Autostarta KMP/Ariterm Solberga

MikalKå
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 23:15

Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av MikalKå »

Hejsan!
Har en bekant med en dylik kamin. Försöker få till det så att den kan startas via gsm/sms. Problemet är att den inte startar automatiskt efter strömavbrott. Någon som vet om man kan styra termostaten med något relä eller dylikt? Har sett att Ariterm säljer ett fjärrstyrningspaket för 4725 kr, tyckte det var lite väl högt!

Mvh Mikael Karlsson
MikalKå
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 23:15

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av MikalKå »

Nähäpp ingen som hade nån aning :-(
Är det någon som känner till någon återförsäljare som är duktig på dessa kaminer? Tänkte det finns säkert många kluriga bland dessa

Mvh Micke
maggen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 18:56
Ort: Kussjö

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av maggen »

Det går inte med lite enklare grejer, som finns på typ ClasOhlsson och Jula?
Typ det här: http://www.jula.se/nexa-gateway-408046
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av Icecap »

En klurig ÅF kommer ganska säkert att rekommendera det färdiga paketet, dels för att undvika hemsnickrade lösningar och dels för att tjäna pengar. Så en ÅF är ganska fel väg att gå.

"Problemet är att den inte startar automatiskt efter strömavbrott"
Men då får man väl ordna så att den kan det eller hur? Frågan är bara vad som behövs för att aktivera detta och det har jag ingen aning om.

Men det finns SMS-styrningar att köpa på t.ex. Kjell & Co (50284 till 1499:-) som sedan kan aktivera start och vad som behövs.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av jerjo »

Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av Icecap »

jerjo: "Förväntad leverans i början på februari."
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av jerjo »

Jo, jag såg det - men det kanske inte är så bråttom? ;-)
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
MikalKå
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 23:15

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av MikalKå »

Hej och tack för svaren!
Har bara möjlighet att styra visa gsm (2G) så det känns som att nexa och tellstick går bort.
Har tittat på precis en sån Onetech, men vad jag förstår så slår jag ju bara till och från strömmen med den. Tyvärr startar ju inte kaminen då med automatik, den går ju t.ex. inte igång själv efter strömavbrott. Står ju även något om att Onetech GSM 925 har någon slags brytande funktion. Om man då kunde hitta vad som ska brytas skulle man ju kunna styra den med termostatfunktion.
Hoppas jag förtydligade problemet lite.
Och ja, det är precis så bråtttom, det är KALLT nu :-D
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av jerjo »

Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av Icecap »

MikalKå: vad den INTE gör är inte viktigt att veta, det viktiga är att veta vad den ska göra och hur det ska styras nu.

Tydligen ska man göra något för att starta kaminen efter strömavbrott - men vad?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MikalKå
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 23:15

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av MikalKå »

Precis min fundering!
Jag vill alltså kunna starta kaminen via gsm/sms. Detta går inte genom att bara sätta på strömmen till kaminen eftersom den måste återställas innan den går att starta. Det jag alltså undrar över är om det på något sätt skulle gå att komma åt kretsen som styr termostaten, eller återställningen på något vis. Och så kanske sluta alt. öppna kretsen med en kontaktor eller dylikt.
Ursäkta om jag varit oklar i min beskrivning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av Icecap »

Vad med att svara på frågan? Kanske det var en idé?

HUR STARTAR MAN DEN NORMALT? Tydligt nog?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MikalKå
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 jan, 2014 23:15

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av MikalKå »

Herre jisses!
Man vrider en strömbrytare på en manöverpanel till läge "ON", alternativt läge "TERMOSTAT". Om den stannat för t.ex. strömavbrott måste den först ställas i läge "OFF" på MANÖVERPANELEN!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av Icecap »

Men då så, var det så svårt? Vill du ha användbara svar och idéer måste du faktisk svara på frågorna som kommer!

Du måste alltså koppla om så att du kan simulera denna växling. Att fixa en autostart vid strömavbrott skulle inte vara speciellt svårt heller, därmed är det i grunden bara en fråga om att du behöver styra om termostaten ska kunde kalla på mer värme eller inte och det kan ju styras vid att bryta termostatslingan eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: Autostarta KMP/Ariterm Solberga

Inlägg av Lasse.T »

Vilken typ av styrning är det? Om den är den gamla med 3 dioder så har jag fipplat endel och byggt om med andra termostater och grejer :-) Det går att göra det du vill. Möjligt jag har någon lapp kvar där jag skrivit upp vad dom olika trådarna gör som går till termostaten (Det är enklast att koppla in sig där). Om det är den nya så vet jag inte. Har bytt till nya styrningen på min solberga. Men jag har för mig att om kaminen var i standby när det blev strömavbrott så fortsätter den som vanligt när strömmen kommer tillbaka (kan minnas fel dock). Dock så hade jag ju inte velat koppla den så att man kan fjärråterställa den. Om kaminen brann för fullt när det blev avbrott så lär ju brännarkoppen vara full med aska. Resetar man bara då och matar in ny startdos så blir det överfullt i koppen och man riskerar att få gengaspuffar. Har fått ett par riktigt kraftiga så det slagit lågor och flugit glöd ut genom springorna runt glasen. Vore ju tråkigt om huset står i lågor när man kommer hem :-)
KMP Solberga kamin
Skriv svar