Delvis självtömmande Bulkförråd

skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Isolering för bulkkopplingen

Inlägg av skalman65 »

Det vart en 100/160 då jag slutligen lyckades få tag på det.

Bild

Nu är röret öppet så det "blåser" rakt in i förrådet,bli ganska kallt till vintern, kyler golvet ovanför bra.
Finns det eller är det någon som har tillverkat ett smart "isoleringsskydd" för utsidan.

Enkelt tänkt nu, någon typ "isoleringsstrumpa" att trä på bulkkopplingen som då även tål väta.

Om inte annat tänkte jag att man skulle försöka få dit ett lock av något slag så att det inte blåser rakt in.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Delvis självtömmande Bulkförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Min bulkkoppling är varmgalvaniserad och tål att vara utsatt för väta i många år.

Har en plastplugg i hålet som egentligen är avsedd som transportskydd av 100 mm´s ventilationsrör.

Isoleringen har jag löst med en plastpåse av lämplig storlek fylld med lösull. Påsen trycker jag in i höjd med väggen och får på så sätt en effektiv avskiljande isolering mellan inne och ute.
Gäller sedan att inte glömma ta ur påsen innan fyllning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Delvis självtömmande Bulkförråd

Inlägg av skalman65 »

Tack den lösningen kopierade jag nästan rakt av, med skillnaden att jag använde ett gammalt lock till en saft kanna :lol:
Nu har jag börjat att titta på hålet efter det gamla bulkintaget.
Funderar på om man skall lägga igen det eller om det kan vara bättre att göra om det till ventilationshål.
har ju ett stort ventilationshål , men det är precis bredvid det nuvarande bulkintaget.
kan det bli problem när man fyller? pga dammmoln som blir.
har för tillfället ingen "dammpåse" förberedd.

Så här ser förrådet ut uppefrån
Grön plupp=gamla intaget
Lila plupp=befintligt vent hål
Gul = befintligt bulkintag
pellets mall.png
pellets mall.png (10.75 KiB) Visad 2435 gånger
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Delvis självtömmande Bulkförråd

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ju bra att ventilationshålet ligger bredvid bulkintaget. Då är risken minimal att pellets studsar ut.
Är det befintliga ventilationshålet ø 200 mm eller större, behövs inget ytterligare ventilationshål.

Brukar inte bli så mycket damm att det stör vid fyllning, så jag har skippat dammfiltret.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar