Quadra Fire Castile - startar ej

Skriv svar
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 18:14
Ort: Söderköping
Kontakt:

Quadra Fire Castile - startar ej

Inlägg av Igge »

Någon som haft samma problem med sin Quadra Fire Castile? När man kall startar den måste jag trycka in en knapp bakom kaminen, så den får en dos pellets till, för att den ska börja brinna. (trycker jag inte in knappen så tänder den visserligen, men går inte igång ordentligt, utan slocknar) Vid varmstart, när kaminen gått en cykel, och ska starta igen när rumstermostaten slår till, så börjar det falla ned pellets. kaminen tänder. Efter ett tag så ska en vakuum kontakt slå till (när det blivit tillräckligt undertryck i förbränningsrummet) och mer pellets ska matas in.
Detta hände bara ibland och medför att kaminen slocknar ner igen, och det är kallt när jag kommer hem. Jag har kortslutit vakuumkontakten och kör med den förbikopplad, men det är likadant ändå. Är jag hemma och märker att kaminen inte går igång, kan jag trycka på knappen där bak, och det börjar ramla ned per pellets och då går kaminen igång. Är jag inte hemma så slocknar den utan att ha gått igång.
Vad kan man göra?

Det räcker att skriva sin fråga på en plats på forumet. Det andra exakt likadana inlägget tas bort. / Roli moderator
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Quadra Fire Castile - startar ej

Inlägg av brattne »

Har iof sig en Mt Vernon av gamla sorten med on/offtermostat som uppför sig likadant mest för att den står i ett ouppvärmt utrymme och startdosen hinner inte värma upp kaminen tillräckligt för att kaminen ska fatta att den brinner utan man får ge den en x-tra dos nån minut efter start.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 18:14
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Quadra Fire Castile - startar ej

Inlägg av Igge »

Ja, det är nog samma modell som jag har, men min står hemma. Vad kan man göra åt det? När man kommer hem, eller på morgonen, är det ett kallt utrymme här med :wink: det är nästan att den startar och ibland gör den det, men inte alltid....
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Quadra Fire Castile - startar ej

Inlägg av brattne »

Kan du öppna mer på öppningen ner till skruven?
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 18:14
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Quadra Fire Castile - startar ej

Inlägg av Igge »

Menar du den där plåten som man skjuta lite på? Den har jag ändrat på, men då blir blandningen fel. Den sotade jättemycket då.... :santa:
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 18:14
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Quadra Fire Castile - startar ej

Inlägg av Igge »

Jag har funderat lite och jag tror inte att det kan vara styrenheten det är fel på, eftersom kaminen fungerar ju när den gått igång, så det måste ju komma spänning från styrenheten då. Skulle det inte komma spänning, eller för låg spänning, så skulle ju inte skruven fungera ordentligt alls, när det hela är igång. Spänningen ut från styrenheten, tror jag är på stift 10, Röd kabel. Se bifogat schema.
Sedan, om man följer ledningen, så kommer man till vakuumbrytaren. Den har jag kortslutet, så där går ju strömmen förbi. Sedan kommer man till termokontakt 2, som man ser att det är en ”strömbrytare” på schemat. Är T2, öppen kan det ju inte komma någon ström förbi där, ned till Skruvmotor F. (varmluftsfläkten går via T1)
Vid 93º ska T2 sluta (läge till) och så fortsätter strömmen genom den ned till skruvmotorn. F.
Jag förstår bara inte varför det är 3 stycken skruvmotorer på schemat ??
Det måste ju vara en och samma, fast schemat visar olika anslutningar?
Felet är att skruven startar för sent efter att startdosen brunnit. Trycker jag på knappen på baksidan, så startar skruven och det kommer pellets och kaminen går igång.
Skulle T2 sluta lite tidigare så skulle skruven också få ström tidigare och mata fram pellets. Skulle det vara fel på styrenheten så skulle det inte komma någon ström till T2 och till skruven någon gång. ??
Bilagor
Elschema.jpg
Elschema.jpg (20.24 KiB) Visad 7829 gånger
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 18:14
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Quadra Fire Castile - startar ej

Inlägg av Igge »

Synd. Verkar inte vara någon som kan sånt här.....
Skriv svar