Ladd Mini + tankstyrning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
stunsen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 aug, 2014 19:28

Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av stunsen »

Hej.
Jag håller på att installera en Ulma Ladd Mini 20 KW. Det som är kvar är det elektriska och så injustering av brännaren.
Men jag blev lite fundersam när jag stack in tempgivaren i ackumulatortanken. Borde det inte vara två givare? Som det är nu så sitter givaren högt upp på tanken och det blir väl inte mycket varmvatten då?
Jag har ju trots allt en tank på 750 liter och skulle vilja fylla halva tanken med pelletsvärme. Nedre halvan reserveras för solvärmen.
Hörde med Ulma och han tipsade om tankstyrning från Termoventiler men den lösningen känns dyr.
Soldatorn har två givare i tanken nu, dels en i botten för solfångarna och en i toppen som startar cirk. pumpen till elementen när temperaturen blir lite för hög och då styr ut värme i källaren.
Skulle jag kunna nyttja soldatorn på något sätt för att styra på och av på brännaren? Kan sätta in en givare till på soldatorn och sticka in den i dykröret mitt på tanken. Det är en utgång på soldatorn som jag inte har en susning om vad den gör: "potentialfri reläkontakt för skyddslågspänningar". Skulle man kunna nyttja den på något vis? Soldatorn är en Steca TR A503 TTR.

Mottager tacksamt idéer och tankar om att styra brännaren.
Ulma Ladd Mini 20 kW. Dalatank på 750 l med solslinga. Solfångare från Intelli-heat. Automix 20.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av Eldvin »

Varför stoppar du inte givaren från brännaren mitt på tanken??
stunsen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 aug, 2014 19:28

Re: Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av stunsen »

Det blir väl kort gångtid på brännaren även där. Glömde skriva det men det är en bivalent shunt också så när den tar värmen från mitten av tanken så är det fortfarande mycket värme kvar i topp. Shunten styr över till toppvärmen när det inte finns tillräckligt i mitten. Jag vill att den nyttjar mycket värme för att sedan låta brännaren fylla halva tanken igen. Bättre ekonomi på pelletsen och färre starter för brännaren.
Ulma Ladd Mini 20 kW. Dalatank på 750 l med solslinga. Solfångare från Intelli-heat. Automix 20.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av Eldvin »

Vad ska du har för start och stopptid då??
stunsen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 aug, 2014 19:28

Re: Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av stunsen »

Start och stopptid? Nu förstår jag inte.

Det att jag vill ha två givare är för att säkerställa att brännaren fyller övre halvan på tanken och att det då blir bra gångtid för brännaren.

Googla efter "Projekt SWX-energi rapport nr 39".

Där tas det upp detta med två givare.
Ulma Ladd Mini 20 kW. Dalatank på 750 l med solslinga. Solfångare från Intelli-heat. Automix 20.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av Roli »

Om du vill ha två stycken givare så kan du alltid bygga dig en hållkrets, går att söka på ordet i forumet. Med två stycken termostater och ett relä. Eller gå in på denna länk: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... %E5llkrets
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av Eldvin »

Jag menade start och stopp temp. Det blir inte alltid helt rätt när när jag tänker. Brännaren har väl ställbar temp?? Så då borde du få till skaplig gångtid ändå eller??
stunsen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 aug, 2014 19:28

Re: Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av stunsen »

Okej, då förstår jag. Blev lite fundersam om jag hade missat något.

Temperaturerna är inte ändrade ännu för installationen är inte klar. Det är inkoppling av ström och injustering av brännaren kvar.

Min fundering av två tempgivare är fortfarande funderingar på att minska antalet start och stopp av brännaren. Kanske förbättrad verkningsgrad. Men framförallt så är det lite roligt att försöka förbättra grejerna :D

Men jag har löst problemet. Så nu kommer jag att köra med original hysteres i början. Bara såpass så att jag kommer igång.
Sen ska jag börja trixa lite med hysteres och även koppla in soldatorn för att styra till- och frånslag på pannan.

Det visade sig att soldatorn har ett program för tankstyrning.

Nu blir nästa fundering om jag kan få till "pumpstopp" på cirkulationspumpen till elementen också. Borde finnas någon styrning i soldatorn för det med.
Ulma Ladd Mini 20 kW. Dalatank på 750 l med solslinga. Solfångare från Intelli-heat. Automix 20.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ladd Mini + tankstyrning?

Inlägg av Eldvin »

Uppdatera gärna fortlöpande hur de går med soldatan.För det lät intressant!
Skriv svar