Rengöring MAFA MIDI

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Rengöring MAFA MIDI

Inlägg av mt4base »

Undrar, jag får fel externmatning till brännaren och har ganska mycket pellets i mitt MAFA midi förråd.
Går det att lossa nått lock eller liknande i botten så det går att kontrollera om skruven är av på mitten eller om det är damm som gör att pellets inte kommer fram. Till saken hör att jag aldrig nånsin fått detta felet och står lite handfallen. Tacksam för hjälp.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Rengöring MAFA MIDI

Inlägg av rod02 »

Går det att demontera och backa ut skruven?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Rengöring MAFA MIDI

Inlägg av teufel »

Det går att lossa röret som skruven löper i mot böjen som är i botten av förrådets "tratt".
När du sedan kör skruven så kan du se att nederdelen av skruven rör sig.

Ett vanligt fel är att motorn har slutat röra på sig. Blir den varm när den har gått ett tag? I så fall, lossa motorn/växeln från skruven och se om den rör sig. Om inte är det nåt fel med motorn (jag har fått byta kondensator till motorn två gånger under de 10 år som jag har eldat med pellets)

Om motorn/växeln rör sig när den är loss från skruven, prova att dra runt skruven med handkraft och en skiftnyckel. Rör den sig inte så är det stopp nånstans - igenkläggad pellets eller så är skruven av.

Jag skulle testa detta med motorn först, innan jag drar ut skruven.

Som sagt, kondensatorn till motorn brukar vara boven i dramat, när man får "fel extern matning" då motorn helt enkelt inte går runt utan bara står och säger "bzzzzt".
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Rengöring MAFA MIDI

Inlägg av mt4base »

Jag lossade kåpan till skruvens motor igår och körde den och man ser att "något" roterar, det skramlar pellets i botten på förrådet då så det låter ju som nått rör sig. Det låter inte Bzzz vad jag kan höra. När jag körde skruven "ladda brännare" och knackade på botten av skruven i förrådet kom det pellets men inte tillräckligt mycket. Är det tätt på nått vis då? Antar att alternativet är att tömma förrådet och kika ned i botten och se om det rör sig där, kan man se skruven eller är den "gömd" i kröken? Om det är för mycket damm i botten på skruven antar jag att det blir tätt? Är det bara att dammsuga ur i botten eller måste allt tas isär? Har aldrig rensat detta så det är lite nytt för mig.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Rengöring MAFA MIDI

Inlägg av mt4base »

Svarar mig själv.
Jag tömde förrådet och dammsög i botten, då kunde man se skruven eller, det kunde man inte för det låg något över intaget. Hade jordens flax och lyckades suga upp det som låg för med dammsugaren. Hålet är ju ganska trångt och långt ned. Visade sig vara en bit takpapp? Vad i fridens namn kom den ifrån? Nu verkar det komma fram pellets igen och pannan går. Det var ett fyspass man kunde klarat sig utan.
Tack för er input i ärendet. Uppskattas. :)
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Rengöring MAFA MIDI

Inlägg av teufel »

Bild

Det sitter en spännskruv som håller fast kröken mot skruvens hölje.
Lossa skruven och dra loss ringen runt. Sen får man lirka loss höljet/skruven, så kan du se skruven.

Ändan av skruvhöljet går också att lossa, det är så man drar ut skruven under förutsättning att den är loss från motorn/växeln inne vid pannan.

Förra sommaren lossade jag här och körde skruven löst i en kvart, bara för att vara hundra att den är ren.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar