Kompressorn låter

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Kompressorn låter

Inlägg av FRS05 »

Igår så gjorde jag en stor rengöring av brännare/panna. Tänkte att jag även skulle rengöra filtret till kompressorn eftersom jag inte gjort det innan. Lossade de fyra skruvarna och vände och vred på filtret. Kom fram till att det inte var så skitigt. I vilket fall så lyfte jag upp det under filtret med och kollade lite. Skruvade ihop allt och tänkte inte mer på det. När jag senare gick ner i pannrummet vid rengöring av brännaren så märker jag att kompressorn inte går riktigt rent. Den "slår" inte riktigt rent och det låter inte riktigt bra för örat.

Skruvar isär det igen för jag kanske glömt något. Men det går ju fan inte att skruva ihop det under filtret på något annat sätt. Där sitter ju delen över kolven och den går inte att sätta på så många sätt. Sedan är ju allt spårat som sitter över. Tyckte det lät lite bättre efter jag skruvat igen den andra gången men det låter inte helt bra. Något som vet vad för fel jag gjort? Hoppas det går att förstå vad jag skrivit:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Kompressorn låter

Inlägg av perf »

Har inte rengjort min ännu, så jag vet inte hur konstruktionen ser ut. Men kan det vara så att det har kommit in skit nånstans?

Eller bara att den står på ett annat sätt. Min låter väldigt mycket mer om den står mot något, och även om den står fristående. Tystast blir den när jag sätter slangen som "fjädring" mellan kompressorn och kanten på betongfundamentet till pannan.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Skriv svar