paus tid för shunten?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

paus tid för shunten?

Inlägg av grey »

Är det någon som ändrat paus tiden på shunten? Hur lång Ptid har ni på eran shunt?

Funderar om det blir stora skillnader om man t ex halverar tiden? Tex från 30 sekunder till 15..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: paus tid för shunten?

Inlägg av FRS05 »

Nej, jag kör på devisen att fungerar det så pilla inte för mycket:). Vad tror du man kan vinna med att sänka tiden?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: paus tid för shunten?

Inlägg av perf »

Kör med standardvärdet på 30 sekunder. I början tyckte jag att det blev lite väl hetsigt och funderade på att öka värdet, men det verkar faktiskt fungera rätt bra.

Däremot är jag lite konfunderad över att börvärdet på framledningen hoppar ned till 15 grader ibland. Gissar att det hänger ihop med inställnigen "Min temp för värmedrift". Men den verkar hoppa direkt från 30 grader och dit.

Och vad är det för villkor som ska vara uppfyllda för att cirkpumpen ska stängas? Nån som vet? Kanske att den har stått på minsta framledningstemp tillräckligt länge?
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: paus tid för shunten?

Inlägg av grey »

Mest nyfiken .. Jag tycker dels att termostaten är lite skum, t ex om jag Pillar minsta lilla på den, höjer temperaturen från 22 till 23 grader så vill den dra upp shunten fullt för att sen gå ner och ställa sig på rätt temp. Det blir då svin varmt här inne ett par timmar.

Sen i mitt fall så är fönster och isolering rent allmänt väldigt dåligt så nu när det är lite halv varmt ute och kallt på natten är det lite som om "trögheten" i systemet inte hänger med och det kan då bli lite kallt på golv och annat .. Tänker då om man gör så att shunten jobbar snabbare att man lättare får en mer jämnare temp
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: paus tid för shunten?

Inlägg av perf »

Håller med. Den verkar som sagt lite stressig, men har man termostatventiler så gör det ju inget om man får lite för hög framledningstemp ett tag. Det här är en av sakerna som jag har skrivit på min lista. Alltså listan med saker som jag tänkte ringa och fråga Ulf på Ulma om.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: paus tid för shunten?

Inlägg av brushuvud »

Kan ni med nyare modell på pannan ändra inställningen för shunten? Hur gör ni det?
Undrar om det går på den äldre modellen som jag har? Någon som vet?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: paus tid för shunten?

Inlägg av perf »

Nyaste modellen har en inställning som heter "P.TID SHUNT" som är fabriksinställd på "+030.0".

Titta på sidan 9 i den aktuella manualen: http://ulma.se/pdf/INSTALLATIONS_OCH_SK ... WE2013.pdf
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: paus tid för shunten?

Inlägg av perf »

Och för att svara på andra delen av frågan: det är ju en PLC, så med lite tur skulle man väl kunna få nyare programvara av Ulma. Sen måste man förstås ha rätt kontakt och programvara för att kunna programmera den.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: paus tid för shunten?

Inlägg av grey »

Precis , har en inställning i plcn på pannan där man kan ställa Ptid för shunten , jag halverade min nu i 2 dagar från 30 sekunder till 15 . upplever rent generellt en behagligare inomhus temperatur överallt i huset och kunde även ställa ner tempen 2 grader. Har inte märkt någon ökning av pellets förbrukning iaf .. Inte kollat så noga..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar