Inställning Ulmas dragbegränsare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Inställning Ulmas dragbegränsare

Inlägg av FRS05 »

Finns det något liknande system likt tigex som man sätter x antal mm ut på stången på Ulmas dragbegränsare? Jag menar den luckan som det går att få med och som sitter på rökröret. Tror nämligen inte min är riktigt rätt inställd där eftersom vikten sitter så långt in det går. Någon som har erfarenhet?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Inställning Ulmas dragbegränsare

Inlägg av Eldvin »

Om du flyttar ut vikten så blir draget högre?? Gick kanske inte skruva in längre.Kolla om du kan låna en dragmätare så ser du vilket undertryck du har.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Inställning Ulmas dragbegränsare

Inlägg av perf »

Själv har jag den i fabriksläget, längst in. Undertrycket är inte mätt, men det känns intuitivt bra. Det ska blåsa ordentligt innan den börjar öppna, och rökgastempen ligger stilla oavsett vilket läge den är i. Men det beror ju förstås på skorstenens längd och area.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Inställning Ulmas dragbegränsare

Inlägg av FRS05 »

Jag har bara sett min öppna en gång och det var igår då det blåste riktigt ordentligt. Hade en Tigex innan som heller aldrig öppnade och den var inställd på 15 Pascal. Fast den hade jag själv monterat så jag var lite osäker om det verkligen blivit rätt.

Men varför öppnar en dragbegränsare aldrig hos mig? Är det för bra drag hos mig i skorstenen då?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställning Ulmas dragbegränsare

Inlägg av Stegatorparn »

Beror på vad du har för skorsten, hur hög den är.
Öppnar dragbegränsaren sällan är draget lite lägre än vad den är inställd för.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Inställning Ulmas dragbegränsare

Inlägg av Eldvin »

Skulle det kännas bättre om luckan öppnade lite ibland fast det inte behövs? Jag tror det beror på ulmas långa rökgasvägar som behöver draget och en låg rökgastemperatur.Så det är nog i sin ordning.
Skriv svar