Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Skriv svar
Arne999
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2017 10:50

Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av Arne999 »

jag har en vattenmantlad kamin, Caron Aqua på 11kW (7 till vatten 3.5 till rummet enligt spec). När inte eldandet räcker går en 9kW patron in i acctanken och värmer.

Eldar flitigt men har lite vedbrist denna säsong så jag provade att köpa största möjliga pellertskorg, 6 kant 25x25x25cm som fyller ut eldstaden ganska bra, större går inte såvida man inte specialtillverkar.

har även en skorstensfläkt som jag normalt kör på läge 1 eller 2 av 9 när jag eldar (boostar till 9 när jag lägger in ved för att inte känna av någon lukt i hemmet).

Testa för första gången igår. 14Liter. Innan ja redogör för resultatet så räknade jag först lite... .

14Liter pellets =>8.4kg=>40kWh i energi
Räknar man med optimistiska 90% verkningsgrad=>36kWh för 18kr.
Om det nu brinner i 3h vilket står på förpackningen snackar vi alltså 12kW i snitteffekt vilket låter väldigt mycket. Kaminen är ju på 11kW så det skulle ju i så fall innebära en viss överlast....


Detta kan jämföras med med 7/3 *14=32.6 liter blandved (3 kubik pellets motsvarar 7 kubik blandved). Köper 2.5kubik för 1000kr => motsvarande laddning ved i energi kostar alltså 13kr. Låter ju kanon såhär långt. Även om jag överdriver verkningsgraden för pelletsen så är det ju helt klart värt.

_________________

Nu till resultatet: Det brann fint i 1.5h värmen va dock inte i närheten av vad det blir när man lägger in typ 3 klampar ved åt gången regelbundet..... Temperaturen på returvattnet i kaminen låg på 62 grader vilket med ved gissningsvis hade legat på 66-68 grader baserat på erfarenhet (har en blandventil på 60grader i shunten, inga exakta siffror men ger ju ett humm om skillnaden ). Strålningsvärmen framför kaminen va även den betydligt lägre än vid vedeldningen.

efter 1.5h fanns det nåneller två cm kvar i botten som låg och glödde ytterligare 1.5h så visst blev det 3h totalt. MEN några 12kW i 3h kan ja ju utan att mäta säga att det inte va. I så fall mosar ja på med en extremt hög effekt när jag eldar med ved.

SÅ frågan är vad problemet är ? Det brann ju som sagt fint genom nästan hela korgen. Så antingen innehåller inte pelletsen den energi som utlovas (vilket känns osannolikt) eller så försvinner den ut i oförbrända gaser vilket oxå känns konstigt eftersom det brann så fint ....

Några ideer??
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av nyman »

Pelletskorg ger ingen bra förbränning. Varuhusen säljer pelletsbriketter som kanske passar bättre??
Du får nog hålla dig till riktig ved när du har en så bra kamin.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Arne999
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2017 10:50

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av Arne999 »

Ok och varför blir det ingen bra förbränning? Försvinner energin ut i rökgaserna eller vad?

Jag håller mig till ved men det hade ju varit smidigt att bränna av en korg då och då när man har slut på ved förrådet inomhus eller bara vill vara lat för en dag. Enligt rapporten så gav ju pellets bättre verkningsgrad än ved tom så det borde ju gå att förbättra
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av nyman »

Pellets ger bra verkningsgrad om den eldas med jämn lufttillförsel på ett roster under kontrollerade former.
Brinner inte kontrollerat i en låda med lufthål runtikring utan det blir pyreldning och brännbar gas som släpps ut i skorstenen eller avsätter sig som tjära där det blir kallare.
För att kaminen ska ge bra verkningsgrad krävs väl också att förbränningen sker med samma effekt hela tiden.
Blir det över huvud taget tillräckligt varmt i hela pelletssamlingen? Hur mycket syre innehåller den luft som lyckas tränga in i mitten av pelletssamlingen?

Vid eldning av pellets i brännare med en konstant fläktstyrka är det matningspulser som mätes i tiondelar av sekunder som räknas för att få bra förbränning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Arne999
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2017 10:50

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av Arne999 »

ok så det är alltså dömt att misslyckas då? Det innebär ju i så fall att den rapport som Äfsab gjort är mumbojumbo. Förstår ju att det inte blir lika bra som en pelletsbrännare men hade det bara blivit mer än 50% verkningsgrad så lönar det sig iaf jämfört med el.... (inte om man tjärar ner skorstenen iof... )


http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... korgar.pdf
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av FRS05 »

Om du har nu har lite vedbrist varför inte blanda in lite värmeloggs i veden när du eldar? Tänk bara på att där är en väldans effekt på en sådan klump så släng inte in för många på samma gång.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av Eldvin »

Testa att modifiera pelletskorgen. Ta ett perforerat som du monterar i mitten av pelletskorgen. Typ 2 tum . Fyll korgenen men låt de va tomt i röret och tänd i röret.
Arne999
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 jan, 2017 10:50

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av Arne999 »

testat med logs och det fungerar ju finfint och kommer nog bli huvudalternativet till att dryga ut veden. Vore ju dock sköjj om det även funka med pellets eftersom det då kan brinna mkt längre.

Får lägga under ved 30-45 min för att hålla allt vid liv. Vore kanon om man kunde tända en pelletskorg på morgonen när man ska gå till jobbet som brinner hela förmiddagen



Modiferingen du syftar på menar du att man ska tända runt röret i mitten?

Varför inte ta bort korgen helt, sätta ett perforerat rör i mitten av kaminen å ösa på pellets runt om? Borde inte det funka? Man kan ju även tänka sig att ha ett ovalt perforerat "rör" i mitten eftersom eldstaden är rektangulär
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av Eldvin »

Du tänder en tändkub och släpper ner i röret . Då börjar pelletsen brinna från mitten. Luften kommer in underifrån och blandas med rökgaserna .
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskorg i vattenmantlad kamin

Inlägg av rod02 »

Det behövs nog fläkt för att få verkningsgrad. Men då brinner det upp för fort.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar