Mellanförråd mini

Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av CPMS »

Skulle varit bättre med en större diameter, dom blir känsligare då.

Prova att montera den från sidan genom behållaren istället och låt den sticka ut en centimeter in i behållaren. Utan pellets i närheten vrid inställningen så den känner av behållaren och backa av just tills den växlar. Det gäller att hitta en placering i sidan av behållaren som täcks av pellets när det är fullt och som blir ren när nivån närmar sig minimum. Jag kör med 24mm givare i bägge behållarna och har inte sett något flipper på någon av dom 3 givarna.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Ok, det verkar vara dåliga Kina-givare. Bägge mina NC-givare har 0 mm hysteres medan mina NO-givare har ca 2 mm. Enklaste just nu är nog att koppla in frånslagsfördröjning.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Ok, då har jag driftsatt doserskruven som jag trodde skulle lösa några av mina problem. Jag utgick från en Iwabo originalskruv som vid bänktest gav 112 g = 5 kW som minst. Sedan kapade jag skruven och satte den i en 110 mm rörkoppling enligt instruktioner. Vips så är matningen superojämn och effekten är nästan den dubbla mot mina beräkningar.

Vad hände egentligen? Gör den kortade skruven att matningen blir ojämn? Går den att modifiera på något sätt för att bromsa ner matningen?

På bilden är vinkeln något mer än 45 grader men jag har provat alla varianter.

/Q
Bilagor
DSC_1486b.jpg
DSC_1486b.jpg (83.09 KiB) Visad 3807 gånger
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Haseld »

Nja, det var inte så här jag hade tänkt mig, när jag skrev i tråden
Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City:

"Du kanske måste ha ett mellanförråd eller doserskruv, om du ska kunna använda en enkel överfallsbrännare."

Det där får nog ”Vednisse” kommentera, som ju enl. egen uppgift har ett fungerande system med avloppsförgrening.

Visserligen är Ulmas Doserskruv också väldigt kort, men jag vet inte förhållandet mellan rördiameter och skruvdiameter eller om det finns en kärna i spiralen ?? allt detta påverkar ju matningen.

Hur en vanlig standardskruv fungerar, när den blir så där kort, har jag ingen aning om.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Ja, både Stegatorparn och Vednisse var inne på denna lösning och det var definitivt enklare än att bygga ett förråd. Läste i en annan tråd om någon som modifierade skruven med en kärna för att få mindre och jämnare matning. Jag avvaktar.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Stegatorparn »

Ulmas doserskruv har en vanlig spiral utan kärna c:a 40 mm diameter i ett stålrör 70 mm utvändigt.
Vad har växellådan för utväxling/varvtal?
Dom flesta brukar ha utväxling 180:1, vilket i Ulmas fall blir 5,5 r/m.
Kanske är där det skiljer.
Du kan också prova att sätta i en kärna av 22 mm vp-rör eller kopparrör.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Varvtalet har jag ingen koll på men angående kärna så antog jag att den skulle svetsas i skruven men så kanske inte är fallet eftersom du nämner både VP och koppar. Är det bara att stoppa in den i skruven? Isåfall har jag 22 mm kopparrör liggandes här.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Stegatorparn »

När jag gjorde några expriment med kopparrör, passade det precis över axeln där spiralen var fäst.
Skulle det inte passa får du använda fantasin och kanske slitsa röret och dra fast med slangklämma eller liknande.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Mmm, nu är vi på rätt spår. Provade med en lös kärna och fick ner matningen till 128g på lägsta. Fortsättning följer.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Vednisse »

Ojämnare ska matningen inte kunna bli...Matningen ökar något eftersom det inte blir några luftfickor i en så kort skruv, kommer att minska och stabilisera sig efter ett tag när det blir mer spån i botten. Har inte tömt min sedan den slutliga versionen kom i drift och den matar fortfarande jämnt och lika mycket som för ett år sedan.

Om man vill begränsa matningsmängden kan man ha mindre intagshålet, tror jag kortade mitt från 25cm till 15cm. Spiralen jag har är någon flexovariant, lite mjukare än standardspiralen som jag tyckte vispade i röret. Ca:38-40mm och runt 20mm invändigt, lite kraftigare stigning hade den också.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Mellanförråd mini

Inlägg av Quilding »

Det fick bli en kopparkärna med mycket lägre matning som följd och nu har skruven varit i drift en vecka.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Skriv svar