Pelletsbrist?

Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av micke_932 »

Man kan fundera på hur exkludering av en stor pelletsleverantör påverkar priset.
Sämre konkurens och mindre tillgång bör höja priset.
Kollektivet bör speciellt i rådande bristsituation gynnas av att utnyttja all tillgång på pellets oavsett storlek
Vad jag vet har ingen "exkluderat" dom, dom har slutat tillhandahålla en produkt som kunderna vill ha, då söker sig kunderna givetvis någon annanstans.

Om skoaffären slutar sälja skor i storlek 43 så kommer jag inte att köpa 42:or istället, jag söker mig givetvis till en skoaffär som säljer skor i storlek 43.

Jag förstår inte varför det är "kollektivets" fel att Stora Enso säljer dåligt med 6mm pellets till kunder som vill ha 8mm pellets
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av rod02 »

Kan detta bli ett exempel på att "kundkraft" funkar?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av Haseld »

Nu har det ju slirat iväg ordentligt och borde heller ligga i tråden: 6 kontra 8 mm !
Den diskussionen har ju pågått i många år, långt innan det blev pelletsbrist!

Stora Enso får naturligtvis själv ta ansvar för sitt beslut, att bara tillverka 6 mm pellets.
Men det är väl inte orsaken till pelletsbristen.? Då borde det ju finnas 6 mm pellets i överflöd! 8)
Man kan väl inte beskylla dom för att ”splittra marknaden i två delar....”
den var splittrad långt tidigare.

Och rod02 har som så ofta dåligt med fakta bakom sig:
”Jag vill fuska med säck ibland. Den är 8mm.” :?:
Det är helt fel, jag köpte mellan 2012 och 2016 över 41 pall med SCA 6 mm pellets.
Men att priset kan avgöra vad man köper, är ju en annan sak.
Där är ju bl.a Bauhaus och ByggMax delaktig i att styra till en viss dimension.

viewtopic.php?f=21&t=18056&start=15#p163678

Tur att man kan följa det här lite på avstånd nu.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av nyman »

Marknaden var inte splittrad innan SE gjorde sig till stor leverantör och sedan obegripligt tvingade sina kunder medelst falska löften att övergå till 6mm. Var och en köpte det han ville. Någon påtaglig diskussion var det inte.

Jo det fanns massor med 6mm pellets på Bauhaus när de sänkte priset till 29:95 men inte en enda påse 8mm.
Det sista som tog slut på Bauhaus när krisen kom var också 6mm.

SE:s beslut kommer i längden att innebära problem för dem med bulkförråd. Transporterna blir längre och dyrare när man inte ens kan enas om ett enhetligt format. Svårare att få leverantörer att köra ut till avlägsna platser när vissa kunder försvinner.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av FRS05 »

Att Stora Enso går över till ett format som stora delar av resterande Europa har är väl inget konstigt? Det konstiga är väl att envetet hålla fast vid 8mm här i Sverige. Jag eldar med 6mm pellet och jag märker inte ett dugg skillnad mot 8mm. Jag har en rörbrännare som många här inne skriver skulle ha svårt att elda med 6mm. Det fungerar alldeles utmärkt här och jag märker ingen skillnad på att matningen skulle vara ojämn med 6mm pellets. Snart eldat 8 pall den här säsongen och det har inte varit några som helst problem.

Vad jag vet är de flesta brännare avsedda för både 6 och 8mm pellets. Fröling och Hargassner pannorna som brukar framhävas som pannor i framkant tuggar helst i sig 6mm pellets men fungerar även med 8mm.

Jag tycks inte se problemet så stort som många här inne gör. Testa några pallar 6mm pellets från Stora Enso så får ni se att de inte är så farliga :D
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av FRS05 »

Här är för övrigt en ny lokal försäljare för de som bor i Halland och som tycks ha pellets hemma.

http://www.pelletsmannen.se/
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av rod02 »

Min lokala byggmax har ej 6mm. Bauhaus ligger för långt bort. Annan stad. Och det är osäkert om 6mm funkar i min brännare.

Att SE inte säljer als, ser jag som pelletsbrist. Men kanske inte helt OT.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av FRS05 »

Sen handlar väl också Stora Ensos beslut om att gå över till 6mm pellets att de vill ha en enhetlig produkt i hela Europa. De har ju andra pelletsfabriker i Europa och att då ha olika varianter på de olika fabrikerna tilltalar nog inte dem. För deras skull så är det bättra att ha en enhetlig produkt i hela Europa.

Jag kommer för övrigt alltid köpa den pellet som är billigast. Efter Stora Enso höjt priset nu så ser det inte ut som det blir 6mm för mig i sommar. Allt handlar om billigast möjliga pris för mig sen skiter jag i märket och dimensionen på bränslet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
karlsson-peter
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 17:44

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av karlsson-peter »

Vad tror ni, hur länge är det bristvara?
Nibe Pellux 200
Nibe NB20
Eberle INSTAT+ 868
Eberle INSTAT 868-A1A
Hafa Midi


Inte intresserad av annan dragbegränsare
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av mt4base »

Rimligen bör det väl lossna nu i april, maj, när behovet av hård eldning, avtar drastiskt. Att köpa pellets mitt i sommaren, gärna på semestern när det är som varmast har många fördelar. Det brukar vara ok pris (även om det faktiskt inte ändrar sig märkvärt över året) och man slipper skotta snö för leveransen. Pelletstillverkarna kommer nog att komma ikapp sig och förhoppningvis har alla lärt sig något.

Behövde själv införskaffa lite pellets i väntan på min beställda leverans och ringde runt och det var förstås slut överallt (som tråden ju handlar om) men fick napp på en bygghandel i byhåla där vi bor. De hade samma dag fått in 42 pall pellets. Undrade om jag kunde köpa en pall och det var inga problem. När jag kom in senare på dagen efter jobbet, var det helt nya spelregler, jag fick köpa en halv pall, (efter lite tjat).

Under tiden vi stod och lastade på släpet tror jag de sålde 5 pall, det var som en myrstig med människor som kom och hämtade. Som vanligt när nått misstänks kunna ta slut, kommer neandertalaren i folk fram och ska fram till vilket pris som helst och man kan nästan bara skratta åt eländet. Folk skulle backa intill och lasta när det inte gick att komma fram med resultat att nån repade sin bil (lär har kostat en förmögenhet att laga). Killen med repade bilen, fällde sätet och lastade in nästan samma mängd därbak som jag lade på mitt släp, (26 säck). Blev lågt och fint. Frågan är om den kom över tröskeln ut ur hallen utan att lämna merparten av underredet kvar i lokalen? Andra kom i dispyt med varandra och själv fick en verbal skopa av en kvinna som tyckte att mitt släp stod i vägen och att jag skulle flytta så hon kom fram...
Stenålder när den är som bäst.

Har själv funderat på det där med SE:s förändring från 8 till enbart 6mm. Oavsett vad man tycker sig tycka ang den generella eldnings och inställningskunskapen hos folk bör det ändå påverkat den totala marknaden. De som av olika skäl (ointressant vilka) inte väljer 6mm, behöver ju köpa 8mm nån annanstans? Det bör ju påverka andra tillverkare som har en prognos över vad de kan sälja och ha i lager. Får dessa tillverkare helt plötsligt en ny kundgrupp som de inte sett tidigare borde det ju rimligen ge problem i tillgång med dessa problem vi ser nu som resultat?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av rod02 »

SE säljer inte als i stora delar av landet. Inte ens i tättbefolkade syd.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av micke_932 »

Laxå verkar ha kommit igång igen i alla fall, mina pellets skulle inte komma förrän i slutet på mars men nu verkar det som att jag får dom på måndag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
PR
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 19:58

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av PR »

Byggmax i Västerås fick in en laddning klintpellets igår. Ser idag att varulagret snabbt sjunker.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av Roli »

Har sett under veckan att vissa Byggmax butiker har fått påfyllning av sina pelletslager men de tar fort slut igen. T.ex så hade Byggmax i Partille 1500+ som lagersaldo i mitten på veckan igår morse var det strax över 600 och i dag så är det åter "slut i lager".

Så visst det kommer in pellets men säckarna försvinner nästan lika fort igen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Svenna_K
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 16 mar, 2018 17:41

Re: Pelletsbrist?

Inlägg av Svenna_K »

Pratade med en på Granngården och doms leverantör har stora problem med att få fram pellets fast dom har råvaran
Skriv svar