
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av Roli »

Lägg gärna upp lite bilder så blir det lättare att se/förstå vad du har byggt... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

+1
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
beren
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 09:59

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av beren »

Har faktiskt några bilder och filmsnutt från experimenterandet.
Efter bilderna/filmen har det skett några modifieringar, främst har hålet genom plankorna ersatts med lexan för att minska friktionen, (det är mestadels pga. friktionen fjäderpaketet finns där). samt att medbringaren likaså blev av flera skivor lexan med en läpp av stål som tål mer nötning mot torkarmotorns arm.
Men förhoppningsvis syns det hur det är tänkt fungera.
Gropen i filmen är efter dryga halvtimmens sugning.
Hoppas länken fungerar hade ingen annanstans att lägga upp dom.
https://www.dropbox.com/sh/6f982a841w9gsh7/q2eZQ0PxvQ
Skriv svar