Parameterändring Ulma Basic

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hala
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 okt, 2015 09:56

Parameterändring Ulma Basic

Inlägg av hala »

Hej
Köpte en ULMA basic i våras som jag nu äntligen monterat. Kör den med ULMAs doseringsskruv. Startar snabbt och lätt men när jag mäter parametrarna får jag ett för högt O2-värde (före dragbegränsaren). I manualen står det hur bl.a. fläktparametern kan ändras, men jag lyckas inte komma till dessa parametrar. Jag går in på inställningar med symbolen ett kugghjul. I överliggande meny står det OFF. I undermeny finns ett antal koder men dessa går inte att ändra. Är jag helt ute och cyklar eller är det någon som vet hur jag kommer till t.ex. Parameter 28 som står angivet i manualen. Är jag under rätt meny??

Hazze
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Parameterändring Ulma Basic

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har läst igenom manualen och kan hålla med om att den är långt ifrån glasklar.
Min tolkning är att man väljer effekt för varje effektsteg där steg 1 är lägsta och steg 5 max effekt.
Styrenheten väljer sedan fasta fläktlägen för varje effektsteg där steg 5 är maxvarv.
Sedan fintrimmas bränslematningen vid effektsteg 1 och steg 5 med skruvens gångtid.
Skruvens gångtid för steg 2, 3 och 4 uppdateras automatiskt.
Min tolkning, men jag kan ha fel. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Parameterändring Ulma Basic

Inlägg av FRS05 »

Ring och hör med den du köpte brännaren av eller med Ulma direkt, de brukar vara behjälpliga med sådant.

Min brännare går det inte att ställa fläkten på utan den har fasta lägen, tror det är ändrat till TCA2. Läser man manualen till basic brännaren så är det som sagt inte helt glasklart men det skulle inte förvåna mig om lägena är fasta på fläkten. Se det som att där är mindre att pilla med och göra fel med :) . Men ring Ulma och kolla, de är duktiga och trevliga.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar