Första "problemet"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Första "problemet"

Inlägg av FRS05 »

Jaha, då fick jag första "problemet" med pannan idag som kanske går att koppla lite till tråden om paus tid för shunten. I vilket fall så satt jag i soffan och hörde lite ljud. Märkte att det var elementen som gurglade sig. Gick ner till pannan och såg att tempen i pannan hoppade som fan. Anledningen är nog att shunten varit väldigt lågt ställd under dagen. Sedan, antaligen, när pannan varit bara några grader över starttempen så har shunten brakat(höjt) loss ordentligt. Vilket fått till följd elementen har krävt mycket värme varvid tempen har sjunkit snabbt i pannan. Den var nere som lägst i 54 grader.

Jag vill ju inte gärna att pannan ska gå på elpatronen mer än som behövs. Finns det någon lösning på problemet? Eller ska man helt enkelt ta att när temperaturen skiftar såhär att elpatronen får gå in ibland :?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Första "problemet"

Inlägg av Icecap »

Om shuntstyrningen flipprar på det vis måste det vara något fel!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Första "problemet"

Inlägg av Stegatorparn »

Låter det i elementen, skall du kolla trycket i systemet.
Kan vara kvarvarande luft från pannbytet eller en liten läcka någonstans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Första "problemet"

Inlägg av perf »

Om innegivaren börjar kalla på värme samtidigt som det är dags att börja elda kan det sjunka rejält innan förbränningen kommer igång ordentligt. I går var min nere på 58 grader trots att brännaren ska starta vid 65. Ser det inte som något fel.

Min lösning är att jag litar på brännaren och har elpatronen avstängd. Skulle jag av någon anledning vilja elda med elektroner får jag trycka på en knapp.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Första "problemet"

Inlägg av FRS05 »

Eller så sätter jag starten av elpatronen på 50 grader.Så långt ner lär det aldrig sjunka.För en back-up vill jag alltid ha.Nu kanske det spelar mindre roll men mitt i vintern när det är riktigt kallt är det bra att ha.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Första "problemet"

Inlägg av micke_932 »

Min gör likadant, om shunten öppnar precis när brännaren ska starta, eller om det är kallt så rasar tempen rätt duktigt innan brännaren går igång, och jag har ändå rätt hyfsat med vatten i panna, 200 lite om jag inte minns fel.

Så det är inte så mycket att göra åt, du får i så fall stänga av elpatronerna eller sänka termostaten lite till för dom.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Första "problemet"

Inlägg av perf »

Man kan ju sätta på elpatronen om man ska resa bort nån längre tid, men är man bara borta under dagen är ju det värsta som kan hända att det är typ 14 grader i huset när man kommer hem.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Första "problemet"

Inlägg av FRS05 »

Nu har vi ju så nya pannor så risken för stopp är inte lika stor som om vi haft äldre anläggningar. Med med erfarenhet av mitt gamla system som krånglade mycket i slutet gör att jag vill ha på elpatronen på en hyfsad nivå.Jag gör helt enkelt så att jag sätter elpatronens start vid 50 grader så är problemet löst.

Ända som kan hända är när jag eldar för vattnet på sommaren.Eftersom jag inte går ner lika ofta då till pannrummet så kan den säkert gå på el ett tag.Hur "farligt" är det om pannan står någon vecka på 50 grader?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Första "problemet"

Inlägg av FRS05 »

Stegatorparn skrev:Låter det i elementen, skall du kolla trycket i systemet.
Kan vara kvarvarande luft från pannbytet eller en liten läcka någonstans.
Någon läcka är där inte eftersom trycket i systemet varit konstant de senaste 5 månaderna.Dock kan där nog vara lite luft kvar även om jag luftade allt 2 gånger i huset. För det kan inte börja "bubbla" i elementen om tempen på pannan går ner mycket?För jag har ju aldrig annars några tendenser till ljud i elementen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Första "problemet"

Inlägg av Icecap »

Om det bubblar i elementen är det pga. luft i dom! Detta har inte med temperaturen att göra - eller bör inte ha det men kan det ändå.

Om det finns för lågt tryck i expansionskärlet kan det inte kompensera för den volymändring som sker med sjunkande temperatur varvid det kan sugas in luft i systemet - vilket ger bubblande ljud.

Alltså är det på höga tid att kolla att det finns tillräckligt med luft i expansionskärlet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Första "problemet"

Inlägg av perf »

50 grader kan ge kondens och därmed rost, men några veckor lär ju inte vara något problem. Fast det är väl bara att göra till rutin att titta till pannan med jämna mellanrum, typ lägga in en återkommande bokning i kalendern så att det plingar till i telefonen.

Bubblande i radiatorerna skulle jag säga är ett typiskt tecken på för låg temperatur. Även om värmesystemet är vattentätt så är det inte gastätt. Sjunker temperaturen i pannan sjunker även trycket, och då kan det sugas in luft på de högsta punkterna. Innan jag installerade pelletspannan för en månad sedan har jag levt i några år med en 4 kW elpatron som basvärme och toppat med massor av ved i en murspis. På morgonen när det duschas är var det nästan regel att det började bubbla i elementen när den lilla elpatronen inte hängde med.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Första "problemet"

Inlägg av psau »

Nåja,

50 grader som slut temperatur på eldnings cykeln KAN ge rost men du elder nog en stund till om jag förstod din beskrivning rätt och då torkar kondensen upp, aldrig funderat på hur det kan funka för de som eldar I en laddpanna som sjunker till rumstemperatur mellan eldcyklerna?!?!

Skulle nog vilja säga att ditt problem Perf snarare berodde på att att du kokade vatten kring din elpatron än att systemet sög åt sig luft.

@FRS05 att det bubblar är naturligt efter ett pannbyte det är sånt man luftar bort, men att du har stora tryckändringar beror antingen på ett trasigt expansionskär, fel för tryck, eller ett för litet dito.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Första "problemet"

Inlägg av perf »

psau, jag tror knappast att den vattenånga som eventuellt kan bildas kring elpatronen överlever särskilt länge i pannan, och framför allt inte i en framledning på 30-35 grader. Samtidigt var nog inte tryckfallet i min gamla anläggning helt normalt. Expkärlet på 18 liter kändes rätt underdimensionerat för de grova ledningarna, och med åren förmodligen inte helt friskt. Det nya kärlet på 35 liter uppför sig betydligt trevligare.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Första "problemet"

Inlägg av FRS05 »

Icecap skrev:Om det bubblar i elementen är det pga. luft i dom! Detta har inte med temperaturen att göra - eller bör inte ha det men kan det ändå.

Om det finns för lågt tryck i expansionskärlet kan det inte kompensera för den volymändring som sker med sjunkande temperatur varvid det kan sugas in luft i systemet - vilket ger bubblande ljud.

Alltså är det på höga tid att kolla att det finns tillräckligt med luft i expansionskärlet.

Hur kollar jag om det är tillräckligt med luft i expansionskärlet? Själva kärlet byttes i alla fall för 2 år sedan på grund av att jag hade ett väldigt hoppande tryck. Det problemet har jag inte nu utan som sagt bara lite bubblande när trycket går ner mot 0,5-0,6bar. i Normala fall ligger trycket i kärlet på lite över 1 bar i tryck. I alla fall så kanske där är lite luft kvar. Får väl testa att lufta lite. Jag luftade i alla fall som en tok då jag bytte systemet.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Första "problemet"

Inlägg av Stegatorparn »

Är inte så troligt att det skulle vara fel på ett 2 år gammalt kärl.
När trycket sjunker under 0,5 bar, har gummiblåsan i kärlet tryckt ut allt vatten ur kärlet och systemet är i princip trycklöst. Då kan man kolla lufttrycket i blåsan. Dom flesta expansionskärl för villasystem levereras med 0,5 bars förtryck.
När systemtrycket är 0,5 bar vid drift fyller kärlet ingen funktion och vattnets temperaturvariationer påverkar direkt systemvolym. Det kan bli undertryck i systemets översta delar och luft kan tränga in t.ex. via automatluftare.
Därför är det viktigt att ett kallt system fylls på tills trycket överstiger förtrycket med minst 0,2 bar.
Då har expansionskärlet börjat fungera och det finns utrymme för vattnets expansion vid uppvärmning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar