Små , privata återförsäljare ? BD-Län

Skriv svar
mange73
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 02 jun, 2015 23:49

Små , privata återförsäljare ? BD-Län

Inlägg av mange73 »

Hej , söker information om privata pellets-tillverkare i norrbottenslän.
även nordfinland.
Kan börja att säga att jag är ny i forumet ..
Har kört Pellets sedan 2004 utan problem i ett flerbarnsfamiljehus ..
Men som många andra så börjar jag irritera mig på pellets-priserna ..
Under 05-06 köpte jag pellets från finland i bulk , till ett pris av 1400kr ton ..
då låg svenska priserna på runt 2000kr ton bulk ...
Kan ju säga att dom finska transporterna var lite luddiga och lyste med okunnighet ..
samt var det tjorvigt att kommunisera och betala utomlands via banken på den tiden .. men det fungerade ..
finn-pelletsen kändes även lite sämre i "handen" än "svensk-kvalitet" ..
Men hela den analysen kan ju oxå var mitt fel , iom att vi alla var nya på den tiden ..
så det var väl därför jag byte till Luleåenergi .. dom körde ju även en bra kampanj ..
samt lyste dom med bra kompetens om pellets ..Nu betalar jag 2770kr/ton bulk ..
Jag tror att vi alla som kört pellet i 10+år är mogna igen / eller har erfarenheten att våga ta privat pellets .. ( för det var ju inget fel på finn-pelletsen )
Har även kört Pellets 1år från "privata-lokala" tillverkare utan problem .. men dom gick i KK
pga av inköpspriserna av spån .. ( dom stora - köper allt )
Så nu söker jag information om privata/små tillverkare av pellets i norrbottens län .

mvh M
CTC1200 , PX22 , 6 tons bulkförråd.
1½ plans villa/varmgarage med 5 vuxna , årsförbrukning 7-8 ton.
Kört PX21 i 10,5 år utan anmärkning tills döden skilde oss åt.
Försöker nu lära mig PX22
Skvader
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 29 aug, 2015 14:41

Re: Små , privata återförsäljare ? BD-Län

Inlägg av Skvader »

Hej! Synd att inte GME (Glommers miljöenergi AB) har fler depåer även norrut, mycket fin pellets, bra priser och dessutom pant på säckarna. 1385:- för 600 kg säck och 150 kr i pant, Lule tar väl ca. 1700 för 600 kg säck.
Enplan ca 90 kvm med källare. CTC 172 -81 med Ecotec bioline 20, 3 m skruv och Mafa midi
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Små , privata återförsäljare ? BD-Län

Inlägg av jolun »

Utbudet är varierande beroende på var i norrbotten man bor och om du vill ha det hemkört eller hämta själv från återförsäljare.

Stenvalls är ett alternativ till bioenergi luleå pelletsen, säljs vid namn som viking pellets eller XL-bygg pellets. Hursomhelst är det samma produkt i olika förpackning från stenvalls. Byggmax brukar ta hem pellets från dem. Men vill man ha hemkört beställer man från stenvalls.

Enligt mig så är bioenergi luleå pelletsen mycket bättre kvalite. Den är hårdare och hållfastare, mindre spån. Känns som man får ut mer av den och tror att den är några slantar billigare faktiskt.

Vill man köra hem småsäckar, så är ju julas Laxå pellets av samma fina kvalite som bioenergi luleå.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
JensS
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 10 jan, 2016 09:31

Re: Små , privata återförsäljare ? BD-Län

Inlägg av JensS »

Dom gör väl fortfarande pellets i Pajala, ingen aning om det bara är storsäck eller om dom har bulk och småsäck också..
Skriv svar