Jordfelsbrytare och Roslagsbrännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Martin198
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 08 nov, 2016 21:24

Jordfelsbrytare och Roslagsbrännare

Inlägg av Martin198 »

Jag har eldat med Roslagsbrännaren i cirka cirka 10 års tid nu och har väl haft mina problem nu och då, men nu har jag stött på ett nytt problem.

Den dedikerade jordfelbrytaren (personskyddsautomat i elcentralen) för brännaren utlöste i morse vilket brukar betyda att elementet har gjort sitt. Jag bytte element och det gamla var verkligen sopslut, det gick till och med fysiskt sönder när jag plockade ut det. Jag monterade in nytt element och trodde allt var frid och fröjd.

Efter 3min värmning så löser jordfelsbrytaren igen. Jag provar med ytterligare ett element men samma sak.

Provar ett annat uttag i huset som har en annan jordfelbrytare för att utesluta fel på personskyddsautomaten men den löser även där.

Jag provar då att köra elementet inkopplat i brännaren men hängande utanför. Då löser inte jordfelsbrytaren.

Någon som råkat ut för detta förut? Något förslag på åtgärd?

Man skulle ju kunna skippa jordfelsbrytaren men det känns ju ändå som det fungerat i 10 år och det borde ju innebära att det inte skall behöva vara sådana krypströmmar som det uppenbarligen blir nu.

Förslag?
Skriv svar