Pelletsdiameter 6-12mm

Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Pelletsdiameter 6-12mm

Inlägg av Forest »

Hej
Har någon av er testat 6 mm Pellets i brännaren?
Skall själv starta med 6mm från SCA -BIO NORR
Leverans hem ingår i priset 2130:- ton å kvalite´n
"ser" mycket bra ut
mvh från forest som använt 8 mm ett antal år
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Vika
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 mar, 2006 14:18

Re: Pelletsdiameter 6-12mm

Inlägg av Vika »

Jag kör med 6mm SCA-BIONORR,tycker det blir mycke aska av den, mot vad det blev av Mockfjärds biobränsle (8mm),tror det är mycke bark i SCA för den är mörk till färgen medan Mockfjärds var ljus träfärgad.
Eryl S5 Pellx20(KMP) Tigex25,Decflex Tw 316TI
Landis&Gyr RVP31, hemmagjord askcyklon
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har kört 8mm Laxå, 8mm Vestmarka och 6mm Vestmarka, fungerar lika bra hela vägen. Enda skillnad jag har märkt är att Vestmarka tar lite längre tid på sig att tända (6mm snabbast av 6/8mm) men det är ju självklart, de är hårdare packade och ska därmed värmas upp i sin helhet innan det tar fyr.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
magnuswestberg
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 20:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av magnuswestberg »

Jag eldar med Bionorr 6mm ,fungerar bra har aldrig provat någåt annat!
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

Re: Pelletsdiameter 6-12mm

Inlägg av pannlover »

Vika skrev:Jag kör med 6mm SCA-BIONORR,tycker det blir mycke aska av den, mot vad det blev av Mockfjärds biobränsle (8mm),tror det är mycke bark i SCA för den är mörk till färgen medan Mockfjärds var ljus träfärgad.
:o Du måste öka på luftmängden något med 6mm.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Vika
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 02 mar, 2006 14:18

Re: Pelletsdiameter 6-12mm

Inlägg av Vika »

Kan ej öka luftmängden någe mer "poten" är på max så fläkten levererar för lite luft? för lågan är ej så stor.Är det någon som kör med 6mm i KMP PX20 hur fungerar det för er?
Eryl S5 Pellx20(KMP) Tigex25,Decflex Tw 316TI
Landis&Gyr RVP31, hemmagjord askcyklon
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Inlägg av Forest »

Det ser lovande ut ang.6 mm pellets ,vi har olika system alltså panna brännare,jag har ett bra roster som ger mycket luft
,man bör testa olika sorter o dimensioner,priset på sca bionorr är OK
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
droopy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 20 aug, 2006 19:31

Re: Pelletsdiameter 6-12mm

Inlägg av droopy »

Forest skrev:Hej
Har någon av er testat 6 mm Pellets i brännaren?
Skall själv starta med 6mm från SCA -BIO NORR
Leverans hem ingår i priset 2130:- ton å kvalite´n
"ser" mycket bra ut
mvh från forest som använt 8 mm ett antal år
Har provat 4, 6, 8 ,10 i min kamin en envirofire Vf3 som jag haft i snart 10 år
i början experimenterade jag lite med olika pelletsstorlekar och då fanns i västervik flera storlekar att välja mellan från 4 upp till 10 mm.

den storlek som brinner bäst och ger bäst låga/värme är för min del 6mm
större pellets ger större låga men ofullständigare förbränning och avlagringar i brännkoppen då dom inte bränns upp helt.

Tror nog många kaminägare upplever samma sak att 6mm av bra kvalitet är betydligt bättre än 8 mm.

Många tillverkare har inte 6mm så utbudet är mindre än för 8mm pellets men genom att ställa krav på tillverkarna så borde fler även tillverka 6mm pellets då kamin marknaden växer från dag till dag.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Re: Pelletsdiameter 6-12mm

Inlägg av xJom »

Vika skrev:
pannlover skrev: :o Du måste öka på luftmängden något med 6mm.
Kan ej öka luftmängden någe mer "poten" är på max så fläkten levererar för lite luft? för lågan är ej så stor.Är det någon som kör med 6mm i KMP PX20 hur fungerar det för er?
Jag kör med 6 mm Vestmarka i min Thermia, och där går fläkten på 94 %, mot 34 % vid 8 mm vit, så det är inte bara "något mer".

Men prova att vrida ner matningen lite också.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Inlägg av Forest »

Forest skrev:Det ser lovande ut ang.6 mm pellets ,vi har olika system alltså panna brännare,jag har ett bra roster som ger mycket luft
,man bör testa olika sorter o dimensioner,priset på sca bionorr är OK
Jag har nu kört en vecka med 6 mm bio norr frånSCA i min IWABO
bra värmevärde ej så mycket aska perfekt låga,jag bytte rostret från Turbo,till orginalroster det blev lite lungnare låga ej så mycket luft
:lol:
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Forest
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 25 dec, 2005 11:27
Ort: Falun

Hembrännare

Inlägg av Forest »

Jag väntar med spänning hur ni upplever 6 mm pellets,måste vara flera hembrännare,som likväl mig tycker att både pris å kvalité är avgörande
som exempel,BIO NORR levererar :roll:
Eryl dp -64
IWABO villa s
2,5m skruv förbättrad motor Iwabo
Veckoföråd,TK1a termostat
Filippa
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 13:37
Ort: Karlsborg

Inlägg av Filippa »

Vi bytte från 8 mm till SCA 6 mm i höstas och erfarenheterna har bara varit positiva.

Vår lilla töntiga brännare, ett jämrans bondsmide, har lättare att få fjutt på den mindre varianten. Pelletsen "rinner" lättare i fallschaktets slang. Det sotar mindre.

Vi har ändrat på en hel del detaljer i hela värmesystemet under tiden, och fler förbättringar är på gång. De förra ägarna till huset, som vi flyttade till i somras, verkade inte ha hela bilden klar för sig och totalt sett räknar vi iskallt med att kunna sänka förbrukningen från 8 pall per år till 6.
Lysvik (gamla huset):
Pellets i Euronompanna (1979)
Torsbybrännare TB mini (2003)
Träkåk (1945) 125 kvm, oisolerad källare
Undenäs (nya huset):
Pellets i Albinpanna (1990)
KMP PX21
Träkåk i tre våningar, hel källare (1946) 125 kvm boyta
Toobster
Fröträd
Inlägg: 66
Blev medlem: fre 04 aug, 2006 16:59
Ort: Täby

Inlägg av Toobster »

Har beställt 3 ton 6mm från bio norr.. ska väl levereras här i veckan tror jag..

Det borde väl rymmas mer pellets per kubik om dom är mindre eller?
sanamon
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 15:36
Ort: Töcksfors
Kontakt:

Inlägg av sanamon »

6mm behöver generellt mer luft än 8mm, vestmarka behöver mer luft än "vanlig" vit pellets, så vestmarka 6mm behöver en hel del mera luft.
Kan man inte öka luften mer på spjäll/pot så kan man ju altid sänka matningen, det är ju mer luft relativt viktenhet pellets som menas.
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
Alpha
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 03 okt, 2010 09:59
Ort: Jämtland

Inlägg av Alpha »

Byter med från 8 till 6mm nu och märket blir "dessvärre" sca bionorr via telgeenergi.Öppnade 1 säck idag som jag köpt vid sidan av också ifrån "bio" 6mm och min första spontana tanke var/är herregud, vet inte om jag fick någon skrotpåse eller så men kan ju nämna att det var ca 1-1,5dl spån, träflisor, pyttepellets på 2-3mm + jättelånga på uppåt 3,5-4cm som inte stämmer överens om man ser vad som ska klassas som klass 1 dvs max 4ggr tjockleken om jag inte minns fel.

Köpte 12 säckar ifrån byggmax (norrland) innan och den var ju mycket renare och jämnare.
Frågan är ju nu om man ska våga öppna nån säck ifrån leveransen som kommer senare idag och bara för en gångs skull hoppas att det är kvalité man köpt.


EDIT-Komprimerade ihop texten något.
Senast redigerad av Alpha den tor 25 nov, 2010 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar