Effectapannan - solfilm lossar samt för små expansionskärl

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Effectapannan - solfilm lossar samt för små expansionskärl

Inlägg av Newlund »

Hallå
Jag har Effectapannans plansolfångare sedan ett antal år och nu har solfilmen på insidan börjat lossa på 2 av 3 paneler.

Erik på Effecta säger såhär om solfilmen:
Hej,
Tråkigt att se. Vi har varit med om detta i några enstaka fall. Du kommer inte märka något på effekten men det ser ju tråkigt ut. Om du tar bort gummilist och glas kan du riva bort filmen.
/Erik


För ett system med 8 Bars säkerhetsventil och tre solfångare och total systemvolym på ca 12 l levererade Effectapannan ett 5 l kärl av tvivelaktig kvalitet. Detta är alldeles för litet och med tiden tappar systemet snabbt tryck. Jag kommer därför att byta kärl till vintern.

Någon mer som drabbats av dessa åkommor?

Mvh // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Effecta
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 22 sep, 2010 20:49
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Kärl

Inlägg av Effecta »

Hej,

Ring gärna mig för fortsatt samtal om din anläggning. Framförallt vad det gäller expansionskärl då du inte har ett förångningssystem. Därav det mindre kärlet.


0706-223209

/Erik
Pellets och sol
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Re: Kärl

Inlägg av Newlund »

Du har alldeles rätt Erik!
Jag gjorde om kalkylen för hand och kom fram till att Vn skall vara 5,1-5,44 l för mitt system beroende på vilken vattenvolym era paneler rymmer. Det finns inga data om detta i era produktblad men jag räknade med ca 1,7 l / st. Stämmer detta?
Man kan inte förlita sig på beräkningsprogram ibland. Kan vara bra att kontrollräkna.

Det är således inte ett för litet kärl jag har.
Däremot kommer jag byta kärlfabrikat ändå. Detta för att tappa minimalt med förtryck/år. De flesta kärl tappar ca 25% per år pga gummikvaliteten och utformningen av bälgen, enligt ett oberoende test.

Mvh // Micke

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
cerwin
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 mar, 2010 21:12
Ort: Halmstad

Inlägg av cerwin »

Hej Newlund

Enligt ett oberoende test säger du ,har du nån länk el dyl att dela med dej av.

/Cerwin
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Det var ett bälgtest som utfördes vid Karel de Grote School och 8st fabrikat jämfördes. Pneumatex använder detta i sin reklam och nämner att institutet är oberoende:
http://www.pneumatex.com/content/shop/a ... oof_sv.jpg
Värt att notera är att medel (100% i diagrammet) är 25% förlust av förtryck på ett år. Bäst resultat (20% i diagrammet) är 4% förlust/år.

Bör väl poängtera att jag själv jobbar på Tour Andersson som marknadsför Pneumatex i Sverige så jag är ju givetvis färgad av detta. Men faktum kvarstår; det är stor skillnad mellan kärl av olika fabrikat.

Testet lär inte vara skrivet på Engelska, så jag har inte läst det. Får jag fram en länk till det så återkommer jag med det.

Mvh // Micke

Edit: Direktcitering borttagen, snälla använd INTE "citera" knappen när du avser att svara direkt under ett inlägg. Forumet blir mer "svårläst" då. / Roli moderator
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Skriv svar