styrning vakuumsystem

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

styrning vakuumsystem

Inlägg av brushuvud »

Hej allihop
Jag undrar om jag kan få hjälp här.
Har ju ett bulkförråd och kopplat detta till veckoförrådet med ett hemmabyggt vakuumsystem. Jag skulle gärna vilja göra detta automatiskt men är inte duktig på sådana saker.
Jag behöver dels givare som läser av när vakuumsystemet ska börja suga.
Sedan finns det väl olika alternativ för att stoppa. En givare till eller att programmera ett antal cykler?
Ett av problemen att lösa är att programmera så att strömmen sätts på och stängs av med ett intervall så att vakuumhinken blir lagom fylld innan strömmen stängs av och luckan öppnas för tömning i veckoförrådet.

här är en länk med filmer och bilder på mitt system...
viewtopic.php?f=20&t=16593

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av CPMS »

Skulle sätta in en lämplig X-Logic PLC som får styra allt. Programmeringen lär du dig på några timmar med lite hjälp. Finns då även möjlighet till styrning/övervakning/larm via SMS/Internet. Har man börjat med automation är det bara fantasin och plånboken som sätter hinder. :)

Spalta upp vad som ska styras och ett enkelt händelseschema över vad som ska hända så tar vi det därifrån.

http://xlogic.se/
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av brushuvud »

Fantastiskt !
Jag bifogar en skiss över hur jag tänker.
Räcker det med en av de enklaste PLC på XLogic eller bör man ha en med display`?

Jag vet absolut inget om vilka delar jag behöver köpa och behöver alltså hjälp med komplett inköpslista :oops:
Behöver koppla på två st centraldammsugare som sköter suget och en eller två givare beroende på vilket som är bäst att göra.

Sug behövs i femton sek och paus i fem sek.

Skiss finns här: http://forumbilder.com/image/E0I


Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av CPMS »

Eftersom du ska programmera den själv behövs egentligen inte någon display och knappar för den ska ju bara trimmas in en gång och sen fungera. Hade det funnits parametrar man vill ändra på ofta och ev se drifttider, larm mm så är displayen väldigt mycket bättre än att ta fram datorn varje gång.

Styrs dammsugarna idag med den inbyggda fjärrstyrningen eller är det stickproppen i uttaget som startar dom?
Går dom på samma matning idag?

Vad skulle hända om man startar automatiken och kör den en viss tid eller ett visst antal gånger och nivån blir för hög i dagbehållaren? Går nivån upp till falluckan och hindrar den från att öppna och det inte händer så mycket mer eller rinner det över?

Det bestämmer nästan om man ska använda en nedre givare som får starta automatiken och sen kör man bara under en tid. Blir det problem vid hög nivå bör man sätta in en övre givare som stoppar och återställer anläggningen för det kan ju hända att den nedre startgivaren får en felstart om det rör sig i pelletsen.

Jag kör med en nedre givare som startar en timer som kör skruvarna och har aldrig märkt av att den fått en impuls om inte det är nivån som blivit lägre än givaren, visserligen har jag en stoppgivare också så den kan ju gjort det utan att jag märkt det.

Det kan annars ev räcka med en universaltimer också men dom här små miniplc brukar inte vara så mycket dyrare, det beror lite på vad programmeringskabeln kostar men programmeringsverktyget är gratis och ligger på deras hemsida. Hade du känt någon som håller på med Siemens Logo miniplc hade du kunnat låna kabeln för jag tror att X-Logic är en kopia av Logo.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av brushuvud »

Själva pelletshinkens vakuum styrs av sugkraften genom två centraldammsugare. Deras kontakter är isatta i ett grenuttag med strömbrytare. Jag slår på och av strömmen manuellt. Det är lite långtråkigt och måste göras ganska ofta då hinken tar upp en del plats neråt i förrådet.

Om automatik startas med bara en givare neråt och körs "för många gånger" så är jag ganska säker på att vakuumluckan fastnar i öppet läge och det då inte händer något alls eftersom vakuumet inte kan byggas upp.
Om det skulle hända något så är det väl i så fall att luckan fastnar i stängt läge med tryck underifrån och att då systemet fylls upp bakåt så att säga.

Det kanske är bäst att ha två givare av säkerhetsskäl. Är det kapacitiva givare man ska ha?
Kan väl vara kul att programmera iofs. Ser på deras sida att programmeringskabeln är nästan lika dyr som billigaste PLC:n.
Hittade ett företag i närheten som säljer universaltimers, kan det vara något?
http://www.autemashop.com/category_Kit.htm

Hur kopplar man in strömmen från dammsugarna i de olika alternativen?


Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av Roli »

Annars kan man göra det lite enklare som i mitt vakuumsystem. Där styrs sugarstarten av en vippbrytare i luckan. Varje gång luckan stängs, den är motviktad så den stängs när pelletsen inte är i vägen, så startar en timerkrets som kör sugare och förrådsskruv. Efter inställd tid stannar förrådsskruven medans sugaren går lite extra och suger rent i slangen. När sedan sugaren stannar öppnar luckan och släpper ner pelletsen i behållaren under. Är den då full så förblir luckan öppen tills hela utrymmet innanför luckan är tömt. Och sedan luckan stängs så startar en ny sugcykel. Allt fixas med två timerkretser en kontaktor och vippbrytare. Ingen plc eller likvärdigt är inblandat, inte heller några "dyra" kapacitiva givare. Kanske inte lika rolig uppbyggnad men den fungerar. Dock bygger det på att man har en förrådsskruv som tar ut pelletsen i förrådet. Har man "sugdosa" inne i förrådet så vet jag inte riktigt hur detta fungerar. I mitt system krävs det att slangen sugs ren vid varje cykel annars kan det bli stopp i slangen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av brushuvud »

Oj nu blev det mycket att tänka på :)
Har också fått förslag att programmera STM32-kort så nu vet jag varken in eller ut.
På mitt bygge behövs det inte att slangen sugs ren, när vakuumet försvinner så rinner det tillbaks i förrådet.
Så din variant står och "småputtrar" , fyller lite grann ofta?
I princip borde det väl funka för mig också .
Det jag inte förstår är hur du kontrollerar så att det slutar suga när luckan är öppen? Är antalet cykler begränsat?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av CPMS »

Finns många sätt att flå en katt. :)

Ska du köra med kapacitiva givare så är den enda jag hittat i Sverige till vettigt pris från Elnu.se
Använder själv två stycken i min anläggning.
Finns tyvärr inget pris i onlinebutiken men prova ring dom och fråga, typen heter CM30-2015B
http://www.elnu.se/index.php?lista=38&a ... materiel=1

Annars är det nog Ebay som gäller om man inte ska köpa märkesgivare för 1500:- styck.
Denna skulle passa bra:
http://www.ebay.com/itm/171447333844?_t ... EBIDX%3AIT

Minsta 230V X-Logic skulle räcka till din anläggning men synd att kabeln är lika dyr som PLC:n.

Funktion: MIN givaren startar en timer i PLC:n som drar en takt-funktion som drar kraftrelät till och från för att suga pellets. Efter inställd tid stängs takt-funktionen av och dammsugarna stannar. Blir MAX givaren påverkad stannar och återställs PLC:n.

Går att bygga med en givare också om anläggningen klarar av att bli överfull.

Skulle du sätta in en PLC så behövs PLC:n, två kapacitiva givare NC (om man vill ha stopp/max nivå gräns), en låda, ett kraftrelä för dammsugarna om man inte kan styra dom med svagström (centraldammsugare) då kan PLC:n styra dom direkt, ett dubbelt vägguttag, en anslutningskabel med stickpropp.



Annat alternativ är en takt-timer som man kan ställa till och fråntider separat som får starta/stoppa dammsugarna.
Exempelvis:
http://www.elbutik.se/product.html/anal ... ry_id=1828

Funktionen skulle bli att en MIN givare drar ett hållrelä som startar takt-timern tills nivån stigit över MAX givaren som bryter upp kretsen så allt stannar tills nivån sjunker under MIN givaren och allt startar om igen.

Här behövs en takt-timer, två givare, ett enpoligt håll-relä, låda, ett kraftrelä för dammsugarna om man inte kan styra dom med svagström (centraldammsugare) isåfall ett två-poligt relä, ett dubbelt vägguttag, en anslutningskabel med stickpropp.

Bästa vore om du fick tag på en Mitsubishi ALPHA PLC för då kan du låna kabel och mjukvara av mig men minsta ALPHA:n är nog dyrare än en X-Logic med kabel.



Sen har du Roli:s förslag, fungerar hur bra som helst och troligtvis billigast. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av Roli »

Det sitter en brytare som påverkas av luckan. Stängd lucka betyder att sugen fungerar och så, fort luckan öppnas så bryts strömmen till nästa timer sekvens. Antalet sekvenser efter varandra är obegränsat så systemet kan fylla ett större förråd nära pannan. Om man inte vill att det skall sugas lite då och då så får man se till så att utrymmet/förrådet under själva sugdelen med lucka är tillräckligt stort för att räcka 1-2 dygn och sedan så får man använda en timer som endast ger ström till systemet så ett antal sugsekvenser utför t.ex. endast dagtid när man inte sover. För det väsnas en del när sugsystemet är igång. Men antalet sygcyklar i mitt system är inte så många per dygn men de kan komma när som helst. Kommer inte riktigt ihåg exakt hur mycket varje sugcykel sög eftersom jag inte kört systemet på några år... Har en havererad lagring på min förrådsskruv som jag inte har reparerat, föregående lagning höll bara en fyllning.... Men om jag inte mins fel så var det kring 3-4 kg pellers per cykel som fyllde det undre förrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av CPMS »

Det går ju även att köra takt-timer med en givare och utan håll-relä, hystetresen blir mindre så den kommer att starta fyllningen ofta och gå kortare tid men det kanske inte gör något.
Släpper man pelletsen i mitten bildar den en kon uppåt och när man skruvar ur den underifrån blir konen neråt så skillnaden mellan dom två nivåerna blir mängden man suger varje körning.

Ritade även hur det blir med två givare, hoppas det går att tyda hur jag menar. :)
Kon_fyllning.jpg
Kon_fyllning.jpg (114.03 KiB) Visad 3816 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: styrning vakuumsystem

Inlägg av brushuvud »

Nu har jag beställt "No-name" kapacitiva givare, 2 stycken, från Ebay.
Leveranstiden är väl ett par dagar :P Vilket ger mig tid att tänka på vad jag ska ha för övrigt att koppla dem till.

Fantastiskt generöst att erbjuda att låna ut programmeringskabel CPMS , det uppskattas :)

Ha det bäst

/ Le Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar