artel 12,5 kW

Skriv svar
mikael123
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 22:42

artel 12,5 kW

Inlägg av mikael123 »

Behöver lite hjälp då jag inte får min kamin o funka som den ska...
Den förbränner väldigt dåligt o brännkoppen svämmar över efter ett par timmar. Jag har ställt ner matningen till hälften av vad som står som standardvärde på alla effektlägen. Jag har rengjort hela kaminen invändigt o haft isär alla plåtar mm men hjälper inte. Verkar som det blir dåligt drag under koppen men vet inte.Någon som har nått tips??
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av Eldvin »

Går det att justera fläkten på den där manicken??
mikael123
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 22:42

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av mikael123 »

Ja det gör det o jag har testat o ökat den med jämna mellanrum men verkar inte hjälpa heller. Hade isär den idag o gjorde ren rökgasfläkten och kanalerna till den men hjälpte inte heller.. :(
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av Eldvin »

Har de vart så hela tiden?? Funkar luftfläkten som den ska då?? Får kamin i väg rökgaserna som den ska??
mikael123
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 22:42

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av mikael123 »

Den började så förra vintern den har funkat klockrent tidigare vintrar. Den blir 5 år i år.
Värmen blåser ut hur fint som helst i rummet men vet inte är det den som styr "draget" under koppen med?
mikael123
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 22:42

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av mikael123 »

Rökgasfläkten hör man ju att den startar iaf o det finns knappt inte sot i skorsten heller så den verkar fungera iaf. sotarn har även sotat för nån vecka sen så borde va fritt flöde den vägen med.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av Eldvin »

Fläkten till förbränningsluften är en fläkt.Fläkten för rumsluften är en annan.Kollat så inte fläkten är full med damm eller går trögt??
mikael123
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 22:42

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av mikael123 »

Får kolla på det då.. Den stora fläkten måste väl va den som sköter rums luften antar jag?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av Eldvin »

Jag kommer inte ihåg vart den sitter på din pjäs men det står troligen i manualen.Så en liten rengöring bakom kulisserna på din kamin kanske skulle göra gott.
mikael123
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 22:42

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av mikael123 »

Hade isär kaminen igen o det finns bara rökgasfläkt o en stor fläkt som sköter rumsluften.. Sen är det ju ett litet rör som den tar friskluft från rummet igenom o den finns det ingen fläkt i. Den går direkt in vid tändelementet.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av Eldvin »

Okay! Men om fläktarna funkar som sig bör,och inget är tätt,,,Kan man få lite bilder på kaminen??
mikael123
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 22:42

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av mikael123 »

Har tyvärr inte så jag kan föra över bilder till datorn... Ja jag vet inte vad som är fel med den men den börjar gå mej på nerverna iaf.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av Eldvin »

Lite svårt med felsökningen då man inte ser hur det är gjort.
Wox
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 okt, 2011 16:35

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av Wox »

Om kaminen har börjat sota så kommer för lite luft till brännkoppen .

Det kan bero på att luft kommer in på annat ställe i kaminen än via brännkoppen (som dörren där listerna kan ha blivit dåliga eller till och med glapp vid glaset efter många årsdrift ) men troligtvis har den svårt att få ut rökgaserna och därmed mindre luftinsug under brännkoppen . Det vanligaste är att det inte är rensat i kaminen enligt manualen och olika kanaler kan täppas igen av aska (du har väl rengjort in i luckorna på sidorna av eldstaden efter att sidorna dragits upp ? . Är du säker på att det inte finns hinder i skorstenen (kajgaller som är täppt, "kajbo"? )Ta ut kamin och starta ute och om det fungerar bra ? ja då är det skorstenen som det är problem med . Är det inte rengör kamin ute med tryckluft . Ta bort luckor på sidan och se särskilt till att du längst bak kan på ner t.ex en flaskborste för där är utrymmet till där rökgasfläkten sitter och den vägen måste ju vara öppen . Att ta bort skyddsplåtar inne i eldstaden och rengöra är bra Att lossa rökgasfläkten och rengöra fläktvingarna kan även vara en bra idé. Brännkoppen är väl i bra skick ? efter fem år kan den nog behöva bytas även med rätt inställningar

Vi är importörer av Artel men just nu har jag lånat inloggningsuppgifter och hade tidigare Pellking som användarnamn men kommer inte in på det just nu och ville bara svara dig . Du kan även maila mig ditt telnummer så kan jag ringa dig så får du sedan berätta i forumet hur det gått för dig .
hans.frisk@nordicheating.se är min mail adress.
Visst kan du även ändra varvtal på rökgasfläkten men då måste man ju ställa sig frågan varför behovet skulle ha ändrats ? Rengöring löser 9 av 10 problem

Hoppas detta hjälper dig annars kontakta mig !
mikael123
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 22:42

Re: artel 12,5 kW

Inlägg av mikael123 »

Hej. Jag har haft isär plåtarna invändigt i kaminen o rengjort ordentligt,har även haft isär sotluckorna bak o även rökgasfläkten. hjälper ändå inte o sotarn har nyss sotat röret så det är fri väg där med. brännkoppen bytte jag förra vintern.
Skriv svar