Viking pellets

Skriv svar
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Viking pellets

Inlägg av ingto »

Någon som har testat Viking pellets från Stenvalls i norrland. Verkar vara väldig spridning i längd på pelletarn. Är det på grund av detta som förbränningsvärdena varierar.Jag får till perfekta värden med instrument, ändå måste jag höja fläkt(onödigt luftöverskott) för att den inte skall sota. :?:
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Förbränningsvärdena varierar nog eftersom du inte har dragbegränsare.
Ingen mening försöka ställa in brännaren innan draget från skorstenen är konstant.
Viking pellets har fungerat bra. Lite spån i säckarna finns det men pelletsen är mycket ren. Det blir inga askkakor eller sintring.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Har kört en laddning (pall) från Stenvalls, viking-pellets, och för mig så blev det problem med dom.
Inga som helst problem med råvaran, ren och fin förbränning, normal askmängd och sintring.
Det som ställde till det var sammansättningen av en hel del väldigt långa pellets, de längsta uppåt 60mm, och mängden med spån vilket gjorde att det "valvade" ett antal gånger i förrådet.
Måttligt kul när man har fyllt på 8 säckar och måste hinka ur alltihop igen.
Har tidigare kört med Byggmax, både 6 och 8 mm, och även en del andra fabrikat, och aldrig haft detta problem.
Tyvärr så blir det inte mer därifrån om de inte kan få ordning på sammansättnigen.
Synd, då priset är bra.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Har 8 pallar från Stenvalls hemma, men det sotar igen pannan mycket vad kan det bero på? Har tidigare inte haft problem med detta, har kört pellets från Boo Forssjö, Hälleforsnäs Sågverk och inte haft dessa problem... Någon som har en idé?
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ställ ned matningen tills det inte sotar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
trail340
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 31 jan, 2012 00:49

Re: Viking pellets

Inlägg av trail340 »

Jag har dom just nu och kan tycka att åtgången har vart högre men att den knappt sotat nåt alls. har tidigare använt sca och fått ca 5liter sot då jag sotat ur pannan efter 200kg och hade nu knappt 1liter sot med viking pellets
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
pebelund
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 14 nov, 2013 19:09
Ort: Skelleftehamn

Re: Viking pellets

Inlägg av pebelund »

Såg Byggmax i Skellefteå säljer denna från Piteå. Någon som vet hur kvallan är idag på denna pellets?
Janfire NH (2008)
Janfire Combifire panna (2006)
CBJ autoshunt
Hus från 1955, 108kvm boyta
JanneN
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 mar, 2007 17:47
Ort: Eskilstuna

Re: Viking pellets

Inlägg av JanneN »

Har i många år handlat pellets på ByggMax och deras Rindi har fungerat mycket bra. Nu hade de Viking pellets från Stenvalls och efter c:a 7 säckar blev det driftstopp, pannan helt igensotad! I asklådan verkar det finnas oförbrända pelletsrester. Matas det för mycket pellets genom att Stenvalls är bra mycket längre? Minska matningen eller öka "flåset"?
Focus PE-20, Viking Bio, installerat 2005
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking pellets

Inlägg av Stegatorparn »

Du ska naturligtvis minska matningen så brännarens effekt blir densamma som tidigare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Viking pellets

Inlägg av kay »

Har kört med Viking pellets från byggmax i Eskilstuna i ca en månad nu och märkte att det inte var någon kaka i rostret när jag sotade pannan i helgen. Körde ju med rindi förut och det var alltid en tjock kaka längst fram på rostret. Jag upplever dom som bättre än rindi i alla fall. :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Viking pellets

Inlägg av kay »

Nu har jag eldat med Viking i 3 månader, vet ej om det är jag som nojar bara. Men jag upplever en mycket ojämnarej matning från skruven än tidigare. Pelletsen är mycket hårdare än rindi som jag hade tidigare. Kan det ha med den ojämnare matningen att göra tro??? Någon som har samma fenomen?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
JanneN
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 mar, 2007 17:47
Ort: Eskilstuna

Re: Viking pellets

Inlägg av JanneN »

Upplever också att matningen är ojämn, har lyssnat på matningen ett par gånger och ibland trillar det bara ner några få pelletar. Får "Misslyckad tändning" nästan en gång/dygn. Har minskat matningen något enligt tidigare råd ovan. Jag tar hem 30 säckar i taget och just kört slut på de första 30 av Stenvalls. Tog hem 30 till nu och tycker att de är av jämnare längd.
Focus PE-20, Viking Bio, installerat 2005
Skriv svar