Bygga om bastun till förråd

Grot
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 mar, 2016 08:43
Ort: Uppsala

Bygga om bastun till förråd

Inlägg av Grot »

Yo! Första inlägget på detta forum. Har köpt hus nyligen där det sitter en luft-vatten-värmepump. Vi har resonerat fram och tillbaka och det är mer eller mindre bestämt att vi kommer installera en pelletspanna istället. Huset har tidigare haft oljepanna.

Nu till frågan. Vägg i vägg med pannrummet ligger en bastu som mäter 2.15 x 2.05 x 2.10 m (l x b x h)
Tanken är att göra om det till ett bulkförråd. Vill ha en skruv i botten och svagt lutande sidor, säg 15 grader lutning. Tänker mig att jag går in och skottar ned det sista så vet jag även att det är dags för beställa nya pellets. Dvs inte fullt självtömmande. Men hur mycket kan jag räkna med att de kan blåsa in med avseende på takhöjden? antar att det kommer bli ett glapp mellan tak och pellets, men hur mycket kan tänkas försvinna?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet.
Roligt att läsa att det är någon som växlar från L/V-pump till pelletspanna.

Överst i förrådet måste det ju finnas utrymme för rör som pelletsen kommer in genom, samt rör för frånluft. Över dessas underkant kan du ju inte fylla, för då blåser pelletsen ut igen.
Så det hänger lite med hur dessa rör kan placeras.
Krasst kan man säga att vikt, i förhållande till volym är ungefär 1,5.
Minsta volym med fri leverans är hos de flesta 3 ton, som då kräver cirka 4,5m³ utrymme.

Ligger bastun utmed en yttervägg?
Hur långt är det till tilltänkt röranslutning till platsen där lastbilen kan stå och lossa?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Grot
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 mar, 2016 08:43
Ort: Uppsala

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av Grot »

Pannrummet ligger i yttervägg, sen kommer bastun. Jag tänkte mig metallrör i taket på pannrummet som går in i bastun. Det är ca 2.5-3m rör som behövs där. Tänkte montera dem så högt upp det bara går. Sen är det väl 6-7m ut till vägen där lastbil kan stå. Har läst att det inte får vara för långt avstånd så pelletsen nöts vid inblåsningen.

Läste även att avluftningsröret bör ha en diameter på 200m. Men man kan väl ha två mindre rör eller ett ovalt. borde väl vara den totala arean som räknas?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, med de avstånden bör det ju underlätta.
Och det fungerar ju lika bra med två mindre rör för avluftning.

Jag antar att du även har läst att vi är en del som slutat med bulkleverans på grund av problem med för mycket spån och finfraktioner.
En aspekt att ta med är också att det är prispress bara på säckad pellets. Under de sista säsongerna har vi inte lyckats beställa bulkad till samma tonpris som säckad.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Grot
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 mar, 2016 08:43
Ort: Uppsala

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av Grot »

Nej det har jag inte hunnit läsa. Men mycket bra info! Jag läser så mycket jag kan/hinner just nu. Kommer säkert mer frågor :)

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av nissetib »

GoForIt Pellets skrev:Ja, med de avstånden bör det ju underlätta.
Och det fungerar ju lika bra med två mindre rör för avluftning.

Jag antar att du även har läst att vi är en del som slutat med bulkleverans på grund av problem med för mycket spån och finfraktioner.
En aspekt att ta med är också att det är prispress bara på säckad pellets. Under de sista säsongerna har vi inte lyckats beställa bulkad till samma tonpris som säckad.
Jag kan förstå att det finns en del härinne som slutat med bulkpellets, men det finns åtminstone en (undertecknad) som är nöjd med bulkpellets.

Min panna tar allt, dvs spån och finfraktioner är inga som helst problem. Så det behöver inte vara något negativt att köra bulk.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av CPMS »

Strunta i dom 15 graderna och bygg ett plant golv med nedsänkt skruv istället.
Vill du komma billigt undan och inte köpa special bottenskruvsprofilplåt funkar det bra med en flexskruv i ett rör med några intag i.
Gör en avbalkning vid sista intaget i röret som du kan skotta full medans du väntar på nästa leverans.
Jag fyller min bulk ungefär upp till överkant hängrännan och pelletsen lägger sig ganska platt ut mot sidorna.
Har lite bilder i Pannrumsbilder på hur mitt förråd ser ut ( http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=11615 ).

Här är en bild på hur dammspåret på sidan av behållaren ser ut efter maximal fyllning: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=16267
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Grot
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 mar, 2016 08:43
Ort: Uppsala

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av Grot »

Vi kommer nog att börja med småsäck så får vi får känna på lite. Iof har jag viss erfarenhet att pellets då farsan eldar med det. Jag vill i nuläget förvissa mig om att utrymmet räcker till.

Bygger jag helt plant golv så får jag ju ganska stort utrymme. Iaf ska det vara med råge för en bulktransport.
Oavsett vilket format pelletsen inhandlas i så är det gött att veta att det finns en bra plats att ha dem på.

Ringde sotaren idag, visade sig att vår skorsten endast är reggad för oljeeldning och jag kommer nog göra en tidig besiktning så jag inte står med en massa merjobb när det väl är dags.

@CPMS Kul bygge ser juste ut!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av Honda »

Så här maximerade jag utrymmet http://postimg.org/image/8w9726cb9/

Då v-bottnen har 45 graders lutning blir även utrymmet under rännan använt, skulle vinkeln vara flackare skulle den inte tömmas helt och utrymmet under rännan skulle inte heller fyllas helt.

Måtten är 3 x 2,4 x 2,2 om jag minns rätt. 8 ton går in totalt, 4 ton matas ut med självfall, 1 ton är bara att knuffa ner i rännan och sen kan jag skotta upp 1,5 ton åt gången i rännan om jag orkar. Huvudsaken var att kunna skotta mycket och sällan istället för lite och ofta vilket är bara irriterande då man blir så dammig.

Skulle jag ha skruven på golvet utan V-ränna så skulle jag få skotta oftare och oftare för att kunna tömma allt, på slutet mest varje dag, och dessutom så skulle den sista resten då ha samlat på sig spån från precis hela leveransen innan den når skruven vilket lätt ger problem.

Det finns förstås många sätt att bygga ett förråd och det helt perfekta förrådet verkar nog inte finnas, men tillsvidare är jag nöjd.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av Haseld »

Hittills är det bara bulk-förespråkarna som har svarat på tråden, så jag tänkte att det behövs en motsats:

Jag brukar köpa på hösten, när det är kampanjpriser, också hos lokala återförsäljare, 5 - 6 pallar
(minst 2 pall brukar utkörningen vara gratis) och då får jag det hemkörd och inställd under tak i garaget.
Jag slipper lastningarna och hämtning, är inte det billigaste pris, som t.ex Byggmax o Bauhaus har periodvis,
men priset står sig bra mot bulkleverans, betalade ett tonpris på 2470,- Kr i höstas. (2520,- Kr året före, 2014)

Följ CPMS nedersta hänvisning neråt på sidan och se priser: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=16267

Sen bär jag omgående in drygt 2 pall i förrådet, där också veckoförrådet står, det är ett lättsamt och rent
arbete i jämnförelsen med att skotta i bulkförrådet (om allt ligger i samma plan, utan trånga trappor)
då behöver jag inte gå ut och hämta i garaget när det spörengnar eller är för kallt.
Hinner också få plats för 2 -3 pallar till i garaget till kampanjpriset. Då har jag årsbehovet klart.
Och bilen får plats i garaget också.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Grot
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 mar, 2016 08:43
Ort: Uppsala

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av Grot »

toppen med olika infallsvinklar! som sagts så verkar det optimala förrådet kanske inte finnas, eller så beror det på betraktaren :) Blir nog till att fundera lite vad som blir bäst. Behöver ju som sagt inte bygga om bastun dag 1. Den kan ju fungera som förvaringsplats för säckar till att börja med.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av danei »

Behövs det verkligen en besiktning för att klassa om anläggningen från olja till pellets. Jag ringde bara och meddelade att jag bytte bränsle. Det som händer är att man får ett sotningsintrevall på ett år i stället för två år. Min panna var schemalagd för ett års intervall även för oljan, så det blev ingen skillnad alls i praktiken. Bara en ändring i sotarens databas.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av CPMS »

Tydligen ska man anmäla i alla fall. Jag flyttade min panna till ett annat rum och satte in en hembyggd pelletsbrännare över sommaren utan anmälan och sotaren sa bara "ser ju bra ut det här" när han kom och skulle sota "oljebrännaren" :)


Så här står det på SP´s hemsida:

http://www.sp.se/sv/index/information/w ... fault.aspx

"Ska du köpa/byta/förändra din panna?

En bygganmälan skall göras till byggnadsnämnden vid installation och väsentliga förändringar av eldstäder och rökgaskanaler. Som väsentlig förändring anses bl a byte av bränsle, ändrad effekt på pannan, ändring av skorsten eller annan åtgärd som kan påverka byggnadens brandskydd, t ex förändrad rökgastemperatur vid installation av ackumulatortank, eller medför ändrad påverkan på omgivningen. Kravet på bygganmälan ger kommunen möjlighet att i byggsamråd eller i en kontrollplan se att alla installationer av eldningsanordningar uppfyller utsläppskrav.

Din kommun kan ha lokala föreskrifter med krav på bränslekvalitet och eldningsteknik – hör med dem!

Krav på miljögodkänd anläggning

Vid nyinstallation eller ändring av äldre installationer får endast miljögodkända vedpannor installeras, dvs pannor som uppfyller kraven i Boverkets Byggregler.

Detsamma gäller kaminer, kakelugnar och spisinsatser.

För öppna spisar endast avsedda för trivseleldning och vedspisar som endast är avsedda för matlagning kan högre utsläpp godtas.

Ska du byta bränsle?

Om du övergår från oljeeldning till fastbränsleeldning i en befintlig anläggning, ska du anmäla detta till traktens skorstensfejarmästare, som avgör om det behövs en besiktning och provtryckning av rökkanalen. Tänk på att en eldstad som stått oanvänd, eller som inte har sotats under en längre period, har ett generellt eldningsförbud."
Senast redigerad av CPMS den tis 15 mar, 2016 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av danei »

Jag vet inte hur korrekt den informationen är, SP är ju inte en myndighet eller liknande.

Det säljs ju pannor som absolut inte uppfyller miljökraven. Jag undrar om det inte är okej att installera dem i vissa lägen.

Hur länge sedan det eldades i en eldstad har inget med om man får elda eller inte. Det som krävs är att den är sotad enligt regelverket och att brandskydds inspektionerna är utförda enligt reglerna.

När jag bytte panna mailade jag sotaren, men fick ingen reaktion. Inte heller vid följande sotningar eller inspektioner har det kommenterats. Ska det verkligen behövas en bygganmälan för att byta en panna mot en annan. Jag är på gång att byta i nya huset också.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga om bastun till förråd

Inlägg av CPMS »

Haha, trodde jag var inne på Statens Provningsanstalts hemsida. :oops:
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar