Problem med damm ifrån Stora enso bulk

Skriv svar
lilleman
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 jan, 2015 13:42

Problem med damm ifrån Stora enso bulk

Inlägg av lilleman »

Nu är det så att vi har en pellets panna sedan drygt 2004, där en har kört på "stor säck" för att fylla förråder på drygt 1,5ton. Detta har fungerat riktigt bra med pellets ifrån Neova.

Tills förra året då företaget gjorde en förändring och ändra till bulk ifrån Stora Enso. Förrådet tätförslutes och byggdes om enligt alla föreskrifter. Nu utökades kapaciteten till drygt 2,1ton.

Men till problematiken att skruven har nu korkat igen och stannat av orsaken för mycket damm som tjockar igen inmatningen och sedmera gör att pannan står still. Detta har nu skett 2 gånger på under 1år....

Något som aldrig hänt tidigare på drygt 9år... Vid varje påfyllning så rengörs förrådet ifrån damm och dammsuges ur noggrant. Ändå så stoppar skruven...

Det ska även tillägas att det blir onormalt stora mängder damm i pannrummet ifrån pelletsen.

I samråd med tekniker har jag fått informationen att stora ensos bulkbpelleta innehar upp till 10ggr mer damm än det som levereras på säck. Den allra finaste pelletsen är den som kommer i säck.

Det ska även tillägas att jag märker av en större mängd aska med denna pellets jämfört med säck ifrån föregående år samma tidsintervall.

Är det fler som upplever stora problem med bulk iform av damm och stopp i systemet ?

Finns det leverantörer av bulk-pellets som silar bort dammet bättre än stora ensos ? Eller är enda alternativet att gå tillbaka till storsäck från föregående leverantör.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Problem med damm ifrån Stora enso bulk

Inlägg av psau »

Köper du bulk blir det hantering av pelletsen i minst ett steg till, dvs ett steg som kan bryta de relativt sköra pelletarna. Dessutom sker denna hantering av personal som ofta jobbar på ackord eller dylikt, dvs intresset för att leverera bra är mindre än att leverera snabbt.
Har du då ett förråd som kräver lång slang samt att du har en mindre bra dämpmatta eller ingen så får du med samma pellets som är bra i säck en sönderslagen pellets transporterad och inblåst i ditt förråd.
För vissa är det skitsamma spån brinner lika bra som pellets i vissa brännare andra inte, men du måste när du har en spånigare produkt se till att ditt transportsystem kan hantera detta.
Ofta räcker det med att säkerställa att skruven i botten inte fylles full utan bara till ca 50% för att resten av delarna ska kunna hantera spånet i transporten.

Fördelen med säck är att du direkt ser om det är "skit" du häller i ditt förråd och du kan stoppa i tid.

Men ett bra konstruerat transportsystem ska kunna hantera pellets/spån i valfri fördelning, sen kan man ha åsikter på att man fått spån då man köpt och betalat för pellets men det är en annan sida av myntet.

Hade det varit mitt förråd skulle jag om jag betalat fullpris reklamerat och krävt tömning och nyleverans av acceptabel lösning.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Problem med damm ifrån Stora enso bulk

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja det är tråkigt då man får en dålig produkt som man betalat fullpris för. Enda rådet man kan ge är att köpa från annan leverantör och reklamera den pellets du fått. Att ha en bra pellets är att underlätta livet med pelletseldningen högst väsentligt. Kör man bulk och har en anläggning som är beroende av en bra pellets utan smul och damm, så köp en hårdare pellets och från en leverantör som levererar en pellets som är acceptabel. Fråga runt här på forumet beroende på var du bor och köp lite provleveranser i säck, då kan man bedöma kvaliteten och förbränningen bra. En bra pellets lämnar lite aska och ett rent roster annars påverkas förbränningen negativt om man inte har automatisk uraskning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Problem med damm ifrån Stora enso bulk

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det du beskriver är som uttrycket "att slå in redan öppna dörrar" för mig.
Därför kör vi med säckad pellets sedan flera år tillbaka.
Vi testade flertalet leverantörer före, men med samma usla resultat.
Du kan med dagens leveranssätt inte förvänta dig samma produkt i bulk som den i säck/storsäck.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Problem med damm ifrån Stora enso bulk

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har kört bulk från både Neova och Stora Enso. Det är knappast mer damm i den enda eller den andra tycker jag. Jag har inte ens märkt nån direkt skillnad mellan olika åkerier eller blåstryck eller. (gäller matning, ej förbränning)

Själv har jag inte kört ner nivån i mitt 3-tonsförråd så långt att jag kunnat se skruven sedan det byggdes 2011. Inte för att det hjälper dig - men det går att köra tiotals ton bulk utan problem om förrådet/skruven är korrekt byggda. Se över din matning helt enkelt.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar