Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Skriv svar
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Inlägg av Becker »

Funderar på att bygga ett eget vakuumsystem... Jag har tittat och inspirerats av Brushuvuds lösningar.
Jag tänkte lufta mina funderingar och höra vad ni tycker och anser. Datum för byggstart är inte spikat...

Att använda sugsonder tilltalar mig, tanken på ett enklare system utan skruv i förrådet ser jag som positivt om det fungerar bra.
Jag har köpt tre sugsunder för pellets, och tänker nog göra ett förråd med koner i botten. En kon till varje sugsond. Förrådet är tänkt att byggas i en friggebod på gården.
Vad tror ni, skulle det funka att ha en dammsugare i förrådet som blåser luft till sugdosan, och ha en annan dammsugare vid pannans veckoförråd som suger pellets. Då behöver jag bara gräva ner en slang. Jag har även ställt samma fråga till den tyska försäljaren...

Det kan tänkas att jag sätter en eller två dammsugare i förrådet. För att slippa oljudet i huset. Då måste det ju naturligtvis bli två slangar i backen.

Tanken är att köra vakuumsystemet en bestämd tid en gång om dagen, eller varannan dag, får se vad som blir lämpligt. Och då fylla upp veckoförrådet. Jag köper nog pellvacs sughink med motviktslucka. Jag funderar också på att bara ha en microbrytare som triggar ett tidrelä när luckan stängs. När förrådet är fullt så stängs inte luckan.

Vad tror ni om en sån här som dammsugare?? Finns även en kraftigare.
http://www.trejon.se/se/spansug-woodmax ... t-anv.html

Dessa sugsonder köpte jag:
http://shop.silos24.com/pelletlager-sel ... 50-50.html

Jag vet inte varför jag köpte dessa istället för de som Brushuvud kör med... Jag gick väl på magkänslan, framtiden får utvisa om detta var bra eller dåligt :?

Hur har ni andra gjort med håltagningen för att få in sugslangen in i huset?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Inlägg av Roli »

Att ha ett tidrelä som styrs av en microbrytare på luckan fungerar utmärkt. Så är mitt vakuumsystem konstruerat.
När det gäller "sugaren" som du länkar till, är det svårt att säga om den fungerar eller ej. Det får ju inte bli för bra sug heller får då finns väl en risk att pellvacs sughink inte separerar pelletsen.... Men det borde väl pellvacs kunna svara på vad det är för min/max sugkapacitet som fungerar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Inlägg av danei »

En cyklon separerar bättre ju högre flöde det är. Trycket över den kommer dock att öka. Men du riskerar inte att tappa funktion av en för stark fläkt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Inlägg av Roli »

Danei:

Om man läser på byggahus.se>forum>teknik&vvs inlägg om "cyklonrenare till dammsugare...."
Så framkommer det att lufthastigheten har betydelse för cyklonens funktion, för högt luftflöde så "släpper" cyklonen igenom mer material då den helt enkelt inte "hinner" avskilja allt finmaterial pga lufthastigheten.
Det svåra är att veta cyklonens "bästa" luftflöde dvs det flöde där den avskiljer maximalt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eee
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 19 mar, 2017 04:03
Ort: Kalmar

Re: Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Inlägg av Eee »

Vad kul att läsa om någon som har planer på precis samma saker som en själv.
Jag har precis kommit till planeringsstadiet av ett eventuellt förråd ute i en friggebod.
Precis som du skriver Becker så är jag intresserad av att enkelt system utan massa saker som kan krångla.

http://heizung99.de/epages/96111509-5e7 ... ucts/77000

Har jag kollat på, sitter med några liknande funderingar om man kan ha dammsugaren vid förrådet istället för vid pannan. Samt hur det fungerar mellan sugningarna med pellets stående i slangarna för det måste det väl ändå göra när man använder sugsonder?

Kommer följa ditt projekt noga Becker, hoppas allt kommer fungera fint.
IVT GEO 512 -(19) 170m brunn, Värmeväxlare pool, 150kvm 1,5 plans hus, Kalmar.

Tidigare: NibeCity, Vikingbio (-06) s, 500l tank, dubbla varmvattenslingor, laddomat 11-60, planasolfångare öst/väst 12kvm.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Inlägg av Haseld »

Där får man köpa ”grisen i säcken” (heizung99.de)
Sällan man ser en sida med så lite information om produkterna. :shock:
Kopierad från den sidan:
Impressum
Die auf den Seiten abrufbaren Inhalte dienen ausschließlich der generellen Information. Für Vollständigkeit, Richtigkeit und Wiedergabe wird keine Gewähr übernommen. Die Haftung für den Inhalt der abrufbaren Informationen wird ausgeschlossen, soweit es sich nicht um vorsätzlich oder grob fahrlässige Falschinformationen handelt.

Se även den här tråden: viewtopic.php?f=20&t=18061
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Inlägg av Becker »

Mina tre sugsonder har anlänt. Verkar enkelt och rejält.

Och här är en länk till ett annat bygge:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... t_2006.pdf
Detta bygge fick mig att fundera på om jag ska ha dammsugaren i förrådet.

Författaren till dokumentet i länken ovan finns även på detta forum :wink:

Eee,
Kul att du gillar mitt projekt, vi får väl se vem som hinner först :wink: Jag har ju inte satt någon deadline för detta. Den finns ju endel annat som också måste fixas här hemma...

Några tips på inköpsställen av lämplig sugslang?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: Planer på ett hembyggt vakuumsystem

Inlägg av higgis »

Jag beställde här http://www.slangbolaget.se/ .
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Skriv svar