Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av proppen »

Ulma Laddpanna
Jag pratade med en kille på Ulma igår som hade en sån laddpanna hemma själv. Dom tar 40'000 för Panna, inklusive brännare, laddomat, tryckluft för automatisk brännarrengöring och (tror jag) matarrör till brännaren.

Är det någon som har praktisk erfarenhet om den här pannan och/eller brännaren? Jag glömde fråga vilken brännare det är som ingår i paketet.
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av bergatorparen »

Det är ULMA' s egen brännare som ingår i paketet. http://www.ulma.se
Sannolikt fick du pris på 20 kW versionen. Det finns även en 30 kW panna med dito brännare - men då skall man ha stor stöge och stort varmvattenbehov 8)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av Wahligula »

naturligtsvis är det Ulmas egen brännare:)
och det är 20kW modellen.

Jag har bokat en sådan panna/ kombination, ska bara hämta och montera, nu efter nyår.

Kollade också efter folk som redan har pannan och hittade 2, de var bägge nöjda, har för mej nån hade ngt inkörningsproblem men sen går det som tåget.
Nu har ju inte pannan funnits sååå länge än, men de verkar ju ha testat av den ganska ordentligt, trots det, en nykonstruktion så lite testpilot blir man väl. :eye:
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Bertil_Starfighter
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 08 aug, 2012 14:43

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av Bertil_Starfighter »

jag är Iite nyfiken på laddpannan. Har du installerat den ännu?
CTC 265B -74
TB-Mini
Värmebaronen Aqualux Teknik 500L
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av proppen »

Ursäkta det sena svaret, jag måste ha missat ditt inlägg.
Det blev ingen Ulma. Den hade nog fungerat bra för oss, men jag har letat i flera månader efter en installatör som verkar kunnig och seriös, men det har varit extremt svårt att få tag på någon som är beredd att ta sig tiden att komma ut och undersöka huset och sen ge en komplett offert med ett pris på både utrustning och installation.

Det gäller inte bara Ulma dock. På det stora hela verkar Värmebaronen & Janfire vara de enda som har en bra marknadstäckning där jag bor (Trosa kommun), men tyvär har VB inte produkter som tilltalat mig. Med marknadstäckning menar jag inte bara att kränga skiten, utan även att kunna installera när man väl sålt grejerna ;)

De Ulma-återförsäljare som har gett ett pris har bara lyckats ge mig ett pris på hårdvaran har gett exakt det rekommenderade priset från Ulma. Det tog mig 5 min att ringa dom själv och fråga och det hade jag gjort innan jag kontaktat återförsäljare. Men ingen har velat ta på sig något helhetsansvar för en installation trots att jag gett ganska fritt med vilken lösning dom kan föreslå.

Jag har lyckats fått tag på en installatör för Janfire som jag har haft kontakt med tidigare, så han kommer att installera en Janfire panna 25Kw med NH-brännare i nästa vecka är planen. Det blev ganska mycket dyrare, men samtidigt är det någon som svarar när man ringer och dyker upp på avtalad tid, eller hör av sig när han får förhinder och det är viktigt för mig.

Direkcitering borttagen, forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av Roli »

proppen:

Det sista som du skriver kan vara nog så viktigt, allt är inte pengar även om det många gånger är det som styr. Hoppas det blir bra med den nya pannan. Återkoppla gärna med bilder.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av msh16 »

Som att hängas eller skjutas. Inget av de här systemen är bra. Får återförsäljaren ett benbrott, en hjärnblödning eller en helt vanlig rökgasförgiftning så står man där.
Ulma ger i alla fall bra support till privatkunder medan Janfire som enda tillverkare helt utestänger privatkunder från support.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av proppen »

Vilket system är bra då menar du?
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av msh16 »

Ja blev lite fel. Menade systemet att sköta kontakten med köparna inte apparaterna i sig.
Att hänga upp allting på en återförsäjare är dumt. Förr eller senare försvinner de flesta företag och då blir kunderma stående blåsta på all support.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
proppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 30 okt, 2012 09:25
Ort: Södermanland

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av proppen »

Nu håller tråden på att bli offtopic i Ulma-kategorin men jag hoppas moderatorn är snäll :)

Jo, själv är väl bäste dräng <lägg in valfri klysha här> och inget varar för evigt, men man kan ju ändå försöka välja en leverantör som man tror ska ta sitt ansvar åtminstone några år framåt ;)
Har ingen erfarenhet med att försöka prata direkt med Janfire, men min granne är röris så han kanske kan prata direkt med JF om något skulle strula?
Jag är inte så himla oteknisk och skulle väl i princip kunna göra allt själv givet lite mer tid än en proffsinstallatör om jag utnyttjar bekantskapskretsens kunskaper lite. Men eftersom jag tillägnar 10-14 timmar per dag åt arbete så vill jag gärna umgås med någon annan än pannan de dyrbara timmarna jag är hemma, hehe.

Eftersom mitt gamla sorgebarn är en gammal VB Oljepanna + Janfire Flex-A så har jag haft honom här ett antal gånger, dessutom fyllt på solvärmeslingan med glykol mm, så vet jag att han dyker upp.
Inget varar ju för evigt, men under garantitiden tror och hoppas jag att han kommer sköta sig åtminstone.
Janfire NH
Janfire-Panna
Hemmabyggt pelletsförråd
400L Acctank + Solvärme
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Ulmas nya laddpanna - Praktiska erfarenheter?

Inlägg av Wahligula »

Långt om länge
Pannan är installerad
Går som tåget, nästan noll aska/sot!

Pannan står i källaren, ganska tunt golv men den hörs inte, varken skruv eller renblåsning.
Kör ju mot tank och har ju bara en givare då det inte finns en riktig tankstyrning inprogrammerad..
Funkar trots det bra. Bara man hittar rätt nivåer på tempinställningar och hysteres

Köpte en regulator på tradera för 120:- som styr laddpumpen som var inkluderad, funkar oxå perfekt :D
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Skriv svar