Mellanförråd mini

Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Hejsan,

Efter mycket krångel med hela min anläggning har jag nu börjat skissa på ett mellanförråd för utjämning av matningen och framförallt för att kunna använda min Iwabo originalskruv. Befintlig skruv ska alltså fylla på det lilla förrådet med hjälp av kapacitiva givare i hållkrets med en hysteres på några liter eller så. Frågor som uppstår:

1. Min tanke är att förrådet ska vara lika smalt som själva skruven (röret), dvs ca 75 mm. Några problem med detta?

2. Hur låg får miniminivån vara? Måste hela öppningen på skruven vara täckt?

3. Andra synpunkter?

Tänkte bygga en prototyp i OSB först så får det bli plåt i ett senare skede.

/Q
Bilagor
Mellanförråd.png
Mellanförråd.png (6.52 KiB) Visad 4015 gånger
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Haseld »

Hej!
Detta bör nog besvaras av någon som redan använder ett mellanförråd. Men:

1) Varför så väldigt litet och smalt mellanförråd?? Varför inte låta det rymma minst en säck,
då kan man ju elda enbart med det, om det bli något med den andra skruven.

2) Pelletsen bör nog reellt täcka hela öppningen på skruven, så inte pelletsen kan sätta sig och sjunka tillbaka under paustiden, då kan det ju bli ett tomrum och försenad matning när eldningen ska börja igen.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Jag ville ha den så smal som möjligt för att få plats mellan pannan och det som är passage till garaget. Det går nog att gå upp till 25 cm utan att kompromissa med utrymmet. Det där med att rymma en säck är nog inte så tokigt.

Hur många liter rymmer en säck?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Stegatorparn »

En säck pellets rymmer c:a 25 liter. Pellets väger mellan 600 - 700 kg/m3.

Man brukar bara använda en kapacitiv givare typ NC för att styra nivån. Har aldrig sett någon lösning med två givare.
Så här löste jag mitt mellanförråd vid bulkförrådet. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 15#p127704. Jag byggde även en förhöjning som går att sätta på lådan som visas senare i tråden.

Har inte provat själv, men om du är ute efter en doseringsskruv så borde det gå att plocka ihop med avloppsrördelar. Ett 45°-igt grenrör som man pluggar i botten. Ansluter pelletsskruven i motsatt ända där spiralen får gå in i grenröret och sätter en bit rakt rör av lämplig längd i avsticket där även givaren placeras.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Ja, det är ju helt klart enklare med bara en givare, men vill man inte ha lite hysteres? Kommer inte givaren att stå och flippra om nivån är alldeles på gränsen?

Synd att jag skänkte bort alla mina avloppsdelar när jag sålde sommarstugan. Hade 1000-tals delar. Bokstavligen. Se nedanstående bild. Kvar finns åtminstone 200 meter kopparrör som jag kanske får nytta av nu när jag flyttat från mitt bergvärmehus.

/Q
Bilagor
Avlopp.jpg
Avlopp.jpg (159.47 KiB) Visad 3961 gånger
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Vednisse »

Jag har byggt med avloppsdelar, måste vara 110mm till en 75mm skruv som placeras i botten . 75mm rakt på skruven krossar pelletsen.

Jag kör med en kapacitiv givare, plc styrning. Lite överkurs, men man kan ha ställbar hysteres/förbrukningsmätning och lite vad man vill. Kör du med enbart givare måste du placera den uppifrån, annars kommer den att bryta för pellets som trillar förbi. Skruvmotorn klar iofs. det, men jag har en liten ställbar fördröjning/filter inlagt i programmet.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Stegatorparn »

Spiralen i en 75 mm skruv brukar vara c:a 40 mm.
Varför skulle pellets krossas om man ersätter skruvinloppet med ett 75 mm grenrör?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Vednisse:
Har du tagit bort skruvröret helt eller sticker det in i avloppsröret?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Vednisse »

Jag har skruvrör med intagshål uppåt, precis som i ett vanligt förråd.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Perfekt, för det var så jag gjorde också. Hoppas du inte har mönsterskyddat din för det här blev så gott som ett plagiat :mrgreen:

Nu är det bara en styrning som saknas.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av CPMS »

Hittar du rätt placering av givaren och är nöjd med att den går en kort stund åt gången räcker det med en kapacitiv NC givare som styr motorn direkt via ett relä. Brukar inte gå ett köra så hög ström genom en kap. givare, max brukar ligga runt 200mA tror jag.

Ritade och skrev lite angående 1 givar körning i tråden om "styrning vakuumsystem" i denna kategori.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Mmm, givare och relä får det bli. Har bara 12V-givare så det får bli en liten box med matning också.

Jo, jag har börjat studera dom där vacuum-trådarna också. Det blir nog ett framtida projekt eftersom jag nu har en spannmålsskruv från silon till veckoförrådet som jag inte är särskilt nöjd med.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Nej, version 1.0 fungerade inget vidare då givaren ställde sig och flipprade som jag befarade. Kan det vara så att ni andra använder givare med inbyggd hysteres? Enklaste lösningen just nu är att komplettera med en frånslagsfördröjning på några sekunder.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av CPMS »

Vilken givare har du och hur är den monterad?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Det är en kina-givare vid namn LJC18A3-B-Z/AY. Sitter upptill och tittar neråt.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Skriv svar