Bakbrand...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Bakbrand...

Inlägg av Filurus »

När jag kom hem idag så så kändes det lite kyligt inne (17 grader) Gick ner till brännarn och såg att slangen brunnit av...
Har inte en anning om vad som hände, sambon var hemma med minsta barnet o hadde inte märkt ngt av det förens det började bli kyligt.

Jag kollade igenom brännaren nu o märkte att luckan i fallröret inte stängde helt utan är öppet ca: 10 mm vare sig jag har spjället i pannan öppet eller stängt, har känt på luckan och motionerat den och då "fladdrar" den fint!
kan det ha varit mycket spån som gjorde att bakbrand kunde uppstå, eller vart brännaren övermatad igen.
Sotade brännaren för 2 dagar sen så den var "helt" ren

slutligen var kan man köpa ny slang till skruven?

// Ronnie
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Ring RB så fixar väl dom en ny slang (RB's slang har större diameter än slangen på många andra brännare så se till att fått rätt slang och lämpligen är väl RB rätta stället att kontakta tycker jag i alla fall).

Var golvet fullt med pellets ? om inte så har väl antagligen termostaten i fallröret stoppat brännaren vilket skulle tyda på att brännaren funkat som den ska.

Det kan ju finnas många anledningar till det hela.

Du skrev att brännaren var sotad nyligen...

Är pannan sotad på länge ? det kan samlas väldigt mycket aska/sot i krökar och annat som sätter stopp för draget.

Om det samlas för mycket aska framför brännaren så kan man få samma effekt.

Om fläkten lägger av kan man också få bakbrand i brännaren.

Igensatta tilluftventiler till pannrummet, dörrar som är stängda nu som alltid stått öppna tidigare osv.

Jag har svårt att tro att spån skulle ha med saken att göra.

Övermatning i förhållande till hur bra drag du har kan givetvis ha betydelse, men eftersom du säger "övermatad igen" så tolkar jag det som att du haft problem med detta tidigare, varför inte sänka matningen i så fall :?

Vad har du för matning (B6) ?

En bakbrand uppstår ju när det skapas för mycket rökgaser för att allt ska kunna ta sig ut i skorstenen och om det funkat bra tidigare så bör det ju vara ett tecken på att något ändrats som påverkar draget, om det sen är aska som ligger någonstans och stoppar eller ett vildsvin som trillat ner i skorstenen, det vet jag inte (fläkten kan ju som sagt var ha gett upp också, men även detta påverkar ju draget).

Det är väl de saker jag kommer på för tillfället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar