Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Skriv svar
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Inlägg av leinad1973 »

Jag har 180-185 cm i takhöjd i källaren och som det är nu så bär jag säckar ner i källaren, staplar på pall och sedan fyller ett Mafa midi-förråd med en halv pall åtgången.
Senast jag skulle fylla på förrådet så pajjade jag ryggen igen och skall till naprapaten imorgon och få lite ström i mig, inte kul och funkar inte i längden.
Så nu är det slutburet!!
Jag har tittat på Pellvacs startsystem och även kollat på era fantastiska hemmabyggen här i forumet.
Pellvacs startsystem skulle funka om det inte var för att sughinken kräver ca 80 cm fri höjd över förrådet och då skulle jag bara kunna fylla det till hälften.
Funderar på lite variant av brusuvuds system.
Min tanke är att bygga ett bulkförråd i angränsande rum till pannrummet och fylla det med något liknande brushuvuds lövblås.
Frågorna är följande:

*Skulle man kunna använda tryckluft istället för lövblås? Har en stor kompressor.

*Kan man "dammsuga" pellets från bulkförrådet till Mafa-förrådet med samma lösning som man fyller bulkförrådet (alltså lövblåsvariant)?

*Eller skall man bygga en egen sughink över Mafa-förrådet med ett typ Pellvacs startsytem? Har en fri höjd till gallret i förrådet på 52 cm. Vet inte om det är tillräckligt?

Tacksam för alla förslag och är öppen för alla typer av lösningar.
Dock kommer jag fortsätta köpa 16 kg-säck på pall eftersom jag har stort släp och kan ta hem 4 pallar åt gången.

Mvh Daniel
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Inlägg av brushuvud »

Hej!
Jag har samma problem med lågt i tak. Jag har funderat på att byta ut min hemmabyggda vakuumhink mot en mindre. Jag har köpt en snikvariant av "The Dust Deputy ® Cyclone" på ebay, som inte bygger lika mycket i höjd som min egen. Har inte fått tid att bygga ihop det. Nackdelen är väl att det blir kortare cykler då den också rymmer mindre än mitt hemmabygge. Fördelen blir att jag kan fylla på mitt mafa högre upp än idag...

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Re: Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Inlägg av leinad1973 »

Hej!

Det låter intressant. Får ta och kolla lite på det.
Kortare cykler gör inte så mycket för min del.

Tack för svar!!
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Inlägg av teufel »

Vad har du för typ av släp?
Jag håller på att ta BE-kort just nu, så det kan bli aktuellt med en rejälare släpkärra efter vår hästlastbil så småningom, då den får ta 2 ton på kroken. :)

Funderar själv på någon form av lövblås, men hur kraftig måste den vara?
Har väl ca 10-15 meters slanglängd mellan parkering och förråd.

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Re: Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Inlägg av leinad1973 »

Jag har ett entreprenadsläp eftersom jag är egenföretagare. Dom koster en del men det är trevligt att ha.
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Re: Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Inlägg av leinad1973 »

Om jag förstått det rätt så kör man cyklonen kontinuerligt och den behöver inte stanna för att tömmas.
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Inlägg av brushuvud »

Leinad, jag har ett stopp i form av motviktslucka för att få vakuumtryck.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
leinad1973
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 08 feb, 2013 07:50
Ort: Björke, Gotland

Re: Lågt i tak och trött på att bära säck!!!

Inlägg av leinad1973 »

Om man gör ett upphöjt lock på Mafa-förrådet och monterar cyklonen ovanpå och får det hyfsat tätt borde det väl räcka?
Har kollat lite you tubeklipp om The Dust Deputy och där suger dom ner i en plasthink så det borde kanske funka.
Vad tror du om tryckluft istället för lövblås för att fylla bulkförrådet?

Mvh Daniel
Nibe City OE 100 VX panna med Janfire NH brännare och Mafa midi-förråd.
Termostat styrd (rumstermostat och utomhusgivare) schunt på vattenburet värmesystem.
VVB-vattnet från pannan går vidare in i en Nibe VVB.
Skriv svar