Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av FRS05 »

Du kan inte betala för ett arbete som inte är utfört.Han har medgett att de gjort fel, annars skulle han inte skicka ut sin installatör igen.Med andra ord skulle du få en ny faktura när arbetet är utfört. För som jag förstår det ska du nu betala en faktura när du inte ännu vet när de kommer ut igen?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av peake »

Saken är utagerad, de drog tillbaka sin faktura. Jag får bli min egen installatör i framtiden men problemet är att jag inte har något rökgasinstrument.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Vicke912 »

Rökgasinstrument är ett icke-problem.
Ett instrument kostar omkring15000 och behöver kalibreras för någon tusenlapp varje år.
Forumet har kantrat betydligt sista tiden och nya oerfarna pelletseldare blir överösta med "vad har du för CO" osv. Rökgasinsturment hör inte till den normala pelletseldarens arsenal. Inte betalda rökgasinställningar heller annat än när brännaren är ny.

Tycker allvarligt att Admin borde ta tag i det här fåfänga snacket om Co och låg effekt som sätter onödiga myror i huvudet på dem som börjar med pelletseldning.
Starta en samlingstråd som heter "diskussioner kring lägre effekt än vad leverantören anser rekommendabelt" eller liknande.

Till saken:
Ulmabrännare av nyare typ som jag sett är en tvåhastighetsbrännare, dvs. den har två fasta hastigheter på fläkten.
Du får 13,2 kW effekt i lågläget och 18,7 kW effekt i högläget. Du kan inte sänka effekten som du provat eftersom i så fall behövde du sänka varvtalet på fläkten också.
Vad är egentligen ditt problem? Du har en bra brännare med blixtstart som inte behöver "långa gångtider" av den anledningen. Du har en effektiv panna.
Långa gångtider med låg effekt ger långtidsvärme till kajornas fötter och låg värmeöverföring till skorstenen.
Normal effekt med normala gångtider ger kortare tid för kajorna att värma dig och högre värmeöverföring till skorstenen som sedan överför värmen till huset.

Ta ett tänk en stund. Är alla normala pelletseldare som eldar på normalt sätt med normala effektinställningar kompletta idioter? Hur ska du göra när du badar eller när det blir riktigt kallt ute? Ska du springa ned till källaren och skruva när du har en automaturaskande brännare som sköter sig själv?
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Honda »

På tal om 'normala pelleteldare' som eldar på 'normalt sätt' så läste jag nyligen en tråd på ett danskt forum där någon hade köpt ett märkligt importsystem, viking-bio hette brännaren... 99% av kommentarerna handlade om att det kan ju inte fungera, det går inte att köra on/off sådär, varför eldar du inte på 'normalt sätt' osv... Det är väl så människan fungerar, det man själv känner till och är van med det är normalt och allt annat är onormalt och konstigt och säkert sämre...

Ulmabrännaren verkar vara ganska ovanlig om det inte går att ställa fläkthastigeten ens med spjäll, det är den nog helt ensam om. Eller roslagsbrännaren kanske är lite liknande?

"Långa gångtider med låg effekt ger långtidsvärme till kajornas fötter". Det låter som att du har fundamentalt missförstått något (om jag inte misstolkar dej på något sätt, korrigera mig isåfall).

80 grader ut ur pipan under en timme med 10kW effekt ger exakt samma värmeförlust som 80 grader ur pipan under en halvtimme med 20kW effekt. Om det är så att temperaturen ut ur pipan är lägre vid 10kW än vid 20kW så är värmeförlusten till kråkorna då mindre. Det är helt vanlig enkel fysik.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Hur lång tid tar en brännarkontroll av en installatör

Inlägg av Erik_73 »

Vicke912 vart har du fått det ifrån att ett rökgasinstrument behöver kalibreras för någon tusenlapp varje år?

Att mäta med instrument ger en mer korrekt information om hur förbränningen verkligen är mot att bara se på röken eller bara se hur askan ser ut, det krävs dock att man förstår vad dom olika värdena som instrumentet visar har för betydelse i förbränningen och hur det påverkar anläggningen....att påstå att låg effekt med långa gångtider med mindre värme till skorstenen ger en större förlust än en högre effekt med mer värme till skorsten skulle ge en mindre förlust är inget annat än en Lögn, är det nått som kan sätta onödiga myror i huvudet så är det väl dessa påhittade saker istället för att hålla sig till fakta!!!!!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar