termostat/inställningar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

termostat/inställningar

Inlägg av fredrik s »

Hej
Som nybliven ULMA ägare har jag en del att lära.
Termostatinställningarna är på 65 grader, av 80 grader.
Det "stora" intervallet gör ju att brännaren går länge och de är väl bra.
Varför är den inställd på 80 grader som stopp temp?
Det borde ju ge ganska stora förluster?
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: termostat/inställningar

Inlägg av micke_932 »

80 grader är väl helt ok, visst, ju varmare du har vattnet i pannan desto större blir förlusterna men skillnaden är inte så stor och värmesystemet kanske behöver hög temperatur för att fungera på ett vettigt sätt, jag kör 65-88 på sommaren.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: termostat/inställningar

Inlägg av fredrik s »

OK, tack för svar
Jag tycker att förbrukningen har gått up efter bytet. Det är ju i och för sig svårt att mäta på en kortare tidsrymd. Det har ju varit rejält blåsigt senaste tiden och det drar ju mycket värme i äldre hus.

PS: Snygg bil, har många minnen av en sådan (årsmodell-60?) DS
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: termostat/inställningar

Inlägg av fredrik s »

Jag sköt in brännaren längre in i pannan, den satt väldigt långt ut.
Det verkade som om lågan slog i röret och värmde det mer än pannan.
Svårt att avgöra om det är en dramatisk förrändring men det verkar hjälpa.
Någon som har erfarenhet av liknande?
Fredrik
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
fredrik s
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 22 okt, 2008 21:16

Re: termostat/inställningar

Inlägg av fredrik s »

Jag har fortfarande inte hittat en lösning på varför det går åt så mycket pellets trots att det är mildväder

Finns det några skillnader mellan en framåtbrinnande (ULMA) och min tidigare Ecotec (uppåtbrinnande) som gör att jag får stora förluster. Känns som jag eldar för kråkorna mest
Pannan är ju gjord för oljeeldning (framåt) men kan det vara så att värmen tar "fel väg" i pannan?

Mvh
Fredrik
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
mikavil
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 25 nov, 2011 00:26

Re: termostat/inställningar

Inlägg av mikavil »

Jag skulle nog tipsa att sota pannan ... kan vara ganska sotig efter ecotec.

Kolla det först och pm:a om det inte hjälper :)

/Mika
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: termostat/inställningar

Inlägg av brushuvud »

Angående stopptemp så har jag ställt upp min till 85, sedan går den upp några grader till ca 90 innan det vänder neråt. Kolla hur mycket den går upp innan det vänder och det när det inte går ut värme på elemneten. Går den upp i 100 garder så slår strömmen ifrån... Man vill ju ha lite marginal :)
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: termostat/inställningar

Inlägg av FRS05 »

Är det någon som har ändrat brännaren att gå in vid en lägre temperatur?Min går i alla fall igång vid 65 grader och stannar vid 85. Funderar på om jag ska ändra start tempen till 60 grader, eller vad tycker ni? Vi är 2 i hushållet och har inga tonåringar som duschar i rad. Det var en tanke för att få längre gångtider.

Har skrivit i en annan tråd om att elpatronen har fått gå in någon gång när rumsgivaren har kallat på ordentligt med värme. Har nu ställt in att elpatronen skall slå ifrån vid 55 grader så då lär jag slippa problemet. Hade jag sänkt tempen ytterligare på start temp till 60 grader hade jag fått sätta elpatronen på 50 grader som slut temp. Men eftersom jag ska elda året om ser jag inte det som något problem.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: termostat/inställningar

Inlägg av perf »

Ser ingen större anledning att ändra på en brännare som startar på några minuter. Jag har normalt gångtider som ligger kring 40 minuter, och den mängd pellets som man kan spara på att förlänga den tiden en aning torde vara rätt försumbar i sammanhanget.

Sen är det ju inte 65 i praktiken även om det är det man har ställt in. Har jag mycket värmeuttag så hinner pannan sjunka ned till 58 grader innan det vänder, och står nån i duschen samtidigt kan det bli ännu lägre. Men får man tillräckligt med värme och varmvatten med lägre panntemp är det väl inget som hindrar att man sänker. Det skulle i så fall vara risken för kondens och därmed rost, men på den punkten blev jag emotsagd i en annan tråd, så det är kanske inget problem. Annars brukar den klassiska rekommendationen vara att inte gå under 60 grader.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Skriv svar