Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

ratex
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 01 mar, 2012 11:22

Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av ratex »

Hej!

Jag har skador på huset som håller mig sömnlös. Plötsligt har jag oroväckandesprickor i betongen i källarväggen. Min spontanta tanke är att huset satt sig. (jävla typiskt, det har stått still sen -62)

Men sen slog det mig, skadorna är uteslutande kring det hörn jag staplat pellets i. Är det kanske så orsaken till mina problem än en gång är att att jag är dum i huvudet? Är det min ogenomtänka idé att stapla småsäckar mot yttre källarväggar som orsakat detta? Jag hoppas just nu på det scenariot då det låter billigare att bara laga en vägg än räta upp hela huset och sen laga väggen.

Mina frågor.
Vad tror ni? Hur staplar ni?
Samt bonusfrågan, för en vältjänt guldstjärna. Vem kontaktar man (bor i Laholm) för en sån här sak? Försäkringsbolaget är inte intresserade, har murare och snickare på gång, men har förgäves sökt nån som jag vet är erfaren och kompetent kring grundskador.
ratex
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 01 mar, 2012 11:22

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av ratex »

Huvudfrågan är alltså hur ni staplar, så jag hoppas jag kommer undan med trådplaceringen. Om inte ber jag om ursäkt och ber mod om hjälp med omplacering.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av GoForIt Pellets »

I mina öron låter det långsökt att förvaringen av pellets skulle ha orsakat det du beskriver.

Utan mer information/bilder är det nästan omöjligt att kunna spekulera i eventuella orsaker.
Finns det sättningar även utanför huset?
En ganska vanlig orsak till liknande problem kan ju vara vatten, exempelvis orsakat av dålig/trasig dränering eller dagvattenledningar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av johano »

Jag fattar inte, hur menar du att pelletssäckarna skulle kunna ha orsakat sprickor i väggen??

/j
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
ratex
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 01 mar, 2012 11:22

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av ratex »

johano skrev:problem
Som sagt, jag greppar efter halmstrån här, men tanken är att de säckarna som lastats upp till takhöjd mot berörda väggar skulle ha skapat en för stor belastning utåt.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av d_anders »

Kan till 99.99999% garantera att det inte beror på att säckarna "trycker utåt"

En fråga: Är du säker på att du verkligen har väggar gjutna i betong i källaren?
Oftast består murväggen av relativt små block som är ihopmurade med varandra och sen är det bruk utanpå som skapar en slät yta. Det är vanligt att man får fuktgenomslag i såna väggar (det är ju varmare inne än ute) vilket bl a leder till saltutfällningar och att putsen kan lossna och "bli till sand" samt att murbruket mellan blocken kan bli blött och tappa en del av sin ihopbindande förmåga. Risken att muren rasar pga detta torde dock vara väldigt liten. Om det verkar vara mycket vatten så är det som GFP sa absolut värt att kolla upp om dagvattenledningen från närmsta stuprör kanske är trasig. Den ligger antagligen inte alltför djupt och är förhoppningsvis täckt med något som går lätt att gräva bort även för hand. Det kan även vara så att vattnet rinner genom väggen uppifrån (tegelskalmur med dåliga fogar och utan ventilation längst ner?) och sen ner genom muren.

Syns sprickan även utifrån och hur ser den ut? Foto?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av Roli »

Du får allt ta och redovisa lite bilder så vi inte klassar ditt inlägg som ett aprilskämt :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ratex
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 01 mar, 2012 11:22

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av ratex »

Inte första gången idag det misstas för ett skämt ;)

Vad det beträffar pelletsens last så är det det inget jag trott så mycket på, men det är det enda jag kunde se som förklarar så plötsliga förändringar just i det hörnet, annat då än kostsamma sättningar. Men d_anders väcker ju en gnutta hopp iaf då jag inser att folk som vet mer än mig säkert kan se fler förklaringar än jag kan få ihop med min närmast panikslagna nervositet. (man ska aldrig googla sjukdomar eller fel på huset). Jag får återkomma med bilder då jag gett mig iväg för kvällen. Tack för er tid gott

Direktcitering borttagen. / Moderator
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av d_anders »

Visst kan det vara en riktig skada och visst kan den vara mer eller mindre allvarlig, men som sagt: Chansen att du själv har orsakat den med dina pelletssäckar är minimal.

Förutom foton kanske du kan berätta vad du har för hus/väggkonstruktion.

Sättningar behöver heller inte vara någon katastrof om de inte redan har orsakat andra stora synbara skador på huset. Om orsaken till sättningarna försvinner (eventuellt trasiga rör) så avstannar de förhoppningsvis.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
ratex
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 01 mar, 2012 11:22

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av ratex »

Jag kan säga det jag vet :)
1½-plan + källare, byggt 1962, tegelfasad på nedre plan. Jag vet att innerväggarna i källaren är ihåliga, men ingen aning om ytterväggarna. :)

Direktcitering borttagen. / Moderator
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av widde »

Hur stora sprickor rör det sig om? Är det småsprickor i putsen eller är det stora sprickor?
Småsprickor i putsen är nog inte särskilt ovanligt då puts verkar ha en tendens att pulvriseras till sand efter ett tag.. Så är det i våra källarväggar och det låter typ ihåligt här man knackar..

Om du skulle lägga pelletssäckar mot väggen så har du ju mothåll i form av jord och allt annat på andra sidan så att pelletssäckarna skulle ge dessa skador låter extremt långsökt, så håller med alla andra talare i tråden.. :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av Stegatorparn »

Ligger säckarna direkt mot väggen kan jag tänka mig att det blir tätt så fukten blir instängd och stannar kvar i väggen. Att det i sin tur skulle orsaka sprickbildning verkar dock lite långsökt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av danei »

Jo, det gjorde jag. Däcket staplade i ett ytterhörn i kombination med en olämplig färg medförde mögelpåväxt på insidan. Men väggen har ju osvsett klart högre belastning från utsidan.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av widde »

danei, är du ratex eller är det något jag inte förstår nu?
Vad är det du svarar på? =)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Staplad småsäck => förstörd källarvägg?

Inlägg av danei »

Jag svarade på föregående inlägg. Det r det normala i en diskussion, skulle jag svara på något annat ser jag till att det framgår. Tyvärr korrigerade tydligen min telefon "säckar" till "däcket", det gjorde det mju något rörigare.
Skriv svar