Stänga av elementen för säsongen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av FRS05 »

Ja, då var det dags i värmen att stänga av elementen för säsongen:). Har egentligen inte sett någon anledning innan eftersom shunten ändå stryper helt när rumsgivaren inte kallar på värme. Men nu när jag ska stänga av för säsongen (jag ska elda för varmvattnet). Då måste jag väl in i menyn och ändra så att jag stänger av cirkulationspumpen? Eller låter ni den gå? Eftersom jag har en eliq energimätare så tycker jag ju det är roligt att komma ner så lågt i förbrukning som möjligt per månad, och pumpen drar ju alltid lite. Givetvis vrider jag shunten till manuellt läge och så "av". Eller är det bättre att bara ställe rumsgivaren i botten (0 grader).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av Stegatorparn »

Jag brukar stänga av shunt och cirkulationspumpen.
Sedan gäller det att komma ihåg att motionsköra pumpen några minuter var 4:e vecka för att slippa trubbel till hösten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av FRS05 »

Jag tror inte man ska stänga av cirkulationspumpen i menyn på pannan. Som jag förstår det så reglerar pannan det eftersom den inte var på när jag gick ner. För där finns väl någon inbyggd motion av cirk. pumpen? Nu vred jag i alla fall över shunten till manuellt läge. Men det borde egentligen inte behövas. Smidigast borde väl helt sonika vara att bara dra ner tempen på rumsgivaren till 10 grader eller liknande så lär den inte skicka ut värme på ett bra tag. Eller hur har ni andra gjort?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av danei »

Om shuntstyrningen kontrollerar pumpen så går den inte när den inte behöver gå. Men du har man en motionerings funktion. Vad man däremot ska vara medveten om är att shunten läcker förhållande vis mycket. Så det kan vara en bra ide att stänga en kran på radiatorslingan för att stoppa flödet helt.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av FRS05 »

Det brukar man höra att shunten läcker. Men varför gör den det? Okej att en gammal gör det men en ny borde väl inte göra det? Känns som det borde vara lika säkert som en vanlig kran egentligen. Det borde väl gå att konstruera en som inte gör det utan håller helt tätt. Jag har i alla fall någon kulventil eller liknande efter shunten som jag kan stänga.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av micke_932 »

Den håller nog ofta rätt så tätt men många shuntventiler snurrar ju 360 grader vilket förutsätter att den hamnar exakt rätt i nollläget för att hålla tätt och med shuntautomatik är det nog långt ifrån säkert att den hamnar exakt i nolläget när den stänger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av danei »

Konstruktionen avviker från en kulventil. Om man går till ESBE som väl är en välrenommerad tillverkare och tittar på data för en av de vanligaste shuntarna på villapannor så specar de läckaget till 1,5%. Ut över det ska man ju komma ihåg att värmen även leds över till det passerande vattnet. Så att stoppa flödet ger viss vinst. Nu gissar jag att det ändå är marginellt i jämförelse med förbrukningen under uppvärmningssäsongen.

Det finns inga tätningar i shunten som på en kulventil.

Jag har nyligen öppnat min för byte av oringarna på axeln. Att köpa ett dyrt renoverings kitt när det visar sig att man behövde två oringar känns lite surt. Kittet innehöll lite mer, men det är ju bara oringarna som slits.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av Eldvin »

Nån förlust kan det ju inte va då värmen är huset till godo.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Stänga av elementen för säsongen

Inlägg av FRS05 »

När man väl har behov av värmen. Nu när värmen inte behövs i huset så är det ett onödigt läckage. Men visst, rör det sig om 1,5% förlust så blir det inte många kronor förlust på de månader värmen är av.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar