Turbulatorer

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Turbulatorer

Inlägg av grey »

man får nog också tänka på, så att man inte får för låga temperaturer längts upp i skorstenen.


jag ligger på runt 140-150 ifrån pannan och det är lagom för att nå upp till rätt temp längst upp på min pipa.

installatören har dock lurat mig lite vid installationen.
betalade för hela kittet panna brännare och skruv etc.

innan installationen frågade jag om jag inte kunde behålla min gamla skruv?

vilket gjordes, så jag har en gammal kmp skruv och ingen draglucka.

nu så här i efterhand så förstår jag att den skruven inte matar alls lika jämnt som ulma skruven. och som sagt vet inte hur en draglucka i mitt fall hade påverkat temperaturen eller inte.

men min anläggning har tuffat på bra i alla fall , kanske den går något "fet", men askan ser fin ut och tempen ok. oavsett pellets . så jag har inte brytt mig om att pilla för mycket.

sen ligger det ju ett "lock" ovanpå 4 av de 6 tuberna. är det standard? hur du ett sådan lock?

du får gärna rapportera om det där med turbulatorerna om du tycker det funkar :)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Turbulatorer

Inlägg av Erik_73 »

grey att inte använda dragbegränsare gör att brännaren får jobba med ojämnt drag och därmed får du en ojämn förbränning, en annan fördel med dragbegränsare är att den hjälper till att torka ur skorsten då den späder ut rökgaserna med torr luft......jag har 90-100grader ut ur pannan och ingen kondens kvar i skorsten när brännaren stannar
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Turbulatorer

Inlägg av grey »

ojdå det var ju ganska mycket lägre temp.

jo jag har hört det om dragbegränsare, kanske skull investera i en sådan, tror även jag skulle behöva byta skruv som matar mycket mer jämnt,
hur lång skorsten har du? och vilken typ?

jag har en murad och vad jag vet så ska det var ca 60-70 grader 1 meter ner i skorstenen för att undvika kondens.
men det problemet kanske helt försvinner iom dragbegränsaren, eller man kanske i alla fall kan klara lägre temp längst upp..

Det jag skulle vilja egentligen till min anläggning är ju just en dragbegränsare, en bättre skruv med jämnare matning, och en ny injustering av pannan och brännaren, tror jag kanske skulle kunna komma ner yterliggare i förbrukning.
För det jag märkt på min förbrukning är, att jag märker inte någon direkt skillnad om det är -10 eller 0 grader ute. pannan tar alltid ca 1 säck per dygn.

fördel när det är kallt men vet att det kanske är lite mycket när det är mildare ute.. men eftersom min totala förbrukning är mindre än vad jag väntade mig innan installationen så har jag varit nöjd så.

förra året 4,5 pall ca , eldar även på sommaren.
denna säsongen hittills ~1,5 pall.

kan man ha turbulatorer i en ulma panna? är de byggda för det?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Turbulatorer

Inlägg av Erik_73 »

Problemet med kondens försvinner inte för att man har dragbegränsare, man kan ha lite lägre rökgastemperatur med dragbegränsaren utan att kondens blir kvar.....

jag har murad skorsten, längden vet jag inte exakt men runt 6-6,5m
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Turbulatorer

Inlägg av grey »

ok min skorsten är ca 7 m.

vad har du för panna och brännare samt skruv?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Turbulatorer

Inlägg av Erik_73 »

Pannan är calmarpannan opex med egengjorda rostfria turbulatorer och baffelplåtar, brännaren är en gammal janfire Flex-a, styrboxen är dock bytt till den nyare, har gjort flera olika egna roster och efterbrännkammare för att försöka få till förbränningen som jag vill ha den, skruven från pelletsförådet är janfires.....vill man ha en jämn matning är det nog "lättast" med en brännaren som har internskruv
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Turbulatorer

Inlägg av peake »

Min skorsten är ett stålrör om 150 mm diameter och ca 6 m långt som är helt isolerat med stenull. Temperaturen i toppen har aldrig mätts upp av någon installatör. Skall be sotaren nästa gång. Pannan, som är en ULMA, har inställningar från fabrik som säger att max temperaturen får vara 150 grader och temperaturdifferensen är satt till 50 grader, dvs att rökgaserna borde ligga omkring 100 grader, och jag har nu 124 grader i genomsnitt efter sotning. Det är denna temperatur som jag vill ta vara på med hjälp av turbulatorer.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Turbulatorer

Inlägg av Eldvin »

Vart står det att rökgastempen får va max 150 grader??
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Turbulatorer

Inlägg av peake »

Jag läste fel i manualen, som är skriven med en svårbegriplig svenska. Enligt sidan 9 i manualen så är 150 grader startvärdet för sotningsintervallet som i sin tur är satt till 50 grader. Vad som skall förstås med det som står i texten kan jag inte helt klart förklara, minst sagt rörigt anser jag! Men det har med larmet för hög rökgastemperatur att göra och som påkallar behovet av sotning.

Ledsen om det jag skrev tidigare skapat någon förvirring.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Turbulatorer

Inlägg av Eldvin »

Då är jag me! Du får ju alltså ställa sotnings intervall efter den rökgastemp som DU får i DIN panna helt enkelt. Så håll inte på att krångla till det mer än nödvändigt .De gör bara att de blir mer bekymmer. Att jaga nån enstaka % i verkningsgrad blir du inte rik på.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Turbulatorer

Inlägg av peake »

Förstår inte vad du menar med att krångla till och bekymmer. Om min rökgastemperatur skall tillåtas vara ännu högre än vad den redan är så eldar jag för kråkorna och det är verkligen ett bekymmer om något.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Turbulatorer

Inlägg av Erik_73 »

försök få ner effekten, då sänker du rökgasen en del och sen prova med turbulatorer och ser hur det blir, även om du inte har jättehög rökgastemp så kan du säkert sänka den lite till, att den larmar vid 150grader att det är dags att rengöra behöver man ju inte bry sig om, rengör regelbundet så tempen aldrig stiger så mycket
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Turbulatorer

Inlägg av peake »

Tack Erik_73, det låter som ett bra råd att följa. Skall beställa turbulatorer hos en mekanisk firma i närheten. Återkommer med resultat senare.
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Turbulatorer

Inlägg av Eldvin »

Kolla Vilken diameter VB har på sin turbolatorer.
peake
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 13 dec, 2014 23:47
Ort: Vena, Småland

Re: Turbulatorer

Inlägg av peake »

VB?
Ulma TCA 2000 + Ulma Panna /m dragbegränsare
135m2 + 127m2, 1972, 19,8 grader i genomsnitt
Skriv svar