Vakuumsug-funderingar.

Skriv svar
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Vakuumsug-funderingar.

Inlägg av Martin Sköld »

Jag börjar bli lite trött på att bära säckarna nu.
Och så har jag kollat lite på olika lösningar här och på nätet.
Vakuum verkar vara alternativet för mig.
Pellvac har ett intressant system, men inte för 25 000:-

Bild

Jag kopierar gärna deras sughink, centraldammsugaren står redan i rummet där jag har pelletsen.

Den dyraste investeringen blir då 20m slang som behöver läggas ut till platsen där jag kan ställa pelletspallen/storsäcken.

Frågor;

1. Sätter det sig i slangen om man stänger av vakummet med pellets i slangen? /Måste man tömma slangen innan vakuum försvinner?

2. Principen på pellvacs sughink, öppnar den inte botten förrän vakuumet är borta eller kan pelletsens vikt göra att den öppnar ändå?

3. Hur stor/liten diameter behövs på slangen?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Vakuumsug-funderingar.

Inlägg av brushuvud »

Hej

1. På mitt system sätter det sig inte. Å andra sidan är det nerförsbacke hela vägen... Men kraften räcker till för att skjutsa på det som faller tillbaks.

2. Kommer inte helt ihåg men jag tror att det är en slags magnetventil på deras som styrs av systemet. Tror inte den öppnas av vikten. Mitt hemmabygge är bara en motvikt som släpper när strömmen slås av.

3.Jag har 50 mm slang mellan förrådet och min pelletshink. Det har satt sig någon gång om en väldigt lång pellets satt sig på tvären.

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Vakuumsug-funderingar.

Inlägg av Doc »

1. På mitt mavac system suger det tomt först innan sugen stängs av. Om det stannat någon gång utan tomsugning går det bra men jag skulle inte lita på det i normal drift. Jag har haft några rejäla stopp när jag glömde filterrensning i dammsugaren. Då får man inte igång det med vanligt vakuumsug.
2. Hos mig är det en vippa som stängs av vakuum och ingen chans att det öppnar med vakuum på. Vikten av pelletsen öppnar sedan när vakkum släpps.
3. 50 mm slang med jordfläta nästan 50m
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vakuumsug-funderingar.

Inlägg av teufel »

Vad är Mavacs system för något?
Googlade men hittade bara ett företag som jobbar med avloppslösningar. Är det det?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Vakuumsug-funderingar.

Inlägg av CPMS »

Är nog Mafa MaVac han menar.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vakuumsug-funderingar.

Inlägg av Roli »

Mitt system är i stort uppbyggd och med funktion enligt Doc:s beskrivning, systemet såldes AC EcoTec i slutet på 90-talet. Min sugslang är en armerad gummislang och där blir det ibland stopp när rensugningen inte riktigt fungerar pga smutsigt/tätt filter i dammsugaren. Luckan i cyclonhinken "hänger" på vakuumet och öppnar när sugaren stannar. Start sker när luckan vippar tillbaka till stängt läge med hjälp av motvikt som påverkar en brytare.
Kan berätta mer om intresse finns, finns även mer beskrivet på forumet om man söker.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar