6 kontra 8 mm

micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av micke_932 »

Ni har väl läst vad "experten" i Stora Enso's nyhetsbrev säger?
Sedär, tidigare var det Bengt Erik Löfgren som mutats till att ändra åsikt från att beklaga sig över hur usla 6mm pellets var till att hylla dom som guds gåva till mänskligheten (han fick nog en stor påse med silverpeningar), skulle tro att dom fick mycket skit för det så nu har dom letat upp någon annan att muta istället.

Det är ju helt fantastiskt att mindre pellets ger lägre askhalt, 6mm pelletsen är ju löjligt mycket bättre, jag kanske inte ens behöver sota pannan om jag byter :mrgreen:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av Icecap »

Jag har testat allt jag har fått tag på, 6mm & 8mm. T.o.m. torvpellets.

Min erfarenhet är att i Janfire NH's matning "rinner" 6mm bättre än 8mm varför en minskning av doseringen ska ske.

Annars är det ingen skillnad alls.

De olika erfarenheter som kan finnas med doseringen är nog fråga om skruv med/utan kärna, just att 6mm "rinner" bättre betyder ju också att de lättare "faller ner" i hålet som finns på kärnlösa skruvar.

Och torvpellets var inget bra, extremt med mineraler.

Och att det är 2mm kortare väg till kärnan på 6mm är ju bullshit, det är 1mm! (på varje sida så att säga)
Så B. E. Löfgren är nog inte mannen att lita på till 100%.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av nyman »

Spannmålsskruvar som sluter tätt mot röret kan nog gå bra.
Min erfarenhet av kärnlös skruv och 6 mm är dålig.
Man hör hur det knastrar i röret när pellets matas fram då den smala 6 mm pelletsen mals mellan skruven och röret. Resultat blir massor av spån avlämnat till brännaren och en del spån rinner nog tillbaka ned mot förrådet.
Provade brännare utan uraskning med 6 mm. Gick inte bra. Efter tre dagar blev det driftavbrott och en väldigt tjock sotkaka hade bildats i brännaren. Normalt med 8 mm kan man köra en vecka utan uraskning.
Gissar att det producerade spånet i skruven täpper till luftvägarna i brännaren så sotkaka bildas.
Min frammatning per minut i en original 1,7 meter VikingBioskruv blir 155-160 gram med 6 mm.
Med 8 mm hade jag drygt 260 gram per minut med samma skruv som lutar precis 45 grader.

Den som inte ger akt på sådant utan bara vräker in 6 mm i förrådet som Storaenso menar riskerar att snabbt bränna upp roster och andra brännardelar pga. syreöverskott vid förbränningen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av FRS05 »

Jag bytade till 6mm i år eftersom det var billigast och jag kör alltid det billigaste. Var lite rädd för att det skulle bli problem. Men det fungerar kanon och matningen skiljer knappt något gentemot 8mm pellets. Rör sig om 10gram på 5 minuter som är skillnaden mellan 6 och 8mm pellets för mig. Alltså 10gram skillnad per minut, så 50gram totalt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av nyman »

Jag kör också alltid det billigaste. Nu nästan en hel årsförbrukning som kostat 29:95 per påse.
Har du Ulma doserskruven? Konstigt annars om det skiljer så lite.
De kärnlösa skruvar jag mätt brukar det ofta skilja mer är 10 gram per minut vid upprepad mätning med samma pellets. Men då är det mätning en minut i taget och inte fem.
Spelar ingen roll ändå om matningen är lite ojämn. Det jämnar ut sig senare i brännaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: 6 kontra 8 mm

Inlägg av FRS05 »

Nej, jag har inte doserskruven utan standard varianten. Var lite orolig över att det här med matningen skulle ställe till det. Förvånansvärt jämn matning är det med och skilde knappt någon mellan vägningarna jag gjorde.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar