tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
dango70
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 13 mar, 2014 12:51

tändelement

Inlägg av dango70 »

Tjena! Har fått nått riktigt knas på min rb brännare,tror att tändelementet ligger och värmer hela tiden...
brännarn blir jättevarm och två ggr har den brytit på överhettningskyddet.
är inte så bevandrad i el men hade ett nytt element liggandes och tänkte att jag i alla fall kunde byta det för att utesluta att gamla elementet var trasigt,när jag satt dit nya elementet upptäcker jag att där man ska sätta på kablarna är väldigt mycket smalare på det nya... nån som har upplevt nått av det jag har skrivit om?

Med vänlig hälsning// Jocke
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: tändelement

Inlägg av Eldvin »

Om elementet är trasigt blir det inte varmt alls!Om det är varmt hela tiden så är det nått annat fel.Elementet ska ju bara se till att tända pelletsen,inte värma pannan.Så fram med el provaren och kolla om spänningen försvinner när brännaren gått ur startfasen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: tändelement

Inlägg av micke_932 »

Om du trycker "ESC" i huvudmenyn så får du upp status på alla in(I) och utgångar(Q), bläddra mellan sidorna med pil vänster/höger, där kan du se om Q1 (har för mig att det är Q1 som är tändelementet) är på eller inte (tryck "ESC" för att komma tillbaka till huvudmenyn).

Då vet du att det inte är PLC'n som flippat ur först och främst.

Om den har ett antal år på nacken så kan man tänka sig att reläet i PLC'n gett upp och hängt sig slutet så att du hela tiden har spänning ut till tändelementet oavsett vad PLC'n tycker att det ska vara.

vad det gäller anslutningar så vet jag inte vad du har, mitt första 850W element ser likadant ut som mitt senaste 1000W, så det borde inte vara någon skillnad, men ring och kolla i så fall.

Men, tillbaka till ditt problem, att den bryter på överhettningsskyddet har nog inget med tändelementet att göra, vilket överhettningsskydd menar du ? det som bryter när det blir för varmt i pannan eller det som bryter när det blir för varmt i fallröret ?

Om det är det i fallröret så har du skit på väg till skorstenen någonstans, draget är för dåligt eller så har du ställt om brännaren på högre effekt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
dango70
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 13 mar, 2014 12:51

Re: tändelement

Inlägg av dango70 »

Det är på pannan jag får trycka in en knapp för att återställa. Har aldrig varit nått problem innan jag upptäckte att den värmde hela tiden...
Får nog prata med en elektriker att kolla upp det hela,hatar el! :D :oops:

Ska kolla det du skrev micke!
Tack för svaren.
/Jocke
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: tändelement

Inlägg av micke_932 »

RB har normalt en egen termostat (den ljusgröna lådan), pannan har inget med brännaren att göra.

Har du någon annan version med tankladdningen eller liknande ? annars förstår jag inte vad det är du återställer på pannan om det inte är som så att överhettningsskyddet i pannan är kopplat så att det bryter spänningen på brännaren också (detta behövs inte på RB eftersom det sitter inbyggd överhettningsskydd i den gröna lådan).

Är det som händer ?
brännaren blir strömlös och när du "återställer" så får du tillbaka spänningen på brännaren igen ?

När du säger att "brännaren blir jättevarm" menar du nedre delen eller blir fallröret varmt ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
dango70
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 13 mar, 2014 12:51

Re: tändelement

Inlägg av dango70 »

tjena.
Hela pannan blir strömlös,och då lär jag återställa på pannan.
Har nu kollat lite närmare och kablarna till som går in nere till vänster q1 är sönderbrända. har nog blivit vajsing där och då har elementet legat på hela tiden,nu är ju frågan om man lär byta hela plc eller om det går att fixa till kablarna? men känns som om det är brännt inne i kontakten. Nån som vet vad en ny plc kostar?
dango70
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 13 mar, 2014 12:51

Re: tändelement

Inlägg av dango70 »

Har nu fått svar från Lindqvist heating. 2800 kr för en ny plc.....
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Re: tändelement

Inlägg av fisketorp »

Ring till roslagsbrännaren direkt och hör vad dem tar.
visserligen något år sedan men 1800kr för att köpa en PLC och billigare om man skickade tillbaka den gamla i pant, ex om relät till matningen gått sönder.

Men har du mätt spänningen till elementet och kollat om den ligger på hela tiden?

Inte så att du kör med underhållsfyren på?
Min panna kommer snabbt upp i 90grader även om den ska stoppa på ca 70grader.
då underhållsfyren ger mer energi än vad huset förbrukar för tillfället (kör värmen på l/l pump nu)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar