Ger solfångarna nått såhär års?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Antingen stryper du radiatorn på returen/kopplet el så finns det en strypning bakom termostaten, Brukar finnas en ring som man kommer åt när man plockat bort radiatorn.. Det är den som är strypt i hyreshus så man inte ska få högre temp inne även om termostaten är fullt öppen..
Det kan ju vara strypt på sådant vis el på returen på våning 2 oxå så du kan kolla att det är öppet där först..
Tycker du resonerar helt rätt " själv är bäste dräng" För ingen kan få till det bättre bara du kommer på det än du som bor där, Om alla satt sej in i sina värmesystem skulle många ggr stora besparingar göras.. :D
Det kan ju vara så att radiator effekten på vån 2 inte räcker till oxå, Då är det golvvärme/större radiatorer alt fläktkonvektorer du kan välja mellan..
Nu är jag inte helt säker om det går få ut mer energi ur pumpen/marken med lägre framledningstemp då även brinnen kommer bli lägre då vp kramar ut mer :?

Funderar lite varför det är monterat in en extra cirk.pump då det bara är radiatorer i huset, Vattnet behöver ju bara hjälp med att cirkulera o de kräver inte mycket o oftast är cirk.pumpar onödigt stora..
Det är ku inget extremt stort hus du har, Därimot om du haft golvvärme så har du ju motstånd som måste övervinnas med pumpen..
Läste för inte så länge sedan på byggahus att med slutet system klarade man sej med vilken pump som helst men om man kör med övertrycksfritt måste man ju ha en pump som klarar att trycka vattnet upp till översta radiatorn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

Aaah, Tack för all info! Guld värt!! :wink:

Var på jobbet och hämta mätaren nu och kan konstatera att det är bara ett element som fungerar som det ska om man mäter in och ut ur radiatorn på andra våning (den kalla) den där ligger diffen på 7,2grader resterande element diffar det inte mer än några/nån grad, några diffar det bara 0,2grader! fattar inte hur det kan göra det, elementen är ju iaf varma, 40grader!

Sedan har jag inga sånna ventiler som på bilden som verkar gå att justera "invärtes" finns ingen utvändig krona att skruva på och på returen ur rediatorn finns det en hatt men när jag lossar den så kommer det vatten så jag har inte vågat lossa den helt, tänkte om det fanns nån skruv under där som man kan strypa returflödet.

Detta är gamla grejer, huset är byggt 1929 även om radiatorerna måste vara några år yngre :)


edit: hitta en skruv på returen även om det rinner vatten när man lossar hatten så verkar det täta igen när den dras åt igen
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Du har hittat rätt skruv att strypa med. Sen det att du har gamla radiatorer, är dom stora är det bara en fördel när man har värmepump.Dom radiatorer som är 3cm funkar också för sådana har jag också en del av.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

I många hyreshus räcker det att skruva bort termostaten. I visssa hus sitter det plombering vid termostaten.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Barkis skrev:....ligger diffen på 7,2grader resterande element diffar det inte mer än några/nån grad, några diffar det bara 0,2grader! fattar inte hur det kan göra det, elementen är ju iaf varma, 40grader!

Nu jobbar jag ju inte som VVSare utan är bara glad amatör men skulle iallafall vilja påstå att du har för högt flöde igenom elementet om det bara släpper av 0,2grader.
Stryper du där så du får en tempdiff på t.ex 10 grader så går ju mer varmvatten något annat håll istället.

Har du kollat samtliga element i hela huset nu?
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Barkis skrev:.....termostater på radiatorerna fullt öppna och låta pumpen sköta tempen men då får jag ca19grader på våning två och 24grader på våning tre!

En strypning av flödet på våning 3 skulle ge mera varmvatten till radiatorerna på våning 2 och troligen jämnare värme.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Idag gör jag ett återupplivningsförsök på mina solfångare. Jag startade cirkpumpen kl 12:30 och kör just nu upp svalt vatten i syfte att skapa ett hål i snön däruppe. Väl det bildas ett hål så träffar solen kollektorplåten, det blir ännu varmare, snön hasar ner och så växer hålet etc etc.

Men vi får se, det kan vara segt att avfrosta med -10 i utetemp.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har ju vakuumrör, så det går inte att töa nån snö genom att tvångsköra varmvatten förbi taket. Men jag var uppe med sopkvasten idag, så i morgon får jag se om det gör någon nytta. Taktemperaturen idag kom upp i 20°C, genom en decimeter snö, så lite varmare kan jag hoppas på i morgon.

Om det blir solsken...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Näää

Inlägg av Gotte »

-10 grader och det går inte att
få bort snötäcke med rundpumpning +35 grader
Blir nog till att ta fram stege och kwast
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Idag pumpade det runt vattnet i någon timme eller två. Inte blev det någon stor temperaturdifferens, så effekten var förstås minimal, men det snurrar i alla fall.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Väntar med spänning med det första inlägget för i år när solvärmen börjar ge något för er
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Verkar ha något problem med min frostvätska. Igår när det var sol hela dagen försökte pumpen pumpa runt vätskan men det gick så trögt att den inte hann med att sänka temperaturen förrän efter 2 timmar. Temperaturen gick upp till drygt +120°C men sen så lossnade det.
Är det någon annan som har Tyfocor och som sett liknande problem?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Har just nu i skrivande stund +0,7 grader på norrsidan, +10 grader utanför fönstret på södersidan.
Växlande sol/molningt.

Har nog 5-7cm snö på taket, dock har det töat igår/idag så har väl sjunkit ihop en hel del.


Har just nu 28-32grader på solpanelerna. (troligen med lite snö på)
Dock 50grader i botten på acc-tank så solpanelerna laddar inte.


Ska bli riktigt spännande frammåt Mars månad och se hur det går! :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Barkis
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 22:04

Inlägg av Barkis »

så det är så dom fungerar, då vore det väl bra med en separat tank till bara solpanelerna som kunde dra nytta av dessa 28-32graderna?!?
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Första dagen med laddning 2010. Lite segt på morron p g a frost och lite is/snö trots att jag sopade av solfångaren igår, men sedan gick den i drygt 4 timmar.

Tanken var 16 i morse och steg till 40 grader. Svårt att beräkna nedladdad energi men jag bedömer det till ca 4-5 kWh. Solfångaren maxade på ca 50 grader.

Kan bli ännu mer imorgon, för nu är solfångaren glasren.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar