Glödstift tänder ej KMP K6

Skriv svar
Malmberget
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 31 okt, 2013 16:58

Glödstift tänder ej KMP K6

Inlägg av Malmberget »

Har en kmp K6 solberga 2004 med glödstiftständning där glödstiftet ej tänder.Nu är det så här att glödstiften är hela det har vi mätt.Transformatorn är hel det har vi också mätt.mäter man direkt på glödstiftskablarna när dom kommer ifrån styrkortet så får man ut runt 13,5 volt.kopplar man däremot in glödstiftet till kablarna så får man bara ut runt 2 volt....alltså med andra ord det blir nåt vajsing när man lägger på lite belastning (i det här fallet glödstiftet)....man kan beställa ett helt nytt styrkort för 2800 kr eller en processor till styrkortet för 475 eller nåt sånt.......Min fråga är Är det nån där ute som har haft ett likadant fel? och vad var det då?....är det nån som vet exakt vad processorn har för funktion/er? finns det nån gubbe eller firma nånstans som reparerar styrkort för en rimlig summa?? Mvh/Nils
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Glödstift tänder ej KMP K6

Inlägg av Eldvin »

Antar att det ska va 230 volt till elementet och inte 13. Ingen säkring som pajat??
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Glödstift tänder ej KMP K6

Inlägg av nyman »

Trodde dieselglödstift var på 12 volt. :?:
Hur går uppgraderingen från glödstift till varmluftständning till. Borde stå i KMP tråden. Styrkortet ser inte likadant ut men principen borde vara densamma.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: Glödstift tänder ej KMP K6

Inlägg av Lasse.T »

Det stämmer att det bara ska vara 12 volt.
Hade samma fel en gång. Det visade sig att det blev
Kortslutning när glödstiftet åkte in i brännaren.
Har du provat att koppla in glödstiftet utanför
Brännaren och sett om det glöder då?

För att byta från glödstiftständning till varmluft
behövs nytt brännarhus, brännarkopp, tändelement,
triac, processor, samt infästningar till element och fläkt..

Allt det ingår dock om man väljer att köpa en ombyggnadssats
Som finns att köpa till kraftigt överpris.

Kan ta lite bilder om så önskas.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
KMP Solberga kamin
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Glödstift tänder ej KMP K6

Inlägg av Icecap »

Med 12V blir det en del ström som ska gå i ledningarna. Jag skulle misstänka att spänningen styrs med ett relä och sitter det på 12V sidan skulle jag tro att det behöver bytas.

Sitter det däremot på 230V sidan av transformatorn är transformatorn nog sjuk och behöver avlösare.

Självklart är det definitivt en möjlighet att det finns glappkontakt någonstans mellan transformator och glödstift, en tveksam kontakt har stor betydelse vid de strömmar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: Glödstift tänder ej KMP K6

Inlägg av Lasse.T »

När jag hade detta fel på min kamin så var det plastbussningen på bilden som kröp ur sitt hål så att det blev kortslutning mellan chassit och pinnen som glödstiftet sitter på.

Bild

Satte dit några distanser av bakelit bakom så den höll sig kvar.

Bild
KMP Solberga kamin
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: Glödstift tänder ej KMP K6

Inlägg av Lasse.T »

Här kommer några bilder på vad som ska göras för att bygga om till varmluftständning.

Hela konsolen med glödstift, fläkt m.m ska bort. Styrkortet byter man bara processor på.

Bild

Hela brännaren ska också bort.

Bild

Triac läggs till, samt nytt element. Misstänker att ombyggnadssatserna som säljs nu har ptc-elementen dock.


Bild

Nya tändkonsolen med fläkt och "öga" Triacen ska sitta till höger om kopplingsplinten, men jag har byggt om min kamin till nya styrningen och där används ingen triac.

Bild

Nya brännarkoppen och brännarhuset.

Bild
KMP Solberga kamin
Malmberget
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 31 okt, 2013 16:58

Re: Glödstift tänder ej KMP K6

Inlägg av Malmberget »

Hej och tack för alla svar speciellt Lasse T som har bemödat sig med bilder och alltihop :) Men vi har nog hittat felet på kaminen nu. kollade igenom lödningarna på baksidan av styrkortet och 2 st av dom såg lite misstänksamma ut så vi värmde på med lödkolven och satte dit lite extra tenn.En av lödningarna gick till en transformator av nåt slag på kortet och den andra till en säkring.Och efter dessa åtgärder började stiftet glöda och allt verkar funka som det ska igen :) hoppas bara nu att det funkar ett bra tag
Skriv svar