Dammigt värre

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dammigt värre

Inlägg av GoForIt Pellets »

Sådär har det dessvärre sett ut samtliga gånger vi har fått bulkleverans också.
Detta oavsett leverantör, transportör, olika slangar och testande med olika dämpmattor och annat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Dammigt värre

Inlägg av Vednisse »

Inte för att det ser trevligt ut, men värmeverken tar "skiten" utan problem till ett mycket lägre pris. Ju mer problem de får med privatkunderna ju dyrare blir det, eller slutar de helt med bulk till dessa.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Dammigt värre

Inlägg av danei »

Det ser bra mycket värre ut än vad det är. Det är på ytan dammet samlar sig. Det ger ett intryck av att vara mycket mer dam än vad det är. Jag har inte haft något problem med bulk alls.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dammigt värre

Inlägg av rod02 »

Jag har reklamerat pellets, och fått ersättning. Det kom en person och tog ett prov. % halten var för hög.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Dammigt värre

Inlägg av Psycho Dave »

Fick avdrag på priset.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
JonasStaf
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 20 jan, 2015 08:45

Re: Dammigt värre

Inlägg av JonasStaf »

Vilken jäkla soppa det har varit här. Den 28 december kom SCA BioNorr i Jämtland och blåste in 5 ton pellets till vårt förråd. Pelletsen visade sig vara rena rama skräpet, fyllt med damm och spån. Biverkningen av detta är att jag minst tre gånger om dagen måste städa ur det interna förrådet och starta om pannan på nytt eftersom det samlas för mycket damm och spån som gör att det inte vill tända. Tror jag lade ner runt 50 timmar plus att nyårsfirandet med familjen helt enkelt fick planeras om vilket var riktigt tråkigt för våra barn som sett fram emot ett firande med sina avlägsna vänner. Så hur blev det då med ersättningen? Först skulle de bara fakturera för tre ton istället för fem, om de slapp komma och städa ur förrådet och fylla på nytt. Varför betala överhuvud taget för obrukbar pellets? Ärligt talat vilket skämt! Vilket hån! Sedan kunde de istället sponsra med en sketen pall med 16 kg säckar pellets som jag då fick hämta själv. De kunde också sänka priset per ton med 200 kr om jag skrev ett avtal för att fortsätta vara deras kund i några år. Det känns inte som att deras chef förtjänar mig som kund om han ska vara så dumsnål. Riktigt dålig bemött så jag tackade för mig och låter någon annan leverera i fortsättningen. Hade gärna velat ha dem som leverantör men när man får ett sådant här bemötande, när man inte får känna sig viktig eller behövd som kund och samtidigt att ett jättebolag försöker göra allt för att spara de minsta slantar så att man satsar trots att oddsen talar emot vilket nu gjorde att företaget förlorade troligen mer än 500 000 på en 10 års period. Detta var då bara 500 000 från mig. Mina vänner som också använd deras pellets och varit nöjda har sagt att de tycker detta var så oacceptabelt att de också kommer byta leverantör. Min rörmokare kommer inte heller att rekommendera dem längre utan har nu ett annat företag som verkar ta sig an sina kunder på ett mycket bättre sätt. Bland det värsta jag vet är när stora företag sitter och testar kundens gränser bara för att själva tjäna sig en liten sketen slant till.
Senast redigerad av JonasStaf den tis 20 jan, 2015 09:09, redigerad totalt 1 gånger.
JonasStaf
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 20 jan, 2015 08:45

Re: Dammigt värre

Inlägg av JonasStaf »

Förresten! Jag är ny på forumet kan inte finna ut hur man gör egna inlägg. Någon som kan berätta var på sidan man gör det?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dammigt värre

Inlägg av Roli »

Välkommen till forumet! Får man dålig pellets så SKALL man reklamera, får man då ett erbjudande om t.ex prisnedsättning som man kan tänkas acceptera så visst det är upp till var och en att acceptera men man skall inte tveka på att få hela leveransen hämtad.....

För att starta ett eget nytt ämne, så går man in under den rubrik som bäst passar till det ämne som man vill starta. Högst upp på "rubriksidan" finns fet en knapp "nytt ämne". Tryck på den så kan du ställa din fråga eller vad det nu kan tänkas handla om.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

Efter kontroll av skruvens bottenlagring glömdes det bort att tejpa igen smulfällan som inte längre behövs efter flytt av mellanbehållaren för att få bättre fall på röret till brännaren så jag tänkte se hur mycket smul/spån/damm det var i sista bulk-leveransen.

50cm hög hög blev det efter det gått 4,5ton 6mm Bionorr pellets förbi ett 40x8cm stort galler med ca 4mm öppningar i en 45graders flex-skruv.

Dags att kolla hur brännaren går på 100% spån för har jag betalat för det ska det brännas upp (om det går) :)
2015-01-26 01.12.06.jpg
2015-01-26 01.12.06.jpg (239.65 KiB) Visad 5733 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dammigt värre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hur är avskiljningen mha smulfällan? Det som passerar är det rent? Vållar smulet problem om det inte tas bort? Någon här som har fått en acceptabel bulkleverans utan smul och damm och vem var då leverantören?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

Första frågan förstår jag inte riktigt.

Det är väldigt rent förutom den pellets som kommer första timmarna efter leverans av bulk.
Eftersom mycket av det fina materialet rasar rakt igenom pelletsen när jag kör bottenskruven första gången efter fyllning så klarar inte denna sikt av den mängd smul som kommer men efter jag kört några hundra liter till mellanbehållaren minskar mängden smul tills jag är inne på slutet av leveransen och börjar skotta fram det som ligger i botten/sidorna på bulkbehållaren.
Här syns damm/smul som ligger kvar utanför rasvinkeln tills jag rakar ner det mot mitten.
20.JPG
20.JPG (84.33 KiB) Visad 5715 gånger
Tidigare hade jag längre avstånd mellan mellanbehållaren och brännaren som gjorde ett flackare fall på fallröret, då ville damm och smul fastna i röret och tillslut blev det en propp och brännaren stannade.
Flyttade behållaren närmare och högre upp och efter det är det inget problem med proppar i röret så då har jag kört med siktnätet igentejpat och bränner upp skiten istället.
1.JPG
1.JPG (89.44 KiB) Visad 5715 gånger
Har kört med bulk sen 2000 och eftersom det bara finns en leverantör av bulk i detta område så har det sett likadant ut varje år.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Dammigt värre

Inlägg av Roli »

Ulf Rasmusson skrev:Någon här som har fått en acceptabel bulkleverans utan smul och damm och vem var då leverantören?
Min allra första bulkleverans är nog den bästa hittills. Den levererades 1998 av Ulricehamns LBC med flakbil med kapell där baklemmen var utbytt mot en lem med "blåsfläkt". För att lasta av var föraren tvungen att tippa upp flaket så att pelletsen "gled" ner mot lemmen med "blåsfläkten". Att blåsa in 3 ton pellets tog över en halv timme och pelletsen var Såbi, numera Neova. Men jag har aldrig haft bättre pellets. Hela denna pelletsleveransen och en bit in på nästa pelletsleverans som levererades av en annan bil passerade igenom mitt vakuumsystem utan att filtret behövdes rengöras (visste inte ens att man skulle behöva göra detta då). Först en bit in på nästa leverans, som nog var på 4-4,5 ton, började mitt vakuumsystem vilja ha filter rengöring vilket visar sig genom driftsstörningar. Detta filter (som sitter i sugaren) har sedan dess behövs göras rent med varierande tidsintervall. Som sämst nästan varje dag och som bäst med 2-3 månaders mellanrum. Men aldrig att det har klarat en hel bulkleverans, som det gjorde första gången.

Just nu, och de senaste åren, kör jag med säckad pellets eftersom jag ännu inte har fått tummen ur och reparerat min bulkskruv som har en havererad lagringspunkt mitt på förrådsskruven, konstig placering av lagerpunkt men den behövs annars ligger den stela skruven, som dessutom är skarvad i lagringspunkten, och sliter i överkant på stålröret i förrådet. Original lagringen var dessutom en konstig lösning, metallaxel i ett metallrör som via en metallstång var svetsad till skruvröret. Denna lösning höll förvisso i ett antal år (omkring 10 år) innan metallaxeln hade "gnagt" sig igenom metallröret. Körde sedan med en egen reparationslösning med ett kullager men den klarade bara en fyllning innan det gav upp och slutade rotera för att lagret blev fullt med spån/damm i lagerbanan. Dessutom blev inte lagret så bra skyddat då det måste fästas med svets och det gillade inte "skyddsläpparna" på lagret. Så just nu har jag ett bulkförråd på nästan 10 m³ som jag inte använder eftersom jag saknar ideér på lagerreparation......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Dammigt värre

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Intressant att höra om en bra bulkleverans. Jag började att köpa via Lantmännen och de tog pelletsen från Karlshamn. Otroligt bra pellets helt utan problem. Detta var för ca 10 år sedan. Då jag övergav bulken för några år sedan ja då var kvaliteten i botten. Jag bodde i pannrummet pga problem. Utöver smul och damm så var det pellets som mycket snabbt gav askkaka i mängd, så förbränningen blev helt fel. Intressant lösning med blåsen. Jag har hört mig för att köpa en blås för att slippa transportera säckarna ner för trappan. Kostar en slant och sedan måste man förvara den mellan påfyllningstillfällena, så jag avvaktar. Lite osäker hur det skulle fungera och jag har inte träffat på någon som har erfarenhet av en sädesblås som blåser pellets. Återförsäljaren hade ingen erfarenhet heller så jag la projektet på is.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Dammigt värre

Inlägg av CPMS »

Det går ju att köra smul med lite pellets i, det blir i alla fall värme av det. :D
pellets.jpg
pellets.jpg (249.4 KiB) Visad 5643 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Dammigt värre

Inlägg av rod02 »

I min anl flyger smulet snabbt igenom till rökröret, och ger mager blandning. Tändproblem och drift problem.
Hur svag är fläkten i smulvänliga brännare?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar