Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Micke »

Här kan ni lägga vilka problem ni har haft .. :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har lyckats sätta tillbaka den lilla sotningsluckan över tändelement lite snett ett par gånger, det räcker för att en stor del värme ska smita ut den vägen vilket gör att tändningen kan misslyckas, så se upp med den.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Sönderbränd el till tändelementet

Inlägg av Joakim »

Jaha, då var det dags för driftstopp efter 1 dygns pelletseldande :(

Det var en begagnad brännare så jag vet ju inte vad den varit med om, men hur som helst, elen till brännarelementet var helt sönderbränd på ena sidan och synbart sliten även på andra. Igår funkade elementet men glödde bara till 75% vilket jag glatt ignorerade och idag så funkar det inte alls.

Det är gott om kabel så det ska nog gå att fixa. Får ringa RB imorn och beställa prylar!

Jag har bilder om någon kan lägga upp dessa någonstans!

14/10: Idag ringde jag RB och de skulle skicka ett nytt element tillsammans med nya kontaktdon och lite krympslang. Det kommer imorn och kostade 200:- :) Återkommer när det är fixat!

16/10: Prylarna kom och jag bytte element igårkväll. Enkelt gjort och brännaren funkar som den ska igen!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Stenkulla
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 mar, 2009 12:22
Ort: Bollebygd

Inlägg av Stenkulla »

Hade problem med att brännaren stannade innan termostaten släppt, felsökte lite och såg att flamvakten inte hade "aktiverats" (ingång 4) innan tiden på B8 räknat ut (22min). Plockade av kåpan och upptäcke att flamvakten inte var fastskruvad i brännaren. Skruvade fast den och problem löst.
Nybörjare...

PACO Aquator 310, Roslagsbrännare Villa Alt 2 med dubbla termostater (hemmabygge), Termomatik CJB automatisk shuntautomatik, hus från -23 ca 100m2 med kakelugn. Förbrukning på ca 4 ton / år.. Kör på Vida pellets.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Joakim »

Skruven gick inte alltid när den skulle.

Skruven fungerade dock oklanderligt när den fick ström direkt, så felet låg inte på skruven.

PLC'n lät som den skulle, dvs det hördes att något hände var 15:e sekund men som sagt, ibland gick inte strömmen fram till skruven.

Eftersom PLC'n har en extra utgång som inte används men som är programmerad likadant som utgången till skruven så bytte jag till denna utgång. Problemet löst!

Alltså hade det inbyggda reläet för utgång Q3 gjort sitt.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av micke_932 »

Troligtvis är det ett inte alltför ovanligt problem, det är därför dom har lagt samma signal på två utgångar, det används ju en hel del, var 15:e sekund, men min brännare går året runt och ännu har jag inga problem i alla fall (8 år tror jag det blir snart).

fast även det andra reläet går ju hela tiden också så livslängden på det lär väl ha minskat en del, det är ju mekaniska reläer som sitter i PLC'n.

Av ren nyfikenhet, hur gammal är brännaren och går den året runt ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Joakim »

Den är från 2005, jag köpte den begagnad 2009.

Använder den året runt, men på hela sommaren sotar jag max 2ggr och har 5h delay från pannans tillslag så den kanske går 2-3ggr per dygn.
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Skriv svar