Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

Ja det var ju betydligt lättare och förstå när man fick se några bilder, för inte att tala om filmsnutten.

Det var ju riktigt j...a smart. Imponerad över Din idérikedom. Blir nåt att fundera på om jag skall göra nåt liknande.

Har idag skruvat fast PP rör i botten på mitt förråd och dragit ut röret utvändigt. Så när jag skall fylla på mitt månadsförråd så tar jag en pall och sätter mig med sugslangen och får samtidigt en stund över att filosofera om saker här i livet. Funkar bra men tar ju ändå lite tid. Skönt vore att bara trycka på start titta en stund på tv för att sedan trycka på stopp. :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av bergatorparen »

Ja, all den tid du inte blir så upptagen med det som sker på dumburken att du glömmer trycka på STOPP - för annars slutar det med bönerop och psalmsång, skulle jag tro :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

Timer.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
beren
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 09:59

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av beren »

Jo det är där timern kommer in i bilden, någon som vet var man får tag i en en-timmes timer typ äggklocka som man kan enkelt vrida upp till önskad tid?
Anläggningen finns hos gamla mor som inte har tålamod att vara särdeles filosofisk eller är tekniskt kunnig men en äggklocka kan hon nog manövrera.
Man sätter ju en ära i att göra saker av allt skrot man hittar runt sig och en enkel brytare vore väl inte omöjlig att konstruera heller men en timer verkar "säkrare" för en novis på teknikområdet att hantera.
Man kan ju också konstruera lådan som tar emot pelletsen så att pelletsen omöjligt kan färdas vidare till grovavskiljaren så får den gå tills någon ledsnar på oljudet.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av bergatorparen »

Här är ett forslag som klarar upptill 16 Amp ström, och är ställbar o - 2 timmar: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =36-100-52

Kruxet är priset, dock. Nära 1000 kronor - men till det priset får man proffskvalitet, så den här lär inte gå sönder i första vevan, inte :mrgreen:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av nissetib »

CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
beren
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 09:59

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av beren »

Tack för tipsen, får fundera vidare över vad modern kan klara av. Har nog nosat på både Elfa och Clas i sjön men hade kanske inte sett just dessa.
Ps. Glömde tala om att det kan vara bra att sätta enkla korta ben på apparaten så att man undviker att den går i backen helt. Dessutom står den stadigare i pellets även om den placeras i en brant backe.
dom syntes inte på bilden/filmen.
Ds
Ole
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 10 feb, 2013 16:50

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av Ole »

Kan du lägga upp bilder/film på "Hackspetten" länken funkar inte längre. Jag och nog flera är intresserade att hjälpa till med vidareutveckling av den

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
beren
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 09:59

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av beren »

Av tystnaden på tråden trodde jag inte att någon var intresserad längre så jag tog bort länken eftersom jag behövde utrymmet för annat.
Här är några bilder/filmer från projekt "Pelletsfjölare" :)
Film 1: är prototypen i Lexan som kanske bäst beskriver principen, fungerade bra men var lite "sladdrig".
Bild 1: är en modifikation i träbur för att tåla vistas i dammig miljö och mobil för att kunna flytta runt i pelletsbingen för att slippa skotta den mot röret. Dessutom är medbringaren försedd med en förstärkning av plåt för att inte nötas upp så fort.
Film 2: Beskriver väl i stort sätt detsamma
Bild 2: Där har jag satt den på "räls" för att enklare kunna flytta runt den i bingen när bingen är full.
Film 3: beskriver rörelsen som allt går ut på för att få pelletsen att röra på sig och därmed tas upp av vacumet. ( den råkades filmas i lite högre upplösning så den är ganska stor 65mb)

Den runda saken med wire till slangen är ett ställbart fjäderpaket för att säkerställa att röret trycks ned lite men det fungerar lika bra med en tyngd vid skarven mellan rör och slang om inte rörets egen tyngd räcker.
Det finns säkert fler sätt att lösa problemet med att röra på pelletsen på, men just nu fungerar det bra.
Har man bara tät lucka i mottagar lådan så blir det aldrig propp i slangen med min damsugare på 230 mBar.
Det svårast problemet är faktiskt hur man skall hänga upp slangen så att den följer förflyttningen av apparaten utan att "slå knut" på sig själv.
Med tät lucka och slangen utan "knutar" så fyller den mottagarlådan på ca: 80-90 liter på ganska exakt 45 minuter. Hittade en ställbar 0-60 minuters timer hos Clas i sjön för 99 kronor.
Som synes av bilderna är elen inte fixad ännu men det får bli när slangupphängningen är fixad till belåtenhet.

Jag hoppas att eventuella förbättringar/förslag delsges på detta forum, Jag har en del ideer men pga. dålig rygg går allt i slowmotion just nu.

https://www.dropbox.com/sh/8tj7cwbf91gyydu/WZQA7hUE8Y?m

Direktcitering borttagen. Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir annars både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
Ole
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 10 feb, 2013 16:50

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av Ole »

Tack för bilder o beskrivning, återkommer med fler frågor o förhoppningsvis ideer
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av higgis »

Hej
Skulle du vilja lägga upp lite bilder eller filmigen på hur detta funkar
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
beren
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 09:59

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av beren »

Oj, Det var ett tag sedan.
Har inte kvar bilderna/filmerna från de tidigare inläggen.

Eftersom det funkade för mig men var lite för besvärligt för min åldriga mor gjorde jag strax efteråt en variant som var enklare att hantera (och bygga) av några överblivna pvc-rördelar, silvertejp och en lågvarvig 12V motor.
Har kvar en filmsnutt på denna testvariant-1. Det finns förstås många sätt att göra saker på, så ock detta. Att prova sig fram till vad som passar just mig är ju bara roligt, och för mig var det detta, med lite små modifieringar efter filmningen. Tidreläet är där för att köra omrörarmotorn i intervaller, förmodligen onödigt i många fall men den låg där på hyllan och längtade efter att användas.

https://www.dropbox.com/s/uss8pldlfvgz1 ... m.mp4?dl=0
tyvärr totalpajade min rygg strax efteråt så det lär inte bli mer experimenterande från min sida, men dyker det upp fler metoder för att enkelt flytta pellets så är jag fortfarande intresserad och hoppas de dyker upp här.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av higgis »

Tack för filmen suger du även genom pvc rören eller är dom bara till stöd? Använde du någon centraldamsugare? I så fall nyttjade du upplåst med?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
beren
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 07 nov, 2012 09:59

Re: Vacuum transport från bulk förråd till litet förråd

Inlägg av beren »

Hej !
Ja rören är bara för stöd, går nog lika bra med ett par plankstumpar kan jag tro, vill ju inte att insugningsröret lägger sig platt och bara suger luft.
Har du som jag ett öppet storförråd är den ju enkel att flytta vid behov. Har man däremot ett slutet förråd få man nog prova andra lösningar.
Inget uppblås, bara en gängstång från motorn med en krok i ändan som vispar runt då och då för att pelletsen skall rasa ner i kratern som bildas. Man får experimentera fram längderna på stöden och sugrör, den i filmen var inte optimal, bara ett första försök.
Det knepiga var att få tätning mellan motor och sugröret och att fästa motorn, vulktape var till stor hjälp för att dammsäkra motorn vill jag minnas. Motorn går ju bara någon sekund i taget så risken för överhettning är ju minimal.

Har en vanlig verkstadsdammsugare på 230mb, tror jag det var.
Ovanför dygnsförrådet har jag en trälåda där pelletsen stannar, har en cyklonavskiljare (för det fina dammet) mellan trälådan och dammsugaren för att slippa byta påse.
Har en halvtimmes timer i vägguttaget som startar allt med en knapptryckning.
När timern står av maskinen är det bara att dra ur proppen ur trälådan så rasar allt ner i dygnsförrådet.
Provat med fallucka men det var bara besvärligt att få tät och ska man lika ner i källaren för att kolla det kan man lika gärna ha en propp. ( Silikonat in en pvc-rörstum i botten på trälådan och har en ändpropp som garanterat sluter tätt)
Hade för lågt i tak så det blev bara en 70-80 liters fångstlåda men den går ju att bygga hur stor som helst om man har takhöjd, bara lite svårare att få tät.

Nåväl, det var lite om hur jag gjort det men det finns nog tusen andra, och kanske bättre, sätt att lösa saken på.
Skriv svar