Problem med Laxå Pellets

Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Problem med Laxå Pellets

Inlägg av teufel »

Jag berättade i Ecotec-gruppen härom dan att jag hade allvarliga problem med sintring.
Idag har jag fått bekräftat från återförsäljaren att det är flera som har rapporterat problem med Laxå Pellets den senaste tiden.

Jag har nu mailkontakt med fabriken och har lämnat uppgifter om de pallar vi har köpt, så får vi se hur de reagerar.

Är det fler här som har upplevt problem med dem, den senaste tiden?
Vilka packningsdatum har ni i så fall på era "problem-påsar"?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av wepe »

Har mixtrat lite med en Nh brännare som jag inte blev klok på? Det har fixat sig nu, men går jag in i menyn så ligger det fel askskrapa sparat massor med gånger i sparade fel? Inget som stoppar brännaren, bytte roster platta men finns fortfarande fel som visar sig i menyn med askskrapa efter ett tag? Kanske kan bero på detta då? Köpte 10 pallar TYCKER det står 30/8 -16 på säckarna. Det är ju tryckt över mönstret på säckarna? Hittade en tomsäck som jag kikade på. Testade även med en nyare NH men det blir samma sparade fel på den efter ett tag? Misstänkte att det är något med pelletsen, men brännaren stannar ju aldrig för mig som tur är.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av teufel »

Fick svar i morse att man ska kontakta sin återförsäljare och reklamera den vägen. Gärna att man tar med sig sina påsar. Prov från pelletstanken behöver de inte mer, sa Laxå.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av wepe »

Har du köpt ungefär vid den tiden med? Jag har nog 9 pallar kvar? Blir inte roligt att transportera dom :shock:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av teufel »

Kanske inte alla påsar. Bara några stycken. :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av wepe »

Ringde och pratade med dom och de var trevliga. Ville att jag skulle kontakta Åf och skicka in ett prov.
Vet inte hur jag gör :roll: Minns när det var strul med en annan leverantör för många år sedan, var inget fel enl prover? Men att det strulade hej vilt hos flera var det ingen som brydde sig om? Nu har jag ju inte några märkbara besvär då brännaren inte stannar än så länge i varje fall. Men vet ju orsaken kanske varför jag inte fick till brännaren som jag ville :roll: Är ju synd att det blir så här ibland plus att det kan ställa till stora problem för en del. Bara de ställer upp och rättar till om det blir problem, får man hoppas.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av teufel »

Alla kan få problem, men det är hur man hanterar klagomålen och lär sig av dem som avgör om man vinner i förtroende.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av wepe »

Så sant, får se hur det hanteras :roll: Ska grunna på det hela, men vet inte om det är värt det för min del? Måste ju bli rätt mycket när skrapan strular? Få se om jag kopplar in Flexen och testar vad som händer? Får bli vid ett senare tillfälle, har rätt mycket annat just nu. Plus att det blir rätt mycket extra arbete, 9 pallar som jag har staplat :shock: Visst att de skulle fixa med transport om det visade sig vara fel men TROR det blir jag som får bära och stapla :?
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av johano »

Farsan har kört Laxå i flera säsonger utan problem, men den senaste leveransen har gett enormt mycket strul med otaliga stopp och "stenbildningar"på rostret efter bara någon dags körning - han måste rensa brännaren i princip varje dag.

Han ringde Laxå men de var väldigt ovilliga att göra något och konstaterade mest bara "jaha - det var ju tråkigt". Något intresse av att kolla upp eller undersöka leveransen var det inte tal om, än mindre någon form av kompensation...

De erbjöd sig till slut att byta pallarna, men säckarna är ju redan nerkånkade i källaren ... gissa vem de tyckte skulle bära upp dem och paketera pallarna (med korrekt inplastning) pånytt?? :roll: Och gissa om de erbjöd sig att ersätta det arbetet??

Laxå har definitivt förlorat två kunder där, jag kommer inte heller att någonsin beställa Laxå igen (gjorde det för 2år sedan men kör Stora Enso nu i år).

Han (och jag) kommer inte heller missa tillfället att "prata skit" om Laxå och se till att avråda alla vi känner/träffar att beställa från dem. J-vla skitföretag!! :evil: :evil: :evil:
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av teufel »

Jag har som sagt aldrig tidigare haft några problem med Laxå.

Men jag tycker det är underligt att de ber mig vända mig till återförsäljaren för reklamation.

Förvisso är det med den jag har ett avtalsförhållande, men de kunde gott ha snackat med återförsäljaren åt mig och sen ringt eller mailat och sagt nåt i stil med "Du är välkommen till dem och hämta en pall utan kostnad" eller liknande.
När nåt skiter sig och man har ÅF måste man hjälpas åt för att återställa förtroendet.
Uppenbarligen har inte Laxå läst Krishanteringsdelen i marknadsföringshandboken. ;)

Nu har jag ändå ett gott förhållande till ÅFaren, men de har också ett annat märke, så jag kommer att välja det andra märket i fortsättningen. ;)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
hammiss
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 07 nov, 2014 13:51

Re Inga problem med Laxå Pellets

Inlägg av hammiss »

Hej ! Har läst här på forumet att en del har problem med pelletsen från Laxå. Har eldat med den sen -15 har inte haft problem med säckpelletsen från dom men den senaste lev så var det en annan färg den var mer mörkare o glansig o hårdare. Vist får jag spån i behållaren men brännaren har hittills inte haft några problem. Har ett föråd på 300liter. Synd att en del har problem med Laxå pelletsen håller med dom om jag skulle få problem skulle jag med byta leverantör.
Atmos DC 32 SP Kombi Dragbegränsare KW Z 150 Solvärme U-pipe TZ 47/1500-20 U
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av johano »

Problemet är ju inte pelletsen i sig utan hur Laxå som företag hanterar kunder som är missnöjda.
Alla kan göra misstag och skit händer ibland, men det som verkligen avgör om man ska behålla kundens förtroende är hur man hanterar det - och här har Laxå alltså valt att inte bry sig ett endaste j-vla dugg!! :evil:

Skitföretag!

/j
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av wepe »

Jag hade nog inte tänkt på det innan om inte jag läste det här? Har kört rätt mycket med laxå innan som aldrig strulat.Köpte en sönderbränd Nh brännare, har bytt brännarkopp mm mm. Sedan fick jag inte till askskrapningen riktigt som nämnts innan, låg alltid sparade fel inne i menyn :roll: För min del går det ju utan att det stannar, men tycker väl att betalar man för bra pellets ska man ju förhoppningsvis få det med. Har ju tidigare mixtrat med olika pellets för att testa, men då räknar man med lite plock plus att det är andra priser. Synd att det blir så här, men JAG tror inte att det blir någon rättelse på det, tyvärr :? (hoppas jag har fel)Därför försöker jag köra upp de pallar jag har, sedan får det bli att köpa annat märke. Bara hoppas att brännaren inte tar skada :roll: Har ju ett till extra roster som det troligtvis inte var fel på?
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
HaboGoran
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 feb, 2023 00:03

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av HaboGoran »

Ser att denna tråd är flera år gammal men…
Är det någon som har problem med Laxå-pellets nu, med pellets levererad i nov/dec 2022?
Jag har köpt Laxå-pellets i många år och aldrig haft problem med min Gamla Ecotec A3-brännare. Men nu har jag rejäla problem, med mycket sintring, där jag får stora, stenhårda klumpar i brännarkoppen. Sedan smäller det i brännaren - ungefär som om jag skulle hälla sten i en stenkross. 😞
Jonte
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 20:46
Ort: Örebro

Re: Problem med Laxå Pellets

Inlägg av Jonte »

Fick levererat i slutet av augusti och har inte märkt av någon ovanlig mängd sintring.
Effecta Solid, Ecotec Bioline 20, 750 liter acktank, Laddomat 11-30, tappvattenautomat. 750 liter förråd, 2,5 meter skruv. (tidigare Parca Norah 3000 -83, Ecotec A4 i veddelen)
Skriv svar