Vertikalskruv

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Vertikalskruv

Inlägg av Honda »

Den gamla förrådsskruven hade gjort sitt så jag slog till och beställde en norsk vertikalskruv från Matene. Nu har den snurrat en vecka och hittills verkar den hålla vad den lovar, dvs jämn och fin matning utan krångel.
Bild
Jag passade på att uppgradera förrådet lite med detsamma. Gamla skruven hade två inmatningshål med spjäll och gick diagonalt genom förrådet som har helt plan botten. Jag ville behålla hela volymen men ändå minimera problem med spån som anrikas längs med golvet och maximera självtömningen och även ge möjlighet att skotta mycket och sällan istället för lite och ofta. Nya siloskruven dras längs med silons långsida via vertikalskruven i angränsande rum och en två meters takskruv 90 grader åt sidan in i pannrummet.
Bild
Tanken är att V-bottnen inte ska stjäla volym överhuvudtaget. Ena sidan är helt öppen och andra sidan fylls via hålen i övre kant i skivorna som kan lyftas bort då reserven under ska skottas fram.

Jag har mycket goda erfarenheter av systemet med en 'uppochnervänd kon' ovanför bottenhålet i mitt tidigare mellanförråd, så jag gjorde något liknande här. Det återstår att se om det fungerar lika bra. I mellanförrådet sjönk nivån jämnt i hela tunnan utan någon som helst grop i mitten, vilket helt eliminerade alla problem med spånansamling i bottnen. Jag hoppas också att risken för valvbildning minskar då trycket ovanifrån avlastas.
Bild

Ett intagshål i siloskruven:
Bild
Siloskruven har 6st intagshål med sidoinmating med 50 cm mellanrum. 'Nedre' rasplanet har en bit golvlaminat med den hala baksidan uppåt för att maximera glidet, vilket också borde minska risken för valv.

Sedan jag bytte panna och brännare för tre år sedan finns det knappt något att göra i pannrummet längre, jag dammsuger pannan vart 3:e ton pellet och drar i sotspaken då jag har något ärende i källaren. Största jobbet har varit att allt oftare skotta pellet ovanpå det intagshål som är i bruk i den allt minskande 'tratten' som bildas av en sjunkande pellethög.

Bild

Och till sist, 7 ton i förrådet:
Bild

Minst ett ton till skulle gå in utan problem, så V-bottnen verkar fungera som tänkt utan att stjäla volym.

Ser fram emot en riktig vinter!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Roli »

Pannan blev ju nästan kamouflerad på den lilla bilden, blev tvungen att klicka på bilden för att få en förstoring för att se den. Panna med "kromat" skal har jag inte sett förut.

Ser klart häftigt ut!
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Jonas O »

Instämmer med Roli :D :wink:

Vad är det för panna o brännare?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Honda »

Pannan är en finsk Termax 25 Cr http://www.termocal.fi/se/produkter/pel ... rmax_25_cr
Brännaren en dansk bio comfort (scotte i Danmark).

Och det är inte krom, bara polerat rostfritt tyvärr ... :-)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Roli »

Krom eller inte... den speglar och glänser fint i alla fall :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Rol-bi »

Grattis Honda!
Jag har ju precis samma konfiguration med takskruv som matar in genom vägg + vertikalskruv.
Sen har jag samma goda brännare fast installerad i en äldre Biomatic. Numera dammsugar jag askan till ett oljefat utomhus (250 liter). På toppen en pålimmad cyklon. Enkelt och bekvämt.

Hälsningar från Norge och Norgeskruven.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vertikalskruv

Inlägg av thomasx »

Intressant med den upp-och-nedvända konen längs bottenskruven där, har du noterat någon effekt av den ännu?
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Honda »

Så här ser det ut efter att jag eldat 1400kg:
Bild

Hålet längst bort verkar vara frilagt och man kan se en svag antydan till en "dubbelgrop" i högen ovanför följande hål. Det ser ut som att taket förhindrar att gropen bildas rakt ovanför hålet, istället blir det två lite bredare gropar vid sidan om istället. Hmm, borde fixa en timelapsevideo över vinterns förrådstömning, skulle vara intressant att se..
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vertikalskruv

Inlägg av thomasx »

Du det var en bra idé med timelapsvideo.
Förslag på lämplig kamera till det? :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Honda »

Jag skulle väl använda en sån här Bild, (raspberry med kameramodul) eftersom jag har en. Fast kameran är nog upptaget till annat. Men det är förstås en bra orsak att skaffa en till, det är ju inga stora pengar direkt. Dessutom kan jag tända och släcka nån passande lampa med en gpio då också och skicka upp bilderna via wlan så slipper jag dra kabel dit.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Vertikalskruv

Inlägg av thomasx »

Hmm, har lite väl många projekt på gång just nu får att sätta igång med RaspberryPi också. :/ ;)
Nåja, en annan gång, kanske :)
Fast om någon har ett bra tips på en bra time-laps-kamera, tar jag gärna emot det, har saknat det vid andra tillfällen också.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Honda »

Så här såg det ut efter 3 ton uppeldat av totalt 7 ton i förrådet.
Bild
Ganska precis hälften är alltså självtömmande. Sedan kan man mer eller mindre knuffa ner ett ton till i rännan. Resten blir att skotta upp, alternativt fylla på ett mindre lass om jag inte orkar skotta. Det verkar fungera som planerat och hittills är jag helt nöjd.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Vertikalskruv

Inlägg av napmaster »

Honda, Hur fungerar skruven efter några månaders körning? Skulle du rekomendera den till andra?
Mest nyfiken är jag ju på vad den kostade :alien:
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Honda »

Ja det är ju typiskt... Den har kört prickfritt över tre ton sen jag startade, och nu kom problemen. Tre gånger på några dar stopp med valvbildning. Som syns på senaste bilden så börjar rännan vara tom och problemen kom då det var pellet kvar bara ovanpå sista hålet närmast utloppet bakom väggen till vänster. Efter att ha bråkat med den några gånger (valvet lossnar direkt med att vrida röret lite och tillbaka, men det är ju inge kul då det kommer tillbaka inom ett dygn) så skottade jag bort pellethögen i rännan och konstaterade att den var totalt full med spån i bottnen. Då först kom jag ihåg att jag skottade ju upp några hundra kg extremt spånig restpellet från golvet dit över sista hålet då jag körde igång i höstas, sedan fick jag ny fin pellet inblåst efter några dagar bara, och sedan dess har den alltså gått på den färska pelleten från andra ändan av skruven.

Nu visade det sig alltså att för mycket spån är för mycket för denna konstruktion. Jag hade nog hoppats att den skulle kunna svälja det mesta, vertikalskruven och brännaren har ju inga problem med mängder av spån, men det hjälper ju inte om det inte kommer ut ur förrådet.

Nåväl, jag skottade upp det som fanns i rännan och blandade ut det med färsk pellet så går det ju igen.

Jag ids inte rekommendera någonting innan jag har haft det i några år, och priset får du fråga Rol-Bi :-) , men förutsatt att valvbildning inte är något problem med normal pellet så är jag nöjd. KMP-rännan var annars ett starkt alternativ, det som jag inte gillade med den var att den bygger mer på höjden så jag skulle inte ha fått lika stor del av förrådet självtömmande, och lösningen med vertikalskruv + takskruv ger mer plats runt pannan då den ska sotas.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Vertikalskruv

Inlägg av Honda »

Så här ser det ut då jag skottar rännan full, borde rymmas lite drygt 1,5 ton där. 2,3 ton kvar enligt loggern, då ska det vara 350kg kvar i 'reserven' under bortre rasplanet och ca 500kg kvar på golvet, vilket verkar stämma.
Bild
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar