Laga mat med solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Laga mat med solfångare

Inlägg av rod02 »

Varma dagar när det är öveskott, skulle man kunna ha en kokplatta. Spar lite el. Nån som har gjort nått? Såg en demo anl med kokplatta. Dock ej i drift.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Menar du solcellsvärmt vatten ? Solceller har en verkningsgrad på 10 % medan vanliga termiska solfångare som värmer vatten ligger i spannet 50-75%. Själv brukar jag (som har den sistnämnda typen) ta hett varmvatten till kok av potatis och pasta och på så sätt spara el. Dessutom har jag diskmaskinen kopplad till varmvatten den ljusa halvan av året.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Solceller som ger direktel har aldrig nått överskott. Funderar en del på vad överskottet som sol-vatten fångare ger, skall användas till.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

OK.

Man kan köra in ljummet varmvatten i tvättmaskinen och köra diskmaskinen på varmvatten så länge det är möjligt. Det går ganska lätt att fixa med ett par kulventiler. Sommar-vinterläge så att säga.

Jag har som sagt diskmaskinen till varmvatten, brukar byta till kallvattenanslutning vid ungefär den här tiden på året. Har funderat på att shunta ut ljummet vatten (ca 25-30 grader) till tvättmakinen, men det har inte blivit av. En ESBE termostatisk blandningsventil kostar ca 300 kr, det kanske man har igen på ett eller två år.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

http://www.youtube.com/watch?v=ajHGU3Nt ... re=channel
Kul om man kunde driva stirlingmotor med hetvatten, och få ut rörese energi. Steget till el är inte långt borta då.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Perpetum skrev:OK.

Jag har som sagt diskmaskinen till varmvatten, brukar byta till kallvattenanslutning vid ungefär den här tiden på året.

MVH/Perpetum
Varför inte på vv hela året??

Min maskin värmer allt vatten utom möjligen första svängen den blöter disken, Måste kolla detta..
Annars så blir det inte mycket vv som går in heller om man inte nyss spolat i kökskranen men disken blir då ren o inget "bränner" fast..
Även automatdisk till mjölkanläggningar värmer vattnet lite första sköljningen
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej André

Jag har inte gjort någon vetenskaplig jämförelse, men det känns lite onödigt att ta elpatronvärmt varmvatten till hela diskprogrammet. En del av diskprogrammet utförs med kallvatten. På kallvatten drar maskinen ca 1,1-1,2 kWh, med varmvattenanslutning ca 0,5 kWh.

Det är förresten en Asko XXL.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar