Problem med matningen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Problem med matningen

Inlägg av Filurus »

Hejsan!
Jag har lite problem matningen till brännaren.
Den har börjat mata lite som den vill och hoppar över att mata fram ibland. När jag gör en omstart på brännaren matar den fram startdosen men sen hör man att den knäpper till, men skruven bara rycker till lite eller rör sig inte alls!
Ringde till RB:s suport och dom sa att det MÅSTE vara plc:n och att jag skulle köpa ny... Men småläning som jag har blivit så ville jag ha ner priset o frågade om det inte gick att laga på ngt. vis och fick då veta att jag kunde förvisso köpa en utbytes plc som dom hade lagat. Han sa också att jag skulle flytta över en slad från Q3 till Q4 så skulle det fungera som reserv ett litet tag... men alla portar på plc:n är upptagna, och el är en sak jag ogärna pillar på.
Undrar ändå om det inte går att laga plc:n (om det nu är den det är fel på) eller om det kan vara ngt annat fel... Fick känslan av att RB bara ville sälja en ny plc, och inte alls hade den servicen som genomsyrat företaget förut nar man har ringt o frågat om minsta lill problem....
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Problem med matningen

Inlägg av micke_932 »

Det sitter ett relä inbyggt i PLC'n som givetvis kan lägga av, och om jag minns rätt så dras både Q3 & Q4 (det är utgångarna till skruven) just ifall det reläet skulle lägga av så kan man koppla in det andra, men annars har du det gula reläet till höger om PLC'n, på dom brännare som inte har gnistskydd så kan dom paja ibland också, har du en svart sotfläck längst ner på toppen på insidan av plasten på det gula reläet ?

Lyssna om det reläet drar som det ska när skruven ska gå, om det gör det så är det inte PLC'n, du nämde i texten att det knäppte till, om det är där det låter så tror jag inte det är PLC'n.

Det vanligaste felet är absolut det gula reläet.

Det gula reläet kan man köpa nytt för under 100-lappen och är lätt att byta, bara att dra rakt upp och trycka dit det nya.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Re: Problem med matningen

Inlägg av Filurus »

Hmmmm..... Det ända gula jag har på ngn. sida av plc:n är en kopplingsplint för jordkabeln, den är förvisso gulgrön.
Kan inte ladda upp bilden jag har tagin på skåpet,...
Gnistskyddet föresten, sitter det på insidan av kontakten till skruven?
När den slår till för skruven så hör jag bara ett knäppande, ngn gång ibland så hör jag ett svagt surrande. kan inte säga var ngnstans det knäpper till...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Problem med matningen

Inlägg av micke_932 »

Är det en ny brännare ? det är möjligt att dom inte har samma konstruktion längre, min är 7 år gammal så mycket kan ju ha ändrats under åren, det reläet finns kanske inte längre.

Det är inte skruvmotorn som gett upp, du sa nått om att det ryckte i skruven, om du sätter skruven direkt i vägguttaget, funkar den normalt då ? jag tänkte mest på att du sa att det surrade, om det kan vara skruvmotorn som jäklas med dig.

PLC'n är rätt seglivad och det är rätt ovanligt att dom lägger av, men givetvis kan det hända.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Re: Problem med matningen

Inlägg av Filurus »

Brännarn är från 08. Skruven funkar fint när jag sätter i den i väggen, så den är det inge problem med den här gången, har haft ett plastkuggghjul som blivit ner slitet ett par ggr. men inte denna gång, trodde först det var den igen men efter att ha skruvat isär motorn så såg det fint ut... Surrandet kommer ngnstans ifrån styrskåpet men jag kan inte lokalisera det där inne... inte knäppet som blir när skruven ska gå heller.
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Problem med matningen

Inlägg av micke_932 »

Du kan ju alltid följa kabeln som är ansluten på Q3 på PLC'n (plinten längst ner) den bör ju gå till ett relä som i sin tur driver skruven, jag har svårt att tro att dom använder reläet i PLC'n för att driva skruven direkt, det har dom aldrig gjort tidigare i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Re: Problem med matningen

Inlägg av Filurus »

Kabeln på Q3 går ner till brännaren. till skruvuttaget går det från brännaren tre svarta kablar och en jordkabel, sen går det en blå kabel (blå är väll nollan har jag för mig) och en jord till koppingsplinten längst till höger...
Om jag ska försöka beskriva hur dom går så blir det så här:
Q1:1 Ner till brännaren och bryggar till Q2:1,
Q1:2 Ner till brännaren
Q2:1 Bryggar till Q3:1
Q3:2 Ner till brännaren
Q4:1 Upp till elplinten
Q4:2 Ner till brännaren

Nere i brännaren är sladdarna dragna i versina grådaskiga slangar... så där kan jag inte säga vilken sladd som är vilken, vill inte ta bort slangarna då jag inte har ngt att ersätta dom med...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Re: Problem med matningen

Inlägg av Filurus »

Jag fick lite tid och ork över igår och var ner till brännaren för att se om jag kunde bli ngt klokare på den.
När jag startade upp den för att se hur allt var o lyssna lite var det klickar och surrar så vart det ett jäkla liv nere i brännaren, tog ett tag men sen kom jag på vad det var som lät: på tryckluftsventilen sitter det någon sorts svartdosa som måste styra öppnandet av ventilen med magnetism (ren skär gisning) men den knastrar, klickar, knackar vet inte hur jag ska beskriva ljudet, nästan vid varje matning, men skruven rör sig inte alls nu, Den matar bara fram vid första matningen när man startar brännaren.
Ingen av kablarna som gär till ventilen går vare sig upp till skruv kontakten eller ngn av Qplintarna.
Vad jag kunde se så går det tre sladdar från skruvkontakten ner till brännaren som sitter kopplade till: kabel nr.4 Tändspiralen, kabel nr. 6 fläkten och kabel nr.8 till överhettningsskyddet på fallröret.
Från bränaren upp till plc:n Tändspiralen till Q1-2, fläkten till Q2-2, och överhettningsskyddet på fallröret till Q4-2....

Hoppas ni förstår vad jag svamlar om här
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Problem med matningen

Inlägg av micke_932 »

Ja, det är en magnetventil som styr tryckluften.

Hmm, det skulle nog behövas en bild, jag har ingen aning om hur det ser ut i skåpet nu för tiden, verkar skilja en del mot min i alla fall.

Q4 är en utgång så den går knappast överhettningsskyddet, det bör sitta på en av ingångarna I1-I8

Om du har en multimeter så sätt den på 250V eller 400V växelspänning eller liknande och sätt pinnarna i uttaget i lådan där stickproppen till skruven ska sitta och se om du får utslag när skruven ska gå.

Om du inte har det så plocka fram en lampa eller vad som helst med stickpropp och sätt i och se om den lyser var 15:e sekund när skruven ska gå.

Om det fallerar där så är det väl inte så mycket kvar än att följa kablarna från det uttaget och se var dom tar vägen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Re: Problem med matningen

Inlägg av Filurus »

Har bytt båda reläna till Q3 och Q4, men det vart ingen skillnad i matningen... När jag mäter på Q3 så har jag en spänning på 219v, likaså på fläkt och tändspiralen (under tändning), öh-skyddet på fallröret ger sporadiskt knappt ngt utslag på mätaren,
Skruvkontakten ger ett utslag på 219v vid första matningen, sen är det dött.. vid dom andra matningarna så ser man att multimetern ger utslag för ngt men man hinner aldrig se hur mycket. lampan som sitter inkopplad nu lyser den oxå vid första matningen men sen så är den svart, glödtråden glöder flimrar inte ens till...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Re: Problem med matningen

Inlägg av Filurus »

Nu har min käre svärfar tittat på den! Och jag menar bara tittat på den!
När han bad mig visa honom felet så funkade det igen.... Inte första gången han lagar våra saker bara genom o ta / se på dom, men vad han än gör så verkar det jhu funka :D :D
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Skriv svar