Alarm maxtermostat el - för mycket sol?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Alarm maxtermostat el - för mycket sol?

Inlägg av AE »

Vi kom hem efter en mycket solig demestervecka och fick felmeddelandet "Alarm maxtermostat El". Min gissning är att maxtermostaten löst pga att temperaturen i tanken gått upp för högt då vi inte tappat något varmvatten överhuvudtaget och solen lyst från klarblå himmel i flera dagar. Det är inte första gången jag får missvisande felmeddelanden på den här pannan. Enligt skötselanvisningen tar man bort felmeddelandet genom att trycka på pannans återställningsknapp. Men var finns den knappen?? Någon som råkat på det här felet? Skall man tro att detta är ännu ett i raden av fel på pannan eller en felintällning?
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du elpatronen i tanken?
Bör vara så annars ska ju inte pannan bli varm pga att tanken blir "för" varm, Det ska inte cirkulera mellan panna o tank annat än vid laddning av tanken..

Återställningsknappen är väl att bryta strömmen till pannan?
Om inte annat brukar allt återställas då
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Svar ja, elpatronen sitter i tanken. Jag hittade återställningsknappen, den sitter mitt på tanken om man tar bort skyddsplåten som innesluter alltihop.
Systemet är inställt för att sluta mata ner värme från solfångarna om temperaturen i toppen av tanken överskrider 95 grader. Man kan fundera på om den temperaturen borde sänkas lite för att maxtermostaten inte skall lösa ut.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Skriv svar