Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av FRS05 »

Ja, nu ska jag försöka förklara mitt problem här.

Det började för ett par veckor sedan då jag rengjorde filtret till kompressorn. Kompressorn lät konstigt efter det när den kördes. Trodde jag hade monterat ihop allt fel. Den har låtit lite konstigt nu när den gått men jag har inte haft tid att fixa det utan jag har bara kört på, det har ju fungerat har jag tänkt.

Idag när jag skulle ner till pannrummet ser jag att det hänger en luft slang ner från brännaren :). Om ni kollar i manualen som jag har länkat till nedan så är det slangen till vänster om pilen. Det är den som ansluter in till förbränningsutrymmet. Hela kopplingen hade lossnat.

Tänkte att jag får undersöka det här. Så då kommer jag på att jag kan köra kompressorn utan att ha den inkopplad till brännaren. När jag gör det så låter den helt normalt och börjar inte skorra efter några sekunder som den gör inkopplad. Trycket från slangen med luft är inte det minsta hårt för övrigt, men det kanske det inte ska vara?

Testar i alla fall att koppla in den gula slangen i kopplingen den ska sitta och kör igång brännaren. Då står den bara och pumpar och det kommer inget tryck ut inne i brännaren. Men det kanske fungerar så att den bygger upp ett tryck och det är bara i slutfasen den släpper på allt tryck som är uppbyggt och då rengör brännaren?

Förstår dock inte varför kompressorn börjar "skorra", känns nästan som om den bygger upp ett för stort tryck eller något sådant. Därav kopplingen lossnade idag och att den skorrar? Det är bara vilda gissningar från mig.


Så jädrans less på mig själv att jag skulle börja pilla på kompressorn i första läget! Jag har för övrigt dragit in/ur slangen från kopplingarna för att se att den sitter rätt.


Kolla på sidan 10.

http://ulma.se/pdf/Manual%20ULMA2000TCA%20SWE2013.pdf
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av Stegatorparn »

Slangen sitter i en magnetventil som styrs av brännarens program.
Du skriver att "hela kopplingen hade lossnat". Var det den gula slangen som glidit ur kopplingen eller har kopplingen lossnat från magnetventilen?
Eller är det kopplingen till brännarhuset som lossnat?
Den typ av koppling brukar inte glida av, varken på plaströr eller stålrör. Brukar klara 8 bar utan problem.
Kan röret till brännarröret vara tätt av askrester?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av FRS05 »

Det var kopplingen till brännarhuset som hade lossnat. Min första tanke var också att röret till brännarhuset var tätt. För jag demonterade ner allt och kollade så att det inte satt någon skit. Nu var bland det första jag gjorde att sätta hela brännaren på högkant så all skit rann ur. Så det kan inte varit tätt i och med att där kanske var högst lite fin aska i röret i sådana fall.

Ska ner och se hur det verkar vara vid nästa rengöring med tryckluften nu efter jag skruvat ihop allt. Det verkar väldigt konstigt i alla fall. Där är en billig Ulma brännare på blocket nu som jag blir sugen på att köpa och ha i reserv. Då hade jag kunnat bytat ut hela tryckluftsventilen och sett om det exempelvis var något fel med den. Antagligen är det dock nog bara något litet skitproblem.


Uppdatering:

Var precis nere i pannrummet och det är samma fenomen som innan, hade ändå en liiiten förhoppning om att det var skit i röret in till brännarkammaren men så var inte fallet.

Som jag ser det kan det vara 2 problem.

1. Kompressorn laddar inte upp tillräckligt tryck. Tyckte trycket inte var något vidare när jag bara körde kompressorn manuellt. Det är ingen med samma kompressor som kan köra den manuellt och uppskatta hur löst/hårt den blåser? Alltså dra väck den gula slangen från tryckluftsventilen och känna hur löst/hårt den blåser.

2. Det är något knas med tryckluftsventilen.

Vet någon hur själva processen vid tryckluftsrengöringen ska vara? Laddar den upp ett stort tryck och släpper allt tryck i slutet, när kompressorn har stannat? Eller ska den "blåsa" lite hela tiden in i brännaren?

Tänkte att nästa test skulle vara att dra ut den slangen som lossnade vid nästa rengöring av brännaren. För att se hur/om där kommer någon luft vid rengöringsfasen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av Stegatorparn »

Kompressorn går igång först för att bygga upp ett tryck i slangen som sedan töms när magnetventilen öppnar.
Blir det dåligt tryck i slangen håller inte backventilen på kompressorn tätt.
Misstänker att backventilen sitter under filtret och att du inte fick tillbaka delarna helt rätt. Foto?
Kan också kommit någon skit i magnetventilen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av FRS05 »

Jag får ta och öppna upp kompressorn imon och posta lite bilder. Förstår inte riktigt hur jag kan ha monterat sakerna fel. Men är väl inte helt omöjligt. Försökt få tag i en sprängskiss från Ulma på kompressorn utan lyckat resultat. Men ikväll känner jag mig inte sugen på att stå på knä nere i pannrummet :). Nu vet jag också hur jag kan köra kompressorn manuellt så blir lite lättare att testa sig fram då.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av FRS05 »

Så, nu har jag börjat på lite idag med tryckluften. När jag kom ner till pannan idag hade åter igen tryckluftskopplingen/slangen in till brännarhuset lossnat. Tog isär brännaren idag men vad jag ser kan inget gärna sitta fel eftersom det bara finns ett håll sakerna kan sitta på. Det är väl i sådana fall aliminiumringen som är på sista bilden som har en väldigt liten fasning på ena sidan. Den ligger nu med fasningen neråt mot pistongen.

Nu väntar jag bara på att brännaren ska gå klart så ska jag känna efter vid kopplingen/slangen som som lossnat och se om där kommer något luft och hur den kommer.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av Stegatorparn »

När du tryckt på tryckluftskopplingen på brännarhuset, är det lätt att dra av den utan att trycka in den blå ringen? Kanske inte är tryckt i botten pga grader.
O-ringen eller låsringen i kopplingen är kanske skadad.

Ska ju inte gå att montera delarna fel.
Kolla så att backventilernas anliggningsytor är helt rena och felfria.
Har du kollat med tummen mot utloppet att det byggs upp ett rejält tryck?
Blåst genom röret i brännarhuset?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av FRS05 »

Det är inte lätt att dra av slangarna på någon koppling, snarare är det så att det ibland är svårt att trycka in den blå ringen och få slangen att lossna från kopplingen. Men jag ska kolla själva kopplingen som sitter på brännarhuset igen. Har för mig att den var rätt svår att trycka dit. Sedan är ju inte själva röret som kommer ut från brännarhuset helt stumt heller eftersom det sitter ihop med tändelementen längre fram. Så man får vara lite försiktig.

Men jag kanske ska kolla låsningarna på kopplingarna eftersom jag trycker att det är rätt segt att trycka in den blå ringen på dem. Kan det bli något fel om inte den blå ringen fjädrar ut igen efter jag tryckt in slangen? Om den ligger i något form av mellanläge.

Jag blåste igenom röret till brännarhuset igår så där var det rent. Dubbelkollade även hålen in till själva brännarröret så de inte var igensatta.

Hur menar du att jag ska kolla med tummen mot utloppet så att det byggs upp ett rejält tryck? Vilket utlopp menar du?


Uppdaterat inlägget:

Jag har i alla fall löst problemet varför kopplingen lossnade från röret in till brännarhuset. Det var mitt fel :) . Vände man kopplingen åt andra hållet så gick den längre över röret = sitter bättre fast.

Testade att köra kompressorn manuellt och när jag håller för änden på den gula slangen och trycket blir lite högre så skorrar den. Det borde den väl inte göra....

Så har jag tur så är det bara något konstigt knas med den. Men sedan är även ena änden/toppen av den vita tryckluftslangen som går mellan brännarhuset och tryckluftsventilen lite lite bränd i ena änden. Jag fipplade runt lite med den när jag lossade den så vet inte riktigt vilken ände det är. Ser dock lite "blött" ut i röret som går in till brännarhuset.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, då sitter slangen fast.
Inget ovanligt att slangen blir lite missfärgad av värmen. Kan nog bli kondens också om lite rökgaser letar sig in bakvägen.

Blir det tillräckligt högt tryck så du inte kan hålla kvar tummen över slangänden när det skorrar?
Inget som hindrar i kompressorns luftintag?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av FRS05 »

Det lilla jag testade att trycka fingret på slangen så klarade jag inte hålla fingret där. Men får testa lite till imorgon. Ska även testa och ta bort filtret helt och köra lite manuellt och se om den börjar låta. Blir morgondagens tester.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av FRS05 »

Jag har inte orkat testa så mycket de senaste dagarna eftersom jag har haft annat för mig. Testat lite idag i alla fall.

När jag kör kompressorn manuellt och håller fingret på änden av den gula slangen så blir där ett bra tryck och det är svårt att hålla emot efter ett tag. Så det tycks fungera. Dock så börjar kompressorn skorra ju mer trycket byggs upp. Kör jag bara den utan att ha den inkopplad i tryckluftsventilen eller håller fingret för så låter den normalt.

Jag testade även att ta bort luftfiltret och rengöra det ordentligt och kollade så att det verkligen sitter korrekt.

Det skulle vara intressant om någon annan med samma uppsättning av saker som mig kunde köra kompressorn manuellt, hålla för fingret på den gula slangen och se om det börjar skorra från kompressorn!! Då kan jag enkelt utesluta ett antal felkällor och kan konstatera att det är något på kompressorn som inte stämmer. Det är väl rätt stor chans att det är något med kompressorn som jag inte fått till men som sagt, hade varit tacksam om någon kunde testat.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av peake »

Nu har den vita slangen från kompressorn till min brännare också lossnat i sin anslutning till brännaren! Det är andra gången på nästan 2 år. Varför den lossnat vet jag inte, finns ingen anledning egentligen om inte de plötsliga tryckförändringarna får slangen att "vandra" på rörstumpen vid varje utblåsning.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av Stegatorparn »

Kopplingen är egentligen avsedd för plastslang och får tydligen inte grepp på stålrör.
Skulle varit en klämringskoppling mot stålet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av peake »

Då är det bara att byta något förslag till vad?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tryckluften fungerar inte riktigt, tror jag!

Inlägg av Stegatorparn »

Det skulle i så fall vara en sådan här http://www.esska.se/esska_se_s/Klaemrin ... -4930.html tillsammans med den här slangkopplingen i lämplig dimension http://www.esska.se/esska_se_s/Insticks ... -6080.html.
Gängan bör vara 1/4" för att stämma med slangens dimension.
Paketet blir längre än originalkopplingen så kolla utrymmet.
Kanske blir smidigare med en vinklad koppling.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar